شناسهٔ خبر: 56575008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چند هفته بعد از تصویب حمله پیشدستانه اتفاق افتاد

شبیه‌سازی حمله اتمی شمالی‌ها به کره‌جنوبی

روزنامه جوان

در پی ماجراجویی‌های امریکا در شبه‌جزیره کره، کره‌شمالی برای نشان دادن سطح آمادگی خود برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی، استفاده از سلاح‌های اتمی علیه مواضع کره‌جنوبی و امریکا را شبیه‌سازی کرد و همزمان راه هرگونه مذاکره با واشنگتن را نیز بسته است.

صاحب‌خبر -

در پی ماجراجویی‌های امریکا در شبه‌جزیره کره، کره‌شمالی برای نشان دادن سطح آمادگی خود برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی، استفاده از سلاح‌های اتمی علیه مواضع کره‌جنوبی و امریکا را شبیه‌سازی کرد و همزمان راه هرگونه مذاکره با واشنگتن را نیز بسته است.
درحالی که کره‌شمالی بار‌ها نسبت به جنگ‌افروزی‌های امریکا و متحدانش در شبه‌جزیره کره هشدار داده، اما مقامات واشنگتن و سئول کماکان با برگزاری رزمایش‌ها آتش جنگ را در این منطقه شعله‌ور می‌کنند. به همین منظور کره‌شمالی نیز در ماه‌های اخیر سطح آماده‌باش نظامی خود را بالا برده و تحرکاتی را در این زمینه انجام داده است. کره‌شمالی روز دو شنبه تأیید کرد استفاده از بمب‌های اتمی تاکتیکی علیه مواضع کره‌جنوبی و امریکا را شبیه‌سازی کرده است. به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، اعلام این پیام همزمان با هفتادوهفتمین سالگرد تأسیس حزب حاکم کارگران از سوی خبرگزاری رسمی کره‌شمالی انجام شده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در این‌باره اعلام کرد: «نیرو‌های عملیاتی تاکتیکی اتمی، با انجام هفت رزمایش، نشان دادند که نیرو‌های رزمی اتمی برای هدف قرار دادن و محو کامل اهداف در هر موقعیتی و در هر زمانی آمادگی دارند». این خبرگزاری افزود: این آزمایش‌های موشکی در پاسخ به رزمایش‌های دریایی اخیر نیرو‌های کره‌جنوبی و امریکا انجام شده است که در آن‌ها برای اولین بار از ناو هواپیمابر اتمی «رونالد ریگان» استفاده شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: کره‌شمالی این رزمایش‌ها را تهدیدی علیه خود دانسته و تصمیم گرفت «شبیه‌سازی یک جنگ واقعی» را به نمایش بگذارد تا بازدارندگی و تقویت نیرو‌های خود را به آزمایش بگذارد و پیام هشداری برای دشمنان بفرستد. تمامی این آزمایش‌های موشکی با نظارت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در شمال شرق این کشور انجام شد که در آن پرتاب موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی علیه پایگاه‌های هوایی، بنادر و تأسیسات فرماندهی کره‌جنوبی را تمرین کردند.
سخنگوی اداره هوانوردی کره‌شمالی به رسانه دولتی این کشور گفت که «آزمایش‌های موشکی ما یک اقدام عادی و برنامه‌ریزی شده برای دفاع از خود و محافظت از امنیت و صلح منطقه‌ای کشورمان در برابر تهدیدات مستقیم نظامی امریکا است.»‌کره‌جنوبی و ایالات متحده روز جمعه رزمایش مشترک دریایی را برگزار کردند. پیش از آن سئول جت‌های جنگنده خود را در واکنش به اقدامات کره‌شمالی به پرواز درآورد. امریکا همچنین روز جمعه در واکنش به شلیک موشک‌های اخیر کره‌شمالی، تحریم‌های جدیدی را اعلام کرد.
کره‌شمالی چند هفته پیش، قانون حمله پیشدستانه اتمی را برای مقابله با تهدیدات اتمی امریکا تصویب کرد. تنش‌های امریکا و کره‌شمالی در سال‌های اخیر تشدید شده است و پیونگ‌یانگ بار‌ها نسبت به تحرکات امریکا در اطراف مرز‌های خود هشدار داده است. امریکا از یک طرف خواستار خلع سلاح اتمی کره‌شمالی است و از طرف دیگر، کره‌جنوبی و ژاپن را به سلاح‌های پیشرفته مجهز می‌کند تا با تهدیدات این کشور مقابله کنند. اقدامات نظامی اخیر کره‌شمالی پس از بحران اوکراین که روسیه و چین همه‌جانبه از این کشور در برابر غربی‌ها حمایت کرده‌اند، افزایش یافته است و این فرصت مناسبی برای «اون» فراهم کرده تا قابلیت‌های نظامی کشورش را ارتقا دهد.
بسته شدن راه مذاکره با امریکا
درحالی که مقامات امریکایی پس از هر آزمایش موشکی کره‌شمالی، این کشور را به مذاکره دعوت می‌کنند، رهبر کره‌شمالی دیگر به واشنگتن اعتمادی ندارد و حاضر نیست که با آن‌ها مذاکره کند. در این راستا، رسانه دولتی کره‌شمالی روز دو شنبه گزارش داد، رهبر پیونگ‌یانگ هیچ تمایلی به برگزاری مذاکرات با ایالات متحده یا کره‌جنوبی ندارد و این کشور‌ها را به عنوان دشمن توصیف می‌کند. در گزارش خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای آمده است: «کیم جونگ اون» هشدار داد «اقدامات مستمر، عمدی و غیرمسئولانه در راستای تشدید تنش‌ها از سوی ایالات متحده و رژیم کره‌جنوبی تنها واکنش شدیدتر پیونگ‌یانگ را به همراه خواهد داشت. کره‌شمالی از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.» در این گزارش آمده است: «رفیق محترم و ارجمند، کیم جونگ اون گفت که دشمنان همچنان در مورد گفتگو و مذاکره صحبت می‌کنند، در حالی که تهدیدات نظامی علیه ما به وجود می‌آورند. او گفت ما هیچ قصدی برای گفتگو با دشمنان نداریم و لزومی هم به انجام این کار وجود ندارد». اون گفت که کشورش بیش از همه باید سیگنال روشنی را به دشمنانی که اوضاع را در این منطقه تشدید می‌کنند، ارسال کند. به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، رهبر کره‌شمالی افزود: ما از نزدیک وضعیت بی‌ثبات امنیتی در شبه‌جزیره کره و تمامی تحرکات نظامی دشمنان را که نمی‌توان نادیده گرفت، رصد خواهیم کرد و در صورت لزوم تمام اقدامات متقابل نظامی را به شدت انجام خواهیم داد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا هم یک شنبه شب در سخنانی گفت: «ما تمایل داریم با کره‌شمالی بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکره شویم، اما کیم جونگ اون تصمیم گرفته به پیشنهاد ما پشت کند». به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی‌میل، کربی افزود: رهبری کره‌شمالی به درخواست‌های واشنگتن وقعی نمی‌نهد و به جایش انتخاب کرده تا برنامه موشک بالستیک خود را گسترش دهد. او به وضوح نشان داده که جاه‌طلبی‌های تسلیحات اتمی خود را کنار نمی‌گذارد. ادعای امریکایی‌ها در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا پس از گفتگو با اون، در سال ۲۰۱۹، زیر میز توافقات و وعده‌های خود برای لغو تحریم‌ها زد و پیونگ‌یانگ نیز که حسن‌نیت خود را نشان داده بود، در واکنش به بدعهدی‌های کاخ سفید دوباره برنامه موشکی خود را از سر گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما