شناسهٔ خبر: 56548835 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| سایه روشن‌های مصوبه جدید کنکور و دلایل مسؤولان برای اجرای آن

برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من، مخالفت خود را با مصوبه جدید کنکور اعلام کردند، مسؤولان معتقدند این مصوبه به نفع برقراری عدالت آموزشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تقریبا همه حتی خانواده‌هایی که فرزند کنکوری ندارند از مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آزمون سراسری مطلع شدند و می‌دانند که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با وجود این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

همچنین براساس این مصوبه، کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود، آزمون دو بار در سال برگزار می شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است یعنی اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

این مصوبه مانند هر طرح دیگری برخی را خوشحال و راضی کرده و برخی دیگر منتقد آن هستند، تعدادی از کنکوری‌ها نیز با ثبت پویش در سامانه فارس من مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده و با ذکر دلایل خود خواستار توضیحات مسوولان درباره آن شدند.

* چرا برخی داوطلبان با مصوبه جدید مخالف هستند؟

سردبیر سوژه فارس من در این باره گفت: این مصوبه ایرادات زیادی دارد و ما مخالف اجرای آن هستیم.

از او درباره علت مخالفتشان با مصوبه پرسیدیم، گفت: مثلا با توجه به تعداد زیاد امتحانات سراسری قطعا احتمال تقلب نیز زیاد است و این مسأله سبب تضییع حق برخی از دانش آموزان می‌شود، همچنین تعداد افرادی که معدل بالای ۱۹ و حتی معدل ۲۰ کسب می‌کنند کم نیست، این‌ها چطور قرار است غربال شوند؟

وی گفت: همچنین اینکه آزمون‌ها قرار است تشریحی برگزار شود هم موضوع دیگری است که سبب افزایش چند برابری هزینه‌های دانش آموزان و تراکنش موسسات و مافیاهای کنکور می‌شود.
یکی دیگر از مخالفان نیز چند دلیل دیگر برای مخالفت با مصوبه کنکور عنوان کرد و گفت: شما فکر کنید برخی فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان قصد شرکت در گروه آزمایشی متفاوت از دیپلم خود را داشته باشند، در این صورت نمی‌توانند از حق سوابق تحصیلی متفاوت خود استفاده کنند، با حتی افرادی که دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کاردانی دارند نیز نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند، همچنین این روش سبب بروز نمره‌گرایی در نظام آموزشی می‌شود.

مسأله را از یک کنکوری سابق پرسیدیم، با ذکر یک تجربه از کنکور خودش گفت: من در کنکور سال ۹۳ رتبه ۴۶۵ کسب کردم، معدل کتبی‌ام ۱۹.۲۵ بود که معدل قابل قبولی است، اما با توجه به تعداد بسیار بالای معدل ۲۰ نمره آزمون سراسری من شامل تأثیر منفی شد؛ طرح تاثیر قطعی معدل بعد از کنکور ۹۳و۹۴ به دلیل اثرات منفی زیاد لغو شد حالا سوال ما این است که چه مواردی از نقص‌هایی که سبب لغو این طرح بعد از کنکور ۹۴ و در کنکور ۹۸ شد در نظام آموزشی برطرف شده است؟

با یکی دیگر از مخالفان این طرح نیز گفت‌وگو کردیم، وی تاثیر قطعی معدل را بر خلاف عدالت آموزشی است و به ضرر نظام قدیمی‌ها دانست و گفت: معدل ملاک درستی برای سنجش داوطلبان کنکور نیست و به نفع قشر ثروتمند جامعه است، همچنین با این مصوبه نظام قدیمی‌ها به طور کامل از چرخه رقابت در آزمون حذف می‌شوند.

* پاسخ به ابهامات مخالفان از زبان عاملی

این مسأله را از سعیدرضا عاملی دبیر -شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز جویا شدیم تا پاسخ این داوطلبان کنکور مخالف مصوبه جدید را دریافت کنیم.

عاملی نیز صحبت‌هایش را با ذکر چند مزیت مصوبه جدید شروع کرد و گفت: مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی  ایجاد می‌شود.

وی گفت: ما بررسی‌های زیادی را بر روی پذیرفته شدگان آزمون سراسری در چند سال مختلف داشته‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که داوطلبان ساکن در استان‌های محروم‌تر سهم چندانی در رتبه‌های برتر کنکور ندارند بنابراین مصوبه جدید برای از بین رفتن نفع قشر ثروتمند از پذیرش در دانشگاه بوده است.

عاملی عنوان کرد: در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده‌هایشان وارد می‌شود، همچنین داوطلبان ساکن در مناطق محروم که دسترسی به کلاس‌های کنکور و منابع تستی ندارند و افرادی که درآمدی برای تأمین هزینه این مسائل ندارند با مشکل مواجه می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین با اجرای مصوبه جدید به دلیل اینکه فقط از دروس تخصصی آزمون به عمل می‌آید، در طرح سؤال می‌توان وقت بیشتری را برای هر موضوع در نظر گرفت تا به داوطلب نیز استرس کمبود زمان وارد نشود.

به گزارش فارس، مصوبه جدید کنکور سراسری با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که دارد برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و داوطلبان کنکور باید خود را برای روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ و ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ آماده کنند.

پایان پیام/ ت 84

نظر شما