شناسهٔ خبر: 56610274 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون استاندار قزوین:

پساب‌های صنعتی معضلی جدی در قزوین است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین از معضل جدی و محوری آب، پسماند و پساب صنعتی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، میثم پیله فروش در چهاردهمین نشست سیاستگذاری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه چهار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر تصریح کرد: در قزوین توسعه صنعتی داریم، ولی تدبیری برای پسماندهای صنعتی آن نداریم و این معضلی جدی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به اینکه معضلات در این زمینه بسیارند افزود: کمبود نیروی کار ماهر معضل بعدی قزوین است،  نیروی کار ماهر بیکار نمی‌ماند و سیل نیروی کار از سایر استان‌ها در حال آمدن هستند با این حال جوان بی کاری که نمی‌تواند مهارت کسب کند و حاضر به انجام کار سخت نیست در استان بیکار مانده و تمام مشاغل سخت توسط مهاجران و تبعه‌ها انجام می‌گیرد.

پیله فروش ادامه داد: در قزوین تطبیق بین نیروی کار و نیاز وجود ندارد، یکی از تدابیر ما در این خصوص همکاری سازمان فنی حرفه‌ای و کمک دانشگاه آزاد و همچنین مراکز غیر انتفاعی صورت گرفته که این دو فضا را در اختیار کار آموزان قرار دهند و به مهارت بخشی به دانشجویان کمک کنند.

این مسئول ضمن بیان اینکه امروز مهارت آموزی در دانشگاه هست، ولی با تحولات بازار کار در فاصله است، گفت: از چالش‌های اصلی استان باید به سهم پایین ارزش تولیدات دانش‌بنیان در تولید ناخالص استان اشاره کرد و واحد‌های دانش بنیان در حل مسائل استان سهم پایینی دارند.

وی همچنین با بیان اینکه سهم صنایع قزوین در پژوهش برای رشد و توسعه خیلی کم است، اظهار کرد: آن‌ها حاضر به انجام این هزینه نیستند در حالی که پژوهش در سطح خصوصی همواره به خروجی می‌رسد، یکی دیگر از چالش‌های ما مواجهه منفعلانه با الگو‌های نوین کسب و کار است و این مسئله برای ما هزینه ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین اعلام کرد: راهکار‌های موجود برای رفع چالش‌ها حمایت اهرمی در مسیر توسعه فناوری در کل کشور، جهت دهی کمک‌های مالی و مالیاتی در جهت ورود شرکت‌های دانش بنیان به چرخه تولید در کشور، مطالبه نوآوری، تعریف استاندارد‌های داخلی، شناسایی کالا‌های پر کاربرد کشور و ابلاغ ساخت در واحد‌های تولید داخلی راهکار‌های موجود ما برای رفع مسائل بوده هستند.

پیله فروش تاکید کرد: شهر‌های قزوین رشد و قزوین یک درصد از فضای کل کشور را دارد و یکی از 4 دشت حاصلخیز کشاورزی کشور در قزوین قرار دارد.

وی یادآور شد: صنایع دانش بنیان و صنایعی که زیر 3 درصد آلایندگی دارند می‌توانند در قزوین استقرار داشته و قزوین فرصت مناسب برای شرکت‌های پاک و دانش بنیان است.

وی همچنین با اشاره به پردیس فناوری در قزوین به عنوان آورده سفر رئیس جمهور به استان خاطرنشان کرد: پردیس فناوری 70 هکتار فضا دارد که 5  هکتار از آن در آبان ماه بهره برداری می‌شوند که به شرکت‌های آرندی و‌ های تک اختصاص داشته و فرصت بعدی صنایع تبدیلی هستند که GDP استان را به طور جدی در آینده تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نظر شما