خطیبی مدیرعامل ایران خودرو برنامه تولید خودروها را مهمترین عامل تعیین برنامههای فروش دانست و گفت: طبق سیاستگذاریهای صورت گرفته توسط وزارت صمت، 50 درصد از ظرفیت هر برنامه فروش به طرح خانواده و جوانی جمعیت، 10 درصد طرح نوسازی و 40 درصد متقاضیات عادی اختصاص مییابد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، خطیبی در پاسخ به سوالی درخصوص موافقت با واریز یک تا یک و نیم درصد از درآمد حاصل از فروش خودروسازان به صندوق محیط زیست برای اسقاط فرسودهها، ضمن تاکید بر اجرای این تکلیف احتمالی تصریح کرد: با هر برنامهای که به بهتر شدن محیط زیست مردم کمک کند موافق هستیم، اما در عین حال از منظر فنی نیز در حال ارتقای موتورهای تولیدی هستیم تا با هدایت سازمان استاندارد و وزارت صمت مشکل آلایندگی ناشی از خودروها را به صورت ریشهای حل کنیم. وی افزود: اخیرا نمونه تارا برقی را معرفی کرده ایم که با تولید محصول برقی گام بزرگی در مسیر کاهش آلایندگیها برداشته خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو از تولید متوسط روزانه 2500 دستگاه خودرو در این گروه صنعتی خبر داد و گفت: حدود 8 ماه پیش 82500 خودرو ناقص در کل پارکینگهای ایران خودرو بود که از این تاریخ و در سه مرحله برای حذف تولید ناقص اقدام کردیم تا اتفاق بزرگی برای مدیریت صنعتی کشور رقم بخورد. افزون بر این شروع به تکمیل و تحویل خودروهای ناقص کردیم و در حال حاضر حتی یک دستگاه خودرو ناقص هم در کل پارکینگهای ایران خودرو وجود ندارد. خطیبی با بیان اینکه حدود 14 درصد از سهام ایران خودرو دولتی و 28 درصد متعلق به بخش خصوصی است، درباره خصوصی سازی ایران خودرو گفت: یکی از راهکارهایی که در صورت عدم استقبال از خرید سهام بلوکی ایران خودرو مطرح شد، واگذاری شرکتهای زیرمجموعه بوده که در این زمینه نیز مقدمات لازم انجام شده و در حال طی فرآیند واگذاری است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مسیر برونرفت از مشکلات ناشی از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار محصولات را افزایش عرضه دانست و گفت: با برنامهریزیهای صورت گرفته، امسال 36 درصد افزایش عرضه داشته ایم و پر شدن شکاف میان تقاضا و عرضه میتواند در کاهش تقاضای کاذب تاثیرگذار باشد. وی در عین حال، بر حذف تقاضای سفته بازی با قیمت گذاری محصولات براساس بهای تمام شده تولید تاکید کرد و گفت: بسیاری از محصولات ایران خودرو به علت سیاستگذاری فعلی در نحوه قیمت گذاری زیر قیمت تولید عرضه میشود و تا این فاصله قیمت وجود دارد، تقاضای واقعی در بازار شکل نخواهد گرفت. خطیبی عرضه هایما در بورس کالا و کشف قیمت واقعی آن را از مثالهای موجود به عنوان نتیجه واقعی سازی قیمتها دانست و خاطرنشان کرد: کشف قیمت هایما در بورس سبب کاهش قابل توجه قیمت محصول در بازار آزاد شد، این موضوع علاوه بر اینکه سبب شکلگیری تقاضای واقعی و خروج از قرعه کشی شد، سبب جلوگیری از زیان ناشی از تولید محصول نیز شد. ایجاد شرایط مناسب برای تولید و عرضه هایما، شرایط فروش به صورت لیزینگ با اقساط مناسب برای مشتریان واقعی را نیز فراهم کرده است. خطیبی از عرضه تارا و 207 در بورس کالا در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: عرضه در بورس به نفع تولیدکننده، مصرف کننده و سایر ذی نفعان خواهد بود.