شناسهٔ خبر: 56556192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جزیره‌ای کار کردن نهادها در روستاها باعث آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد بود

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی گفت: برای رسیدن به یک نقطه مطلوب و فضایی که بتواند نشان دهنده خدمت رسانی در روستاها باشد، نیازمند یک انسجام و هماهنگی کلی است، پراکندگی و جزیره کارکردن نهادها باعث آسیب های اقتصادی و اجتماعی در روستاها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، به نقل از روابط عمومی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی، مجتبی قاینی، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) استان اظهار کرد: پروژه‌هایی که در قرارگاه پیشرفت و آبادانی اجرایی می شود، عام المنفعه هستند و موضوعاتی از قبیل آب شرب، آب کشاورزی که محرک سایر پروژه‌هاست در راستای شعار بامردم، برای مردم و توسط مردم اجرا می شود.

وی گفت: محور کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاها است و توجه به مسائل فرهنگی مردم در اولویت قرار دارد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه مشکلات و موانع تنها با اعتبار برطرف نمی‌شود، افزود: نکته قابل توجه این است که برنامه و هدف باید مدنظر باشد، اما متاسفانه برنامه منسجم، دقیق و هدف مشخصی در روستا برای رسیدن به آرمان ها و الگوهای مناسب وجود ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: نهادها و افراد مختلفی در نظام جمهوری اسلامی در روستاها خدمت رسانی می‌کنند، تلاش‌ها وجود دارد اما رسیدن به یک نقطه مطلوب و فضایی که بتواند نشان دهنده خدمت رسانی در روستاها باشد، نیازمند یک انسجام و هماهنگی کلی است، پراکندگی و جزیره کارکردن نهادها باعث آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی در روستاها خواهد بود.

وی بیان کرد: روستا محلی برای زندگی و آرامش است، مکانی برای تکنولوژی و هیاهو نیست، بایستی این فهم در روستاها ایجاد شود که داشته هایشان موارد کوچکی است که مردم در شهر آنها را گم کرده اند، متاسفانه روستایی‌ها از این موضوع شناخت درستی ندارند، اما شهرنشین ها به دنبال این آرامش روستا هستند.

قاینی خاطرنشان کرد: از موضوعات اهمیت دار، بحث مدیریت آب کشاورزی، دام، شرب، آبخیزداری، کنترل سیلاب‌ها است، زیرا روستا شهر نیست که تنها آب شرب در اولویت باشد و انتظار داشته باشیم که مشکلات روستا کم شود، روستایی که آب برای کشاورزی نداشته باشد، مرده است، اگر مدیریت آب در روستا احیا شود، می تواند مسائل مالی و اجتماعی را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع آب و بحران آب مشکل جهانی است و تغییرات آب و هوایی تمام بخش های دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: موضوع زمانی بحرانی می‌شود که روستاها نه تنها آسیب دیدند بلکه شهرها نیز تحت تاثیر این موضوع آسیب خواهند دید و روستای بدون آب باعث افزایش مهاجرت ها به فضای شهری و چندبرابر شدن مشکلات در شهرهای کشور می‌شود.

قاینی یادآور شد: اگر مدیریت آب و فضای فکری در روستاها حل و افزایش درآمد وجود داشته باشد، می توان به یک روستای مطلوب برسیم و مهاجرت‌ها کاهش پیدا کند.

پایان پیام/س

نظر شما