شناسهٔ خبر: 56526571 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

شمسایی در یک قدمی کسب نخستین جام به‌عنوان سرمربی تیم ملی قرار دارد

ایران - ژاپن؛ فینال تکراری در فوتسال آسیا

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی/ دو دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا پنجشنبه برگزار و تیم‌های راه یافته به فینال این دوره از مسابقات مشخص شدند. در اولین دیدار ژاپن با برتری 2-1 مقابل ازبکستان نخستین فینالیست شانزدهمین دوره این مسابقات نام گرفت و دومین فینالیست هم در جدال تیم ملی فوتسال ایران و تایلند مشخص شد. دو تیم ایران و تایلند در سالن سعد عبدالله کویت و با حضور هواداران پرشور کشورمان به مصاف هم رفتند. تیم ملی با ترکیب سعید مؤمنی، مسلم اولاد قباد، حسین طیبی، محمدحسین درخشانی و سالار آقاپور بازی را آغاز کرد. در همان ثانیه‌های آغازین بازی پاس سعید مؤمنی پشت آخرین بازیکن تایلند به حسین طیبی رسید و بازیکن باتجربه تیم ملی فوتسال با یک کنترل خوب و ضربه‌ای دقیق نخستین گل را به ثمر رساند. شروع طوفانی ایران نوید یک بازی پرگل را داد اما در ادامه تایلندی‌ها در مهار حملات تیم ملی کشورمان موفق عمل کردند و در نهایت نیمه نخست با همان یک گل به سود شاگردان وحید شمسایی به پایان رسید. در نیمه دوم، بازی با حملات تیم ملی فوتسال ایران آغاز شد تا اینکه سالار آقاپور با سر گل دوم ایران را به ثمر رساند. در ادامه هم مسلم اولاد قباد با یک شوت دیدنی گل سوم تیم ملی را زد. تیم ملی کشورمان در ادامه روی یک کار خوب تیمی به گل چهارم رسید؛ گلی که مجدداً توسط مسلم اولاد قباد به ثمر رسید. پس از برتری 4 گله شاگردان شمسایی مقابل تایلند، تیم ملی کشورمان به حملات خود ادامه داد و موفق شد گل پنجم را هم به ثمر برساند. در این صحنه، سالار آقاپور شوت زد و محمد حسین درخشانی در مسیر شوت، توپ را به دروازه هدایت کرد تا زننده گل دوم خودش و گل پنجم تیم ملی در این دیدار باشد. پس از این گل تایلندی‌ها که چیزی برای از دست دادن نداشتند همه‌جانبه حمله کردند که ثمری نداشت و در پایان تیم ملی با نتیجه 5-0 به برتری رسید و حریف ژاپن در فینال شد؛ دیداری که از ساعت 20:30 امروز برگزار خواهد شد. دیدار با ژاپن یک بازی تکراری است و تیم ملی بارها در مراحل مختلف با این تیم بازی کرده و حالا شاگردان شمسایی در فینال جام ملت‌های آسیا 2022 به مصاف سامورایی‌ها خواهند رفت. این اولین تورنمنت وحید شمسایی در قامت سرمربی تیم ملی است و او این شانس را دارد که در اولین تورنمنت به نخستین جام دست یابد. گفتنی است تیم ملی برای رسیدن به نیمه نهایی، تیم‌های اندونزی، چین تایپه، لبنان و ویتنام را شکست داد. جالب اینکه ایران 15 بار در این مرحله از بازی‌ها حاضر شده بود که تنها دو بار شکست خورد و موفق به صعود به دیدار پایانی نشد؛ یک بار در برابر ژاپن و بار دیگر مقابل تایلند. گفتنی است مسلم اولادقباد عنوان بهترین بازیکن دیدار نیمه‌نهایی را از آن خود کرد. او در دیدار برابر تایلند ۲ گل زد و تأثیر زیادی در راهیابی تیم ملی به فینال داشت. 
هشتمین تقابل ایران و ژاپن در دیدار نهایی
تیم‌های ملی فوتسال ایران و ژاپن امشب برگزار کننده فینال شانزدهمین دوره مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا خواهند بود .ایران در ۱۵ دوره گذشته ، ۱۲ بار به عنوان قهرمانی، یک بار به عنوان نایب قهرمانی و 3 بار به عنوان سومی دست یافته و پرافتخارترین تیم قاره آسیا محسوب می‌شود. ژاپن هم با 3 قهرمانی، 5 نایب قهرمانی و 2 عنوان سومی، دیگر تیم پرافتخار آسیاست .ایران و ژاپن در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا تاکنون 7 بار با هم روبه‌رو شده‌اند. این بازی‌ها در فینال سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برگزار شده است.از این 7 تقابل، ژاپن تنها در سال ۲۰۱۴ موفق به شکست ایران و کسب عنوان قهرمانی شد و در ۶ دوره دیگر، ایران به عنوان قهرمانی دست یافت. ژاپن پیش از این ۹ صعود به فینال را تجربه کرده بود و با احتساب این دوره، دهمین بار در دیدار نهایی حضور خواهد داشت.
شمسایی: اینجا هستیم تا قهرمان شویم
وحید شمسایی و کنیچیرو کوگوره سرمربیان تیم‌های فوتسال ایران و ژاپن، دیروز در نشست خبری پیش از دیدار فینال جام ملت‌های آسیا 2022 شرکت کردند. شمسایی درخصوص تقابل با رقیب دیرینه ایران گفت: «تجربه بازی مقابل کوگوره را به‌عنوان بازیکن دارم اما حالا هر دوی ما مربی هستیم. ژاپن واقعاً قدرتمند است و تلاش می‌کنیم مطابق استراتژی خودمان بازی کنیم. تلاش خواهیم کرد آنها را به بهترین شیوه آنالیز و بازی را کنترل کنیم. می‌دانیم ژاپن بسیار خوب آماده شده و در طول مسابقه بسیار منظم است.» او با بیان اینکه بازیکنان ایران تا آخرین لحظه تلاش خواهند کرد، گفت: «سخت است پیش‌بینی کنیم که نتیجه بازی در 40 دقیقه، وقت اضافه یا ضربات پنالتی تعیین می‌شود. با این حال از دقیقه اول تمرکز بالایی خواهیم داشت و بازی را سرسخت آغاز می‌کنیم. این یک مسابقه مهم برای ماست و می‌دانیم حریفی بسیار قدرتمند با بهترین بازیکنان و مربی خوب پیش رو داریم. با این حال به بازیکنان ایران باور داریم و اینجا هستیم تا قهرمان شویم.» سرمربی ژاپن هم در این نشست خبری گفت: «خوشحال هستیم که به فینال رسیده‌ایم و به بازیکنانم افتخار می‌کنم. 20 سال است که شمسایی را به‌عنوان یک دوست و بازیکن می‌شناسم و خوشحالم که اینجا مقابل او و یک تیم قدرتمند بازی می‌کنیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ایران را ببریم و قهرمان شویم. برنامه ما تلاش سخت در دفاع، مهار خط حمله فوق‌العاده ایران و کنترل بازی است. استراتژی خاصی برای مهار خط حمله ایران نداریم اما خبر خوب این است که دیگر یک وحید شمسایی بازی نمی‌کند!»

نظر شما