شناسهٔ خبر: 56615029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اولین مهدکودک تهران کجا دایر شد؟

اولین مهد کودک تهران با حضور ۴ کودک خردسال در سال ۱۳۲۸ توسط «برسابه هووسپیان» بانوی ارمنی٬ در خیابان جمهوری آغاز به کار کرد. او در دانشگاه ژنو سوییس درس خوانده بود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - پریسا نوری: برسابه بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه در سال۱۳۰۳ به عنوان معلم کار خود را همانجا آغاز کرد. او در تدریس متوجه شد بسیاری از معلم‌ها و کارمندان زن برای نگهداری کودکان خود مشکلاتی دارند. مهمترین مشکل نگهداری فرزندان زیر سن مدرسه بود. بیشتر این زنان برای کار کردن مجبور بودند سدهای زیادی را بشکند و با خانواده‌هایشان مبارزه کنند. خانواده‌هایی که معتقد بودند مهمترین وظیفه زن نگهداری از فرزندانشان است. زمانی که پای بچه‌ای در میان بود مادر باید میان کار و فرزند یکی را انتخاب می‌کرد و این اصلا معامله خوبی نبود. پس به این فکر افتاد که برای این مادران که ممکن بود خودش هم یکی از آن‌ها باشد کاری بکند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«باغچه کودک» اولین مهدکودک ایران 

مهد کودک برسابه که «ایران» نام داشت اولین مهدکودک ایران نبود. پیش از این یک زن ارمنی دیگر یعنی «مارگریت سروریان» در سال ۱۲۸۹ کودکستانی را برای کودکان ارمنی در حسن‌آباد راه‌اندازی کرده بود. اما این کودکستان به خاطر سفر خانم سروریان خیلی زود تعطیل شد.

بعد از آن نیز جبار عسگرزاده (باغچه‌بان) کودکستانی در تبریز راه‌انداخته بود که بچه‌ها را برای ورود به مدرسه آماده می‌کرد. باغچه‌بان این کودکستان را هم مانند نمونه‌های خارجی «باغچه کودک» نامید.

راه‌اندازی با وام ۳۰۰ تومانی

بانی اولین مهدکودک تهران سال ۱۳۵۷ در گفت‌وگو با ماهنامه آموزش و پرورش درباره چگونگی راه‌اندازی این مهدکودک با بیان اینکه در آن زمان برای راه‌اندازی مهد مجوزی نمی‌خواست گفته است: «در آن زمان ۳۰۰ تومان وام گرفتم و مقداری سکه هم مادرم به من هدیه داده بود که قرار بود برای ساخت گردنبند مورد استفاده قرار گیرد. آقای «مشیرالدوله یرنیان» هم روز افتتاح مدرسه ۵۰ تومان هدیه فرستاد و کودکستان برسابه با این سرمایه کارش را آغاز کرد.»

آغاز کار با ۴کودک

در ابتدای کار چهار مادر فرزندانشان را به کودکستان سپردند. مادرانی که با اعتماد به برسابه و کودکستانش باعث شدند تا خیلی زود آوازه کودکستان برسابه به همه تهران برسد و مادران دیگری هم فرزندانشان را به نخستین مهدکودک تهران بسپارند.

مهدکودکی که تا سال ۱۳۵۷ فعال بود و کودکان زیادی که حالا جزو مفاخر ایران هستند را در خود پروراند. از روزگار برسابه و مهدکودکش اما امروز در تهران تنها یک نام بر کوچه‌ای مانده که کودکستان در آن قرار داشت. کوچه ای در کنار عمارت مسعودیه در خیابان اکباتان بهارستان.

نظر شما