شناسهٔ خبر: 56591015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پیروزی دیپلماتیک لبنان به یمن موازنه موشکی حزب‌الله

روزنامه جوان

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز از توافق ترسیم مرز‌های دریایی با لبنان با عنوان توافقی تاریخی یاد کرد. با این حال نظر یکی از ژنرال‌های این رژیم مبنی بر اینکه حزب‌الله اسرائیل را به زانو و تحت سلطه خود درآورده است و مواضع انتقادی رسانه‌های صهیونیست که درباره پیامد‌های تبدیل شدن اراضی اشغالی به اوکراینی دیگر هشدار داده‌اند، حاکی از اذعان به دست برتر مقاومت در استیفای حقوق لبنان است.

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز از توافق ترسیم مرز‌های دریایی با لبنان با عنوان توافقی تاریخی یاد کرد. با این حال نظر یکی از ژنرال‌های این رژیم مبنی بر اینکه حزب‌الله اسرائیل را به زانو و تحت سلطه خود درآورده است و مواضع انتقادی رسانه‌های صهیونیست که درباره پیامد‌های تبدیل شدن اراضی اشغالی به اوکراینی دیگر هشدار داده‌اند، حاکی از اذعان به دست برتر مقاومت در استیفای حقوق لبنان است.
اختلاف بیروت و تل‌آویو درباره مرز‌های دریایی در روز‌های اخیر تا مرز نهایی شدن پیش رفته بود که توقف در این مسیر خبرساز شد. اواخر دو شنبه شب آموس هوکشتاین، فرستاده امریکایی در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزی را به طرف امریکایی و صهیونیست تحویل داد. در واکنش اولیه لبنان به نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزی، «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان که نماینده این کشور در پیگیری پرونده مذکور است، اعلام کرد: «لبنان نسخه نهایی پیش‌نویس توافقنامه مرز دریایی با اسرائیل را از واشنگتن دریافت کرده است. این پیش‌نویس همه خواسته‌ها و ملاحظات لبنان را رعایت کرده و ما در آستانه یک توافق تاریخی هستیم.»‌دفتر ریاست‌جمهوری لبنان هم تأیید کرد که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده هوچشتاین به الیاس بوصعب را دریافت کرده است. ایال حولتا، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفته است که تل‌آویو از پیش‌نویس نهایی توافق ترسیم مرز‌های دریایی راضی است و تمام خواسته‌های این رژیم در آن برآورده شده است. دیروز یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «لبنان و اسرائیل به توافقی تاریخی درباره مرز‌های دریایی دست یافتند. فردا کابینه امنیتی و دولت نشستی را برگزار می‌کنند. پیش‌نویس توافق کاملاً با اصولی که اسرائیل در زمینه امنیتی و اقتصادی ارائه کرده بود هماهنگ است.»‌لاپید تصریح کرد: «صحبت درباره یک دستاورد تاریخی است که امنیت اسرائیل را تقویت کرده و میلیاد‌ها دلار سود اقتصادی دارد و ثبات در مرز‌های شمالی را تضمین می‌کند.»
حزب‌الله تل‌آویو را تهدید می‌کند
با این حال، امیر آویوی، یکی از ژنرال‌های ذخیره رژیم صهیونیستی به عنوان مدیر مجمع امنیت اسرائیل نه تنها نظر مثبتی به تحولات اخیر ندارد بلکه ضمن انتقاد از این توافق، گفت: «حزب‌الله، اسرائیل را به زانو درآورده و تحت سلطه خود گرفت.»‌ژنرال اسرائیلی در ادامه افزود: «ما در اینجا شاهد یک رخداد تاریخی خطرناک هستیم که در آن حزب‌الله ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر ما خیلی سریع مواضعی را که قبل از انتخابات لبنان اعلام می‌کردیم، پس گرفتیم.» آویوی معتقد است که دستیابی به توافق یک آرامش موقت است که هیچ معنایی در مورد راهبرد‌های بلندمدت ندارد. رسانه‌های عبری در اعتراض به توافق رژیم صهیونیستی برای تعیین مرز دریایی با لبنان، درباره فعالیت‌های پهپاد‌های حزب‌الله علیه ارتش این رژیم هشدار دادند. این رسانه‌ها نوشتند: «حزب‌الله پهپادهایش را در مقابل ارتش اسرائیل مستقر و از آن‌ها استفاده خواهد کرد؛ همان کاری که روس‌ها در اوکراین انجام می‌دهند.» روزنامه‌های عبری اعلام کردند: «تل‌آویو از آموس هوچشتاین میانجیگر امریکایی در پرونده ترسیم مرز‌ها خواسته به لبنان اطلاع دهد که امروز از میدان کاریش گاز استخراج نخواهد کرد و تل‌آویو می‌خواهد به دبیرکل حزب‌الله این پیام را بدهد که جنگ نمی‌خواهد.»
جنگ، جایگزین توافق خواهد بود
پیش از این، نعیم قاسم، معاون سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرده بود که مقاومت بهترین گواه بر این است که یاری خداوند به مؤمنان فقط با جهاد و پایمردی آنان امکانپذیر است. دیروز حسین جشی، نماینده عضو فراکسیون حزب‌الله لبنان در مجلس نیز با تأکید بر تهدید‌های توخالی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «بدون معادله قدرت حزب‌الله که رژیم صهیونیستی را ترساند، نمی‌توانستیم از حقوق لبنان حمایت کنیم و بزرگ‌ترین نمونه آن تلاش مقاومت برای آزاد‌سازی بیشتر سرزمین‌مان از دست دشمن است که با تصمیم شورای امنیت، سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری ممکن نبود.»‌جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی لبنان نیز در سخنانی تأکید کرد: «لبنان در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی با فلسطین اشغالی به مطالبات خود دست یافته است.»‌وی تأکید کرد: «حزب‌الله معادله قدرت را در این پرونده به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد. اکنون تنها یک گام مانده و طرف مقابل باید بداند که جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.»

نظر شما