شناسهٔ خبر: 56535145 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در رونمایی از مجموعه مستند علمای اهل سنت؛

خالقی: اهل سنت کشور ما باید بزرگان و علمای خود را در رسانه ملی ببینند

مستند هفت قسمتی «علمای اهل سنت» در مرکز همایش‌‎های شبکه افق با حضور مدیر این شبکه، کارگردان مجموعه و ماموستا عزیز بابایی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، فیلم مستند «علمای اهل سنت» که قرار است از شبکه افق پخش شود در سالن همایش‌‎های این شبکه برگزار شد. در این جلسه که با حضور کارگردان این اثر و همچنین مدیر شبکه افق برگزار شد گفتگویی در مورد هفته وحدت و لزوم پرداختن به آن انجام شد.

همواره دشمنان روی تفرقه و ایجاد آن برای بهره‌برداری به نفع خود استفاده کردند

صادق یزدانی مدیر شبکه افق در این رونمایی با خوش آمدگویی خدمت میهمانان، هفته وحدت و ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) را تبریک گفت.
مدیر شبکه افق با بیان اینکه شبکه افق دنبال کننده تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل محوری گفتمان انقلاب اسلامی وحدت، و وحدت بین اهل سنت و شیعه است.
یزدانی در مورد وحدت و جایگاه آن در گفتمان انقلاب اسلامی تاکید کرد: ایران یک هیمنه متحد در یکپارچگی اقوام و مذاهب بوده‌است. وی افزود: «همواره دشمنان روی تفرقه و ایجاد آن برای بهره‌برداری به نفع خود استفاده کردند.»
شبکه افق سعی می‌کند تولیدات متفاوتی در زمینه گفتمان انقلاب اسلامی و به خصوص وحدت داشته باشد.
تولید مجموعه هفت قسمتی علمای اهل سنت نیز در همین راستا است که که به زندگی هفت عالم برجسته اهل سنت کشور می‌‎پردازد و آن را به شکل فیلم مستند تولید کرده‌اند.

اهل سنت کشور ما باید بزرگان و علمای خود را در رسانه ملی ببینند.

محمد مهدی خالقی کارگردان مجموعه «علمای اهل سنت» در این نشست رونمایی گفت: این مجموعه با توجه به تولیدات قبلی بنده در داخل و خارج از کشور برای جهان اسلام این دغدغه وجود داشت که آن را از منظر اهل سنت نیز ببینیم.
 وی تاکید کرد: «اهل سنت کشور ما باید بزرگان و علمای خود را در رسانه ملی ببینند» و این مجموعه که با این عنوان برای اولین بار در تلویزیون تولید می‌شود می‌تواند شروع خوبی برای بحث تقریب و وحدت در کشور و در مجموع مسلمانان شود.

برای تغییر تصویر ذهنی و ایجاد وحدت نیاز است که از یکدیگر شناخت پیدا کنیم.

علیرضا کمیلی، پژوهشگر مسائل جهان اسلام در این نشست صمیمی با بیان اینکه: این مسئله که یک عده مستندساز بر موضوعاتی متمرکز می‌شوند جای تحسین دارد. افزود: ما با تصویرهای ذهنی یکدیگر زندگی می‌کنیم.
وی تاکید کرد: برای تغییر تصویر ذهنی و ایجاد وحدت نیاز است که از یکدیگر شناخت پیدا کنیم. هنوز تفاوت بین صوفی، شافعی و حنفی و حتی تکفیری حتی بین برخی مسئولین ما هم وجود ندارد. یکی از تیترهای ثابت دشمنان در خارج از کشور سرکوب اهل سنت و حتی کشتن آنان است که ما باید با کار رسانه‌‎ای مداوم و نه مناسبتی این فضا را بشکنیم. 

ما آثار وحدت را در مبارزه با داعش دیدیم

شیخ ماموستا عزیزبابایی نیز در این نشست حضور داشت وی با تحسین فعالین حوزه وحدت گفت: از همه تلاش‌هایی که برای دین، خدا و کشور می‌شود و کسانی که دغدغه دارند تشکر می‌کنم.
عزیزبابایی در ادامه با اشاره به تلاش‌‎های دشمنان برای تفرقه انگیزی گفت: پنجاه سال قبل می‌‎گفتند: یکی از اهداف انقلابی‌ها شیعه کردن همه اهل سنت داخل کشور است در حالی که افرادی مثل شهید بهشتی این خط را شکستند و رو به روی آن ایستادند. وی تاکید کرد: ما آثار وحدت را در مبارزه با داعش دیدیم.

ماموستا عزیزبابایی با اشاره به تلاش علما در راستای وحدت به خصوص در مقابله با داعش اضافه کرد: در مباحث تبیینی هم بسیاری از علما جمع شدند و گفتند: داعش نه ارتباطی با شیعه و نه ارتباطی به اهل سنت ندارد.
امام جمعه اهل سنت شهر تهران در پایان گفت: هر قدمی که برای برنیفتادن پرچم وحدت ملی و توحید اسلامی تبریک دارد و باید بگوییم خدا خیرتان بدهد.

به شهید بهشتی اتهام اهل سنت بودن می‌‎زدند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سیفایی مدیرکل فرق و ادیان سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه حضور داشت وی در مورد کسانی که برای وحدت کار می‌کنند با تقدیر از مجاهدت‌‎های آنان گفت برخی از آنان از جهات مختلفی تاوان می‌دهند. مثلا شهید بهشتی که اسمش در جلسه آمد جاهایی به او می‌گفتند: اهل سنت است.
سیفایی با بیان اینکه متأسفانه شیعه ما وقتی می‌خواهد اهل سنت را بشناسد از قاب رسانه‌ای می‌شناسد که هیچ ربطی به اهل سنت ندارد و بالعکس. تاکید کرد: همنشینی بین اهل سنت و شیعه می‌تواند باعث شود تا شناخت واقعی نسبت به یکدیگر پیدا کنند و جهاد تبیین در این عرصه این است که شیعه و اهل سنت تصویر درستی نسبت به یکدیگر پیدا کنند.

 

 

نظر شما