شناسهٔ خبر: 56523705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نهاد‌های رسمی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

وزیر داخلی رژیم صهیونیستی با تأکید بر بهره‌برداری این رژیم از میدان مورد مناقشه گازی کاریش، گفت که تل‌آویو نباید تسلیم حزب‌الله شود. این در حالی است که یکی از احزاب لبنانی ضمن اشاره به توان نظامی بالای حزب‌الله تأکید کرده است، نهاد‌های رسمی رژیم صهیونیستی از جمله فرودگاه بن‌گوریون در تیررس حزب‌الله قرار دارد.
از اکتبر ۲۰۲۰ که مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجیگری امریکا آغاز شده، این موضوع همواره به یکی از نقاط تنش میان بیروت و تل‌آویو تبدیل شده و در ماه‌های گذشته این تنش تشدید شده است. پنج شنبه گذشته و ساعاتی پس از آنکه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد لبنان با ابراز خرسندی از توافق قریب‌الوقوع در ترسیم مرز‌های دریایی میان کشورش و رژیم صهیونیستی، آن را عامل بازدارنده در وقوع جنگ میان طرفین دانست، آیلید شاکیت، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل نباید تسلیم هرگونه تهدید حزب‌الله شود. باید گاز را از سکوی میدان کاریش بهره برداری کرد، چرا که این میدان در کنترل اسرائیل قرار دارد.» این اظهارات در شرایطی صورت گرفت که همان شب و پیش از اظهارات شاکید، آموس هاکستین، نماینده ویژه امریکا در امور بین‌المللی انرژی به عنوان میانجیگر ترسیم مرز هوایی میان لبنان و اسرائیل در تلاش برای حل اختلاف بیروت و تل‌آویو بود.
لبنان به قدرت حزب‌الله نیاز دارد
حزب‌الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه اذعان کردند که جنبش حزب‌الله در جریان مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرز‌ها با این رژیم موفق شده است دستاورد‌های مهمی به دست آورد. ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروزی لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی تسلیم قدرت حزب‌الله شد، گفت: «لبنان در زمینه دفاعی به قدرت حزب‌الله نیاز دارد.» وئام وهاب رئیس حزب التوحید العربی لبنان تأکید کرد که حزب‌الله می‌تواند فرودگاه بن‌گوریون را مورد هدف قرار دهد و تمامی نهاد‌های رسمی رژیم صهیونیستی و بنادر و وزارتخانه‌های مهم و حساس از جمله وزارت دفاع این رژیم در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارند. وئام وهاب با اعلام این مطلب افزود‌: «حزب‌الله از توان نظامی زیادی برخوردار است و همین امر احتمال وقوع جنگ با رژیم صهیونیستی را از بین می‌برد.»
اسرائیل تسلیم شد
رسانه‌های صهیونیستی با اعلام اینکه توافق مرز‌های دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، باعث تقویت جایگاه حزب‌الله در داخل لبنان خواهد شد، اذعان کردند: «حزب‌الله بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند با کمک قدرت نظامی خود، اهداف سیاسی و راهبردی خود را در منطقه و لبنان محقق کند و دیگر نمی‌توان این جنبش را تضعیف کرد یا در هم شکست.» یونی بن مناحیم، کارشناس اسرائیلی مسائل جهان عرب هم در این زمینه گفت: «اگر اسرائیل با این توافق موافقت نکند، لبنان نسبت به تنش‌های امنیتی هشدار می‌دهد. حزب‌الله هم حصول این توافق را منتسب به خود می‌داند و آن را پیروزی خود می‌داند.» وی بر این باور است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تسلیم شدند تا توافق مرز‌های دریایی با لبنان را امضا کنند. به خاطر جنگ اوکراین و مقابله با پوتین، بایدن هم خواستار تأمین گاز اروپاست. بوصعب تأکید کرد، بر اساس پیش‌نویس توافق، لبنان به تمام بلوک‌هایی که در دریا متعلق به خود می‌دانسته دست پیدا کرده و رژیم اسرائیل هیچ حقی در میدان نفتی قانا ندارد.

نظر شما