معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع حمل و نقل در یکسال آتی تکمیل خواهد شد از اولویتبندی اجرای طرحهای عمرانی در طرح جامع خبر داد و بر تقویت بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در اجرای طرحهای عمرانی تأکید کرد.
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دهمین اجلاس شورای عالی استانها به بیان برخی از وظایف، اقدامات و نقش وزارتخانه در مدهای حمل و نقل پرداخت.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی با وجود شرکتها و سازمانهای تخصصی زیرمجموعه خود همچون سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از پرحجمترین وزارتخانههای کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت عمده معاونت خود را طرح جامع حمل و نقل عنوان کرد و توضیح داد: طرح جامع حملونقل سالهای طولانی باقی مانده بود که تلاش میشود تا در یکسال آتی تدوین و اجرایی شود که همین کار را باید برای تمامی شهرها داشته باشیم.
وی همچنین وجود پنج شورای مهم در وزارت راه و شهرسازی را یادآور شد و گفت: ستاد مراکز لجستیک، شورای عالی ترابری، کمیسیون ایمنی راهها، ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی از جمله شوراهای تصمیمگیر و مهم مستقر در وزارت راه و شهرسازی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ترانزیت کالا جزو سیاستهای دولت سیزدهم است که وزارت راه در این بخش نهایت بهرهمندی را از این پتانسیل خواهد برد. در حال حاضر دیپلماسی قوی در وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانهها ایجاد شده است و برای تکمیل کریدورهای با اهمیت ریلی وجادهای اقدامات مهمی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است که بزودی ثمرات آن را کشور خواهد دید.
افندیزاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع ترانزیت کالا ۵.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۱.۵ میلیون تن رسید، گفت: ارتباط مرزها، کاهش زمان ترانزیت در پایانهها و... برای ما مهم است و در راستای آن گام برمیداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: درخصوص تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان و مشهد- سرخس که سالهای متمادی است موضوع آن مطرح است و ایران را به کشورهای آسیای میانه متصل میکند و همچنین محور خاش-زاهدان چنانچه تأمین اعتبار شود در ماههای آتی این محور تکمیل و افتتاح میشود.
جابهجایی ۳ و نیم میلیون زائر اربعین
افندیزاده در بخش دیگری از سخنان خود حمل و نقل و جابهجایی زائران را در ستاد اربعین جزو کارهای مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و اعلام کرد: در مدت ۳ تا ۴ هفته حدود ۳ و نیم میلیون زائر را در مسیر رفت و برگشت جابهجا کردیم که اتفاق مهمی بود.
۱۳۰ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد
افندیزاده درخصوص بخش هوایی نیز توضیح داد: درخصوص حمل و نقل هوایی با وجود اینکه تحریم هستیم در دولت سیزدهم توانستیم ۱۵ فروند هواپیما به ناوگان اضافه کنیم. در ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود داشت که هماکنون تعداد هواپیماهای فعال به ۱۳۰ فروند رسیده است.
3 هزار کیلومتر شبکه ریلی در دست مطالعه است
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد که ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است.
افزایش ۲ برابری ترانزیت در سال ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی برگزاری دهمین اجلاس شورای عالی استانها و موارد مطرحشده در این نشست اعلام کرد: پروژههای وزارت راه و شهرسازی هم در راههای اصلی شامل آزادراهها، بزرگراهها و راههای فرعی با توجه به ردیف بودجهای که هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی برای اجرایی شدن اختصاص مییابد اجرایی میشود. با توجه به اینکه منابع وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژهها محدود است قطعاً اولویتبندی انجام خواهد شد که در طرح جامع حمل و نقل کشور که در حال تدوین است تلاش میکنیم تا اولویتبندی اجرای پروژهها را در نظر بگیریم.
ایمنسازی جادههای کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص نگهداری راهها نیز اعلام کرد: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که سعی شده در قالب پروژهای از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نگهداری را سرعت بدهیم و بتوانیم با ایمنسازی اقدامات مؤثری را در مسأله کاهش تصادفات جادهای داشته باشیم. در عین حال باید توجه داشته باشیم که در تصادفات نقش عوامل مختلف از جمله عامل انسانی و ماشین مطرح است که از طریق کمیسیون ایمنی راهها که در ستاد وزارت راه و شهرسازی تکمیل میشود و همچنین استانها پیگیری لازم را انجام میدهیم تا با کمک خود مردم تصادفات را کاهش بدهیم.
افندیزاده از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در دهمین اجلاس شورای عالی استانها را تکمیل کریدورهای اصلی عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم موضوع توسعه ترانزیت بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر ۱۳۹۹ افزایش ترانزیت داشتیم. در تکمیل کریدورهای ترانزیتی تمامی استانها نقش دارند که این استانها شامل استانهای شمالی، جنوبی و شرقی و غربی هستند. دولت برای تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای تلاش فراوانی میکند و امیدوار هستیم با همکاری استانها، محورها و کریدورهای ترانزیتی را توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۰ میلیون تن برسیم که میتواند افزایش توانمندی ایران را در موضوعات ترانزیتی نشان بدهد.
وی تصریح کرد: سؤالات مطرحشده در شورای عالی استانها نشان داد که دغدغههای فراوانی در شوراهای شهرهای مختلف و استانها وجود دارد. تلاش میکنیم تا وزارت راه و شهرسازی با کمک استانهای مختلف و شوراها بتواند پروژههای اولویت دار را اجرایی و تکمیل کند.
سرمایهگذاری بخش خصوصی در اجرای پروژههای عمرانی
افندیزاده گفت: بودجه وزارت راه و شهرسازی بودجهای است که سالانه معین میشود. طبیعتاً وزارت راه و شهرسازی در چهارچوب بودجههای تخصیصی میتواند در تکمیل پروژهها نقش ایفا کند. در عین حال مشارکت دادن بخش خصوصی و فعال کردن این بخش در سرعت دادن به اجرای پروژهها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید با ایجاد زمینههای مناسب بخش خصوصی را برای جذب سرمایه گذاری به کارهای عمرانی دعوت کنیم که دراجرای این مهم استانها میتوانند نقش مؤثری داشته باشند.
تکمیل پروژههای نیمه تمام
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش میکند تا از طریق همکاری با استانها، شوراهای شهرها و سازمانهای مختلف بتواند بخش سرمایهگذاری داخلی و خارجی را برای اجرای پروژههای عمرانی فعال کند و پروژههای نیمه تمام را تکمیل کند.
ارتقای ترانزیت با تقویت دیپلماسی
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار برای ارتقای حمل و نقل کشور گفت: ترانزیت یکی از درآمدهای پایدار برای کشور است. برآوردها نشان میدهد که چنانچه بتوانیم به میزان ۵۰ میلیون تن جابه جایی کالا در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب برسیم میتوانیم بعد از نفت درآمد پایداری برای کشور ایجاد کنیم. در عین حال ترانزیت فقط بحث درآمد نیست بلکه وابستگی سایر کشورها به کشور ما را نیز ایجاد میکند که دراین رابطه تلاش زیادی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت در حال انجام است. وی تقویت دیپلماسی را برای تقویت ترانزیت حائز اهمیت دانست و گفت: باید بخش خصوصی را برای انجام فعالیتهای عمرانی تقویت کنیم که این موضوع میتواند ارزش افزوده ایجاد کند.
∎
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در دهمین اجلاس شورای عالی استانها به بیان برخی از وظایف، اقدامات و نقش وزارتخانه در مدهای حمل و نقل پرداخت.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی با وجود شرکتها و سازمانهای تخصصی زیرمجموعه خود همچون سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از پرحجمترین وزارتخانههای کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت عمده معاونت خود را طرح جامع حمل و نقل عنوان کرد و توضیح داد: طرح جامع حملونقل سالهای طولانی باقی مانده بود که تلاش میشود تا در یکسال آتی تدوین و اجرایی شود که همین کار را باید برای تمامی شهرها داشته باشیم.
وی همچنین وجود پنج شورای مهم در وزارت راه و شهرسازی را یادآور شد و گفت: ستاد مراکز لجستیک، شورای عالی ترابری، کمیسیون ایمنی راهها، ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی از جمله شوراهای تصمیمگیر و مهم مستقر در وزارت راه و شهرسازی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ترانزیت کالا جزو سیاستهای دولت سیزدهم است که وزارت راه در این بخش نهایت بهرهمندی را از این پتانسیل خواهد برد. در حال حاضر دیپلماسی قوی در وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و سایر وزارتخانهها ایجاد شده است و برای تکمیل کریدورهای با اهمیت ریلی وجادهای اقدامات مهمی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است که بزودی ثمرات آن را کشور خواهد دید.
افندیزاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع ترانزیت کالا ۵.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۱.۵ میلیون تن رسید، گفت: ارتباط مرزها، کاهش زمان ترانزیت در پایانهها و... برای ما مهم است و در راستای آن گام برمیداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: درخصوص تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان و مشهد- سرخس که سالهای متمادی است موضوع آن مطرح است و ایران را به کشورهای آسیای میانه متصل میکند و همچنین محور خاش-زاهدان چنانچه تأمین اعتبار شود در ماههای آتی این محور تکمیل و افتتاح میشود.
جابهجایی ۳ و نیم میلیون زائر اربعین
افندیزاده در بخش دیگری از سخنان خود حمل و نقل و جابهجایی زائران را در ستاد اربعین جزو کارهای مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و اعلام کرد: در مدت ۳ تا ۴ هفته حدود ۳ و نیم میلیون زائر را در مسیر رفت و برگشت جابهجا کردیم که اتفاق مهمی بود.
۱۳۰ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد
افندیزاده درخصوص بخش هوایی نیز توضیح داد: درخصوص حمل و نقل هوایی با وجود اینکه تحریم هستیم در دولت سیزدهم توانستیم ۱۵ فروند هواپیما به ناوگان اضافه کنیم. در ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود داشت که هماکنون تعداد هواپیماهای فعال به ۱۳۰ فروند رسیده است.
3 هزار کیلومتر شبکه ریلی در دست مطالعه است
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد که ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است.
افزایش ۲ برابری ترانزیت در سال ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی برگزاری دهمین اجلاس شورای عالی استانها و موارد مطرحشده در این نشست اعلام کرد: پروژههای وزارت راه و شهرسازی هم در راههای اصلی شامل آزادراهها، بزرگراهها و راههای فرعی با توجه به ردیف بودجهای که هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی برای اجرایی شدن اختصاص مییابد اجرایی میشود. با توجه به اینکه منابع وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژهها محدود است قطعاً اولویتبندی انجام خواهد شد که در طرح جامع حمل و نقل کشور که در حال تدوین است تلاش میکنیم تا اولویتبندی اجرای پروژهها را در نظر بگیریم.
ایمنسازی جادههای کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص نگهداری راهها نیز اعلام کرد: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که سعی شده در قالب پروژهای از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نگهداری را سرعت بدهیم و بتوانیم با ایمنسازی اقدامات مؤثری را در مسأله کاهش تصادفات جادهای داشته باشیم. در عین حال باید توجه داشته باشیم که در تصادفات نقش عوامل مختلف از جمله عامل انسانی و ماشین مطرح است که از طریق کمیسیون ایمنی راهها که در ستاد وزارت راه و شهرسازی تکمیل میشود و همچنین استانها پیگیری لازم را انجام میدهیم تا با کمک خود مردم تصادفات را کاهش بدهیم.
افندیزاده از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در دهمین اجلاس شورای عالی استانها را تکمیل کریدورهای اصلی عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم موضوع توسعه ترانزیت بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر ۱۳۹۹ افزایش ترانزیت داشتیم. در تکمیل کریدورهای ترانزیتی تمامی استانها نقش دارند که این استانها شامل استانهای شمالی، جنوبی و شرقی و غربی هستند. دولت برای تکمیل کریدورهای ریلی و جادهای تلاش فراوانی میکند و امیدوار هستیم با همکاری استانها، محورها و کریدورهای ترانزیتی را توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۰ میلیون تن برسیم که میتواند افزایش توانمندی ایران را در موضوعات ترانزیتی نشان بدهد.
وی تصریح کرد: سؤالات مطرحشده در شورای عالی استانها نشان داد که دغدغههای فراوانی در شوراهای شهرهای مختلف و استانها وجود دارد. تلاش میکنیم تا وزارت راه و شهرسازی با کمک استانهای مختلف و شوراها بتواند پروژههای اولویت دار را اجرایی و تکمیل کند.
سرمایهگذاری بخش خصوصی در اجرای پروژههای عمرانی
افندیزاده گفت: بودجه وزارت راه و شهرسازی بودجهای است که سالانه معین میشود. طبیعتاً وزارت راه و شهرسازی در چهارچوب بودجههای تخصیصی میتواند در تکمیل پروژهها نقش ایفا کند. در عین حال مشارکت دادن بخش خصوصی و فعال کردن این بخش در سرعت دادن به اجرای پروژهها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید با ایجاد زمینههای مناسب بخش خصوصی را برای جذب سرمایه گذاری به کارهای عمرانی دعوت کنیم که دراجرای این مهم استانها میتوانند نقش مؤثری داشته باشند.
تکمیل پروژههای نیمه تمام
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش میکند تا از طریق همکاری با استانها، شوراهای شهرها و سازمانهای مختلف بتواند بخش سرمایهگذاری داخلی و خارجی را برای اجرای پروژههای عمرانی فعال کند و پروژههای نیمه تمام را تکمیل کند.
ارتقای ترانزیت با تقویت دیپلماسی
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار برای ارتقای حمل و نقل کشور گفت: ترانزیت یکی از درآمدهای پایدار برای کشور است. برآوردها نشان میدهد که چنانچه بتوانیم به میزان ۵۰ میلیون تن جابه جایی کالا در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب برسیم میتوانیم بعد از نفت درآمد پایداری برای کشور ایجاد کنیم. در عین حال ترانزیت فقط بحث درآمد نیست بلکه وابستگی سایر کشورها به کشور ما را نیز ایجاد میکند که دراین رابطه تلاش زیادی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت در حال انجام است. وی تقویت دیپلماسی را برای تقویت ترانزیت حائز اهمیت دانست و گفت: باید بخش خصوصی را برای انجام فعالیتهای عمرانی تقویت کنیم که این موضوع میتواند ارزش افزوده ایجاد کند.
نظر شما