شناسهٔ خبر: 56622097 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

موسوی در گفت‌وگو با آنا:

عضویت در انجمن علمی امتیازی برای جذب هیئت‌علمی باشد/ لزوم شفافیت بودجه تشکل‌های دانشجویی

دبیر دبیران انجمن علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران گفت: رزومه فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی به عنوان امتیازی برای ادامه تحصیل و جذب هیئت‌علمی منظور شود.

صاحب‌خبر -

سید علی موسوی، دبیر دبیران انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا در رابطه با میزان شناخت دانشجویان از معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: به شخصه به واسطه عضویت در انجمن علمی با معاونت آشنا شدم و بدیهی است که دانشجویان عادی، کمتر با کارکرد و وظایف این معاونت آشنایی دارند.

وی افزود: ارتباط ما با معاونت فرهنگی به این صورت است که هر دو ماه یکبار هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه تهران یک جلسه شورای فرهنگی برگزار می‌کند. این شورا متشکل از هیئت رئیسه دانشکده شامل رئیس دانشکده، معاونت علمی دانشکده، معاونت اجرایی دانشکده، نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری، ۲ تا ۳ نفر از اساتید آن دانشکده و در نهایت دبیردبیران انجمن علمی آن دانشکده است.

موسوی ادامه داد: خروجی این جلسات بسیار خوب است که مباحث فرهنگی و تصمیم گیری‌هایی فرهنگی مهم در هر دانشکده مطرح می‌شود. این جلسات کمتر با دانشجویان عادی برگزار می‌شود نه اینکه کلا برگزار نمی‌شود، اما کمتر با دانشجویان عادی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که هیئت رئیسه در زمان بندی‌های مشخص با تمامی دانشجویان دیدار و نشست داشته باشند، گفت:، زیرا یکسری نظرات، انتقادات و پیشنهادات است که دانشجویان عادی بهتر و زیباتر آن را بیان می‌کنند.

موسوی با نقد اینکه گاهی اوقات ارزیابی دانشجویان در دانشگاه را صرفا سمت دستاورد‌های علمی می‌برند، اظهار کرد: عملا دانشگاه‌ها را بر اساس ثبت مقالات و اختراعات ارزیابی می‌کنند. اصلا عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: مباحث فرهنگی بسیاری داریم، اما دانشجویان یا در آن شرکت نمی‌کنند یا کمتر مورد استقبال آن‌ها قرار می‌گیرد. به طور کلی مباحث فرهنگی در دانشگاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا برای جذب دانشجویان هزینه نمی‌شود.

دبیر دبیران دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت صدور رزومه و کارنامه فرهنگی برای دانشجویان، گفت: یکی از دلایلی که این فعالیت‌های فرهنگی و تشکلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد به این دلیل است که دانشجو با یک ارزیابی کلی به این نتیجه می‌رسد که تلاشش، وقت و کاری که به عنوان یک نیروی اجرایی در داخل دانشکده برای یک همایش خاص انجام می‌دهد یا فعالیت‌های انجمن‌های علمی که در بسیاری از موارد دیده نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین اینکه این فعالیت‌ها صرفا داوطلبانه انجام شود  مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. کاملا در سطح کشور جا افتاده در بسیج، کانون‌های دانشجویی انجمن‌های علمی و ... جا افتاده که تمام فعالیت‌هایشان باید به صورت داوطلبانه باشد، اما باید بودجه‌ای در این راستا اختصاص یابد.

موسوی ادامه داد: بحث همیشگی ما با معاونت فرهنگی این است که انجمن علمی و تشکل‌های دانشجویی به عنوان بازو‌های اجرایی دانشگاه بودجه مشخصی ندارند. بودجه انجمن علمی زمانی که می‌خواهد کارگاه یا اردو دانشجویی برگزار کند، اصلا شفاف نیست اینکه تا چه میزان دست انجمن باز است؟ شفافیت مطلوب حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه عضویت در تشکل‌های دانشجویی برای دانشجویان امتیازی محسوب نمی‌شود، گفت: لازم است که رزومه فعالیت در انجمن‌های علمی به عنوان امتیازی برای ادامه تحصیل و جذب هیئت علمی منظور شود. البته شرکت در جایزه البرز یا نوبل ایرانی شرکت در فعالیت‌های فرهنگی یا عضو انجمن علمی بودن امتیاز داشت که لحاظ شد.  برای دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان حضور در تشکل‌های دانشجویی حائز امتیاز است.

موسوی شعار دانشگاه تهران را دانشگاه بدون دخانیات عنوان کرد و گفت: نماینده اجرایی ما سیاستی را در پیش گرفته است و زمانی که مشاهده کند دانشجویی بر خلاف عرف دانشکده در حال سیگار کشیدن یا هر حرکت غیر عرف است در اینجا با استاد راهنمای آن دانشجو تماس حاصل می‌کند و گزارش آن فعالیت دانشجو را می‌دهد یعنی استاد راهنما فقط ناظر بر فعالیت علمی آن دانشجو نیست و در بحث فرهنگی نیز استاد راهنما را دخالت می‌دهند.

وی در رابطه با اینکه اگر معاون فرهنگی دانشگاه بود، چه اقداماتی انجام می‌داد، اظهار کرد: در قدم اول بودجه مالی تشکل‌های دانشجویی را شفاف اعلام می‌کردم. برای ایجاد حس رقابت میزان این بودجه نباید بین تمامی تشکل‌ها یکسان باشد. مقداری از بودجه را بر اساس فعالیت هر انجمن متغییر پرداخت می‌کردم.

موسوی عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه بعضی از تشکل‌ها فقط راه اندازی می‌شود، اما در دوره یکساله حتی یک وبینار هم برگزار نمی‌کنند و حکمشان را نیز می‌گیرند. عملکرد این انجمن‌ها و تشکل‌ها نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. انجمن علمی فعال همان حکمی را از معاونت فرهنگی می‌گیرد که انجمن علمی غیر فعال نیز همان حکم را می‌گیرد شفاف شدن بودجه به صورت متغییر انگیزه‌ای برای ایجاد رقابت بین عملکرد انجمن‌ها خواهد بود.

وی در رابطه با ارزیابی عملکرد معاونت فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نمره ۱۶ می‌دهم دلیل این چهار نمره که کم می‌شود این است که در درجه اول حمایت‌های واقعی از انجمن‌های علمی هنوز انجام نشده است و حمایت بیشتری نیازمندیم و در وهله بعدی بودجه شفافی برای تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی وجود ندارد.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

 

انتهای پیام/

نظر شما