شناسهٔ خبر: 56585366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

برگزاری همایش روز فناوری ایران در جیتکس با مشارکت و حمایت همراه اول

همراه اول همزمان با روز اول رویداد بین‌المللی جیتکس ۲۰۲۲ ضمن حمایت از همایش روز فناوری ایران و مشارکت در پنل‌های تخصصی این رویداد، استراتژی در زمینه نوآوری باز را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همزمان با نخستین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس 2022 در امارات، دیروز همایش روز فناوری ایران با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری اطلاعات و استارت آپ های ایرانی که با نگاه کسب تجربه و نقش آفرینی در عرصه جهانی به این رویداد پیوسته اند، برگزار شد.

این همایش که در واقع فرصتی برای معرفی محصولات و خدمات بومی ایران برای بازدیدکنندگان و همتایان خارجی بود، امکان درج معرفی کسب و کار و محصولات در دایرکتوری دیجیتال، شبکه سازی با مشارکت کنندگان ایرانی و خارجی و آشنایی با رقبای خارجی را نیز فراهم آورد.

پیرو رسالت و ظرفیت های پیش بینی شده برای این همایش، فتح بابی برای ملاقات های تجاری و B2B بین ایرانیان و بازیگران پرآوازه بین المللی در صنعت تلکام و فناوری اطلاعات نیز شد.

همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان

عباس لطفعلیان معاون بازاریابی و فروش همراه اول در این همایش گفت: همراه اول شرکتی است که از یک دارایی ملی (شرکت مخابراتی سنتی) به رهبر بازار و اپراتور دیجیتال موبایل تبدیل شده است. همراه اول یک دارایی منحصر به فرد و ارزشمند است که توسط افراد حرفه ای و نیروهای انسانی متخصص توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: از منظر پایگاه مشتری که ارزشمندترین دارایی اپراتورهای تلفن همراه به حساب می آید، همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان است. اپراتور اول تلفن همراه ایران ۵۷ درصد بازار ایران را در اختیار دارد و سهم بازار را در حالی حفظ می‌کند که ۱۶ سال پیش اپراتور دوم و سپس اپراتور سوم تلفن همراه نیز فعالیت را در بازار ایران شروع کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر به بازارهای دیگر مناطق دنیا نگاه کنید، معمولا وقتی اپراتور دوم یا سوم به بازار می آید، بازیگر اول بازار ۶۰ درصد سهم را از دست می دهد. با این حال همراه اول امروز سهمی ۵۷ درصدی دارد در حالی که از ۱۶ سال پیش اپراتورهای دوم، سوم و حتی اپراتورهای مجازی تلفن همراه نیز وارد بازار شده اند.

لطفعلیان عنوان کرد: در زمینه توسعه اینترنت پهن باند، "همراه" عملکرد بسیار مطلوبی داشت. یک شبکه نسل چهارمی (G4) گسترده و فراگیر در سراسر ایران وجو دارد و دیتای موبایل ارزان و بهینه ای در اختیار مشتری گذاشته می شود. مصرف کنندگان تجاری همین اینترنت، کسب و کار بزرگی به وسیله همین اینترنت ساخته اند که آورده های بسیار زیادی برای آنها داشت. به همین دلیل همراه اول تصمیم گرفت تا استراتژی جدید را با تمرکز بر عصر دیجیتال تدوین و نقش مهم و بزرگی در اکوسیستم دیجیتال ایفا کند.

وی اضافه کرد: استراتژی در این زمینه روی سه نقطه متمرکز است. ابتدا باز طراحی یا هسته اصلی کسب و کار، قدم بعدی تمرکز بر Beyond Core یا فراتر از هسته‌ی اصلی به معنای سرمایه گذاری در پلتفرم ها و سازمان های دیجیتال و تبدیل شدن به سرمایه گذار خطرپذیر مهم در بازار و Near Core که به معنای توجه به کسب و کارهایی است که قرابتی با هسته کاری دارند.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول با بیان اینکه چشم انداز بخش دیجیتال همراه اول این است که با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای فراهم کردن اکوسیستم دیجیتال به یکی از رهبران بازار منطقه تبدیل شود، گفت: اکوسیستم دیجیتال همراه اول بازیگران بزرگی دارد که زیر چتر این اپراتور فعالیت می کنند. مانند آکادمی همراه اول که پیگیر توسعه و توانمندسازی افراد فعال در اکوسیستم دیجیتالی است، نور دنا به عنوان شرکت سرمایه گذاری، مبین‌ نت به عنوان ارائه‌کننده ارتباطات FWA، افرانت که در زمینه فناوری و ارائه خدمات دیتاسنتر فعالیت می کند.

لطفعلیان ادامه داد: فعالیت مجموعه هایی چون حرکت اول و هاب های شتابدهنده اپراتور اول تلفن همراه نقش شتابدهی و سرمایه گذاری در بازار استارت آپی ایران دارند و مأموریت همراه کسب و ‌کارهای هوشمند به عنوان متولی توسعه کسب و کارهای دیجیتالی و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به عنوان رکن اصلی بومی سازی تجهیزات و خدمات این اپراتور است.

وی وضعیت کنونی هر کدام از خدمات دیجیتال دیگر همراه اول نظیر سوپراپلیکیشن اوانو با 9 میلیون نصب به عنوان کیف پول، همراه من با بیش از ۱۵ میلیون نصب به عنوان درگاه خدمات گسترده همراه اول، اپلیکیشن شاد که در کمتر از یک سال و در دوران شیوع کرونا به 15 میلیون کاربر فعال دست یافت و بزرگترین و کاربردی ترین برنامه آموزش آنلاین مدارس است را نیز تشریح کرد. اپراتور اول تلفن همراه ایران برای همکاری در زمینه های فوق تمایل دارد و از بازیگران متقاضی کمک رسانی در این مسیر دیجیتالی استقبال می کند.

تشریح ساختار و فرآیند نوآوری باز در همراه اول

وحید شاه منصوری رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز در این همایش با بیان اینکه همراه اول بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه با بیش از یک میلیارد دلار درآمد سالانه است، گفت: اپراتورهای مخابراتی این روزها برای تکامل با چندین چالش مواجه هستند. حاشیه سود اپراتورها در مقایسه با هزینه ها و درآمدها کاهش پیدا کرد و هزینه ها افزایش داشت. تحول دیجیتال یک چالش برای اپراتورهای موبایل است. خدمات دیجیتال OTT بخش بزرگی از درآمد ها در بازار ICT را به خود اختصاص داده و لذا اپراتورهای موبایل که یکی از بزرگترین بازیگران بازار در یک دهه گذشته بودند از نظر درآمد و سوددهی عقب افتادند و در حال از دست دادن سهم به خدمات اپراتور دیجیتال هستند.

وی افزود: یکی دیگر از چالش ها در مسیر تکامل اپراتورهای مخابراتی، عملیات ها و سازماندهی قدیمی است. معمولا در رده‌های بالای مدیریتی اپراتورهای موبایل، ِDNA شرکت در برابر تغییرات سریع، مقاومت می کند و آخرین چالش، نیازهای جدید مشتریان است. زیرا رفتار مشتریان در حال تغییر و شبکه G5 در حال ورود به بازار و مشترکان غیرانسانی (IoT) در حال ورود به بازار هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای پاسخگویی به این چالش ها، یکی از رویکردهای کلیدی استفاده از نوآوری است. برای تغییرات بزرگ، نوآوری باید تبدیل به یک فرهنگ شود. نیاز به نوآوری در محصولات، نوآوری در بخش های مختلف خدمات از تعریف گرفته تا شکل دادن سرویس ها، نوآوری در فرآیندها و سازمان ها وجود دارد.

شاه منصوری با اشاره به نیاز الگو های کسب و کار جدید در بازار و رویکردهای مدیریتی مبتنی بر نوآوری عنوان کرد: در یک شرکت اینترنتی یا فناوری، فناوری از دانش و خود دانش از تحقیقات سرچشمه می گیرد. بنابراین اپراتورها باید بیشتر در بخش تحقیقات سرمایه گذاری کنند تا به دانش و ایده ها دست یابند، فناوری بسازند و بر چالش ها غلبه کنند. عبارت نوآوری باز 20 سال پیش توسط دکتر هنری چسبرو تعریف شد که استفاده هدفمند از ورودی ها و خروجی های دانش برای شتاب دادن به نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری است.

وی اضافه کرد: این تعریف آکادمیک نوآوری باز است اما تعریف ساده تری هم برای آن وجود دارد که می گوید اگر بدون سرمایه گذاری در تحقیقات به دانش دست پیدا کنید به آن نوآوری آزاد گفته می شود که از طریق جمع‌ سپاری بدست می آید. به عنوان مثال در حال حاضر مشکلی دارید که از آن بی اطلاع هستید. مشکلات را به عده ای نشان می دهید و برای آنها از همان افراد پاسخ می گیرید که به آن جمع سپاری گفته می شود و اگر مبتنی بر دانش باشد، نوآوری باز تلقی می شود.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به اینکه نخستین قدم ایجاد محیطی جهت آماده سازی اکوسیستم برای نوآوری باز است، تصریح کرد: باید منتور ایده و تیم باشید و آنها را آموزش دهید. باید با ارتباط نزدیک با گروه فنی بر اساس ایده یک راه حل توسعه دهید و در نهایت باید شرایطی را فراهم کنید که بتوان به شکل پایدار، خروجی نهایی را با سیستم ادغام کرد که سیستم در اینجا، همان اپراتور موبایل است.

شاه منصوری درباره کارهایی که در این راستا در همراه اول انجام می شود، گفت: همراه اول چهار زیرساخت اصلی نوآوری باز دارد. اولین زیرساخت، اپراتور باز است. مورد بعدی آزمایشگاه باز است. در حال حاضر دو آزمایشگاه باز توسعه داده شده که یکی از آنها برای شبکه G5 و دیگری IoT و آماده کار هستند. آزمایشگاه باز یک آزمایشگاه مبتنی بر جامعه است که همه می توانند در آن حضور داشته باشند و درون آن اپراتورهای کوچک وجود دارند. این آزمایشگاه ها به مردم اجازه مشارکت در فناوری های جدید و آزمایش راهکارها در محیط آزمایشگاهی را می دهد. پس از تایید آنها می توان آنها را به شبکه های واقعی منتقل کرد.  از طرفی سرمایه گذاری سازمانی وجود دارد که مسئول اتصال ایده ها و شرکت مدرن است. این سرمایه گذاری همکاری های قانونی میان استارت آپ ها و شرکت مادر و تصاحب و خرید استارت آپ ها را تسهیل می کند.

وی با بیان اینکه اکوسیستم نوآوری همراه اول چهار بخش اصلی برای نوآوری دارد، ادامه داد: مورد اول، زیرساخت تحقیقات است که این بخش دو بازیگر اصلی و با نوآوری های داخلی سر و کار دارد. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بیش از دو سال پیش تاسیس شد و در همین دو سال در پروژه های R&D بیش از 10 میلیون دلار سرمایه گذاری شد. مرکز تحقیق و توسعه مسئول ارائه بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری با هدف کمک به توسعه تحقیقات و دستیابی به دانش است. آکادمی همراه اول هم مسئول آموزش به افراد فارغ التحصیل برای ورود به اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

به گفته شاه منصوری، زیرساخت فناوری برای آزمایشگاه های باز و همراه اول وجود دارد. برای دریافت مجوز تاسیس پارک‌ فناوری مجازی و چندین پارک فناوری فیزیکی در ایران تلاش می شود. همکاری تمام این بخش ها منجر به نوآوری در همراه اول می شود. امید است بتوان بر مشکلات غلبه کرده و البته درآمد و آورده‌های همراه اول را نیز افزایش داد.

این همایش که با حمایت و مشارکت همراه اول در روز اول رویداد بین المللی جیتکس 2022 برگزار شد، چندین پنل تخصصی با حضور متخصصان داخلی و بین المللی را راهبری کرد و میزبان علاقه مندان به چشم انداز حوزه ارتباطات سیار و نسل های نوین فناوری این حوزه بود. نمایشگاه جیتکس 2022 از 18 تا 22 مهر ماه در مرکز تجارت جهانی دبی میزبان علاقه مندان به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما