شناسهٔ خبر: 5651252 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

18 هنرمند در حضور وزیر ارشاد تقدیر شدند

جنتی: سینما و دوستداران سینما را دوست دارم / ایوبی: دوران حلقه و فرقه گذشته است

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اهدا نشان درجه یک هنرمندان گفت کسانی که نگرانی در دل این هنرمندان ایجاد می‌کنند باید پاسخگو باشند.

صاحب‌خبر -

سرویس سینمایی هنرآنلاین: شب گذشته 18 خردادماه وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان در تالار زرین هتل پارسیان گرد هم آمدند تا نشان درجه یک هنرمندان را اهدا کنند.

این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی همراه بود از 18 نفر هنرمند سینمایی تقدیر و نشان درجه یک هنر توسط علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به سینماگران اعطاء شد.

اگرچه این مراسم به بهانه تقدیر از هیئت انتخاب و داوران بخش بین‌الملل سی و سومین دور جشنواره فیلم فجر بود اما یک روز قبل از اهدا جوایز اعلام شد که گروهی از هنرمندان در این مراسم نشان درجه یک هنر را دریافت خواهند کرد.

کسانی که امنیت شغلی سینماگران را به خطر می‌اندازند باید پاسخگو باشند

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اولین سخنرانی بود که به روی سن دعوت شد و با اظهار امیدواری از جمع‌آوری سی‌دی‌ها و محصولات قاچاق فرهنگی گفت: برای مقابله با دزدی و سرقت آثار سینمایی تصمیمات جدی گرفته شده که با همکاری قوه قضاییه قول‌های خوبی گرفتیم و نیروی انتظامی نیز پای کار است.

وی در ادامه بیان کرد: در این مراسم حاضر شدم تا بگویم برگزاری جشنواره فیلم فجر واقعاً کار سخت و مشکلی است. من می‌دانم که مدیران این جشن باید پاسخگوی بعضی از نیازهای سینماگران باشند. خوشبختانه سینمای امروز ما، سینمایی است که همه با هم مشاوره و صحبت می‌کنند و همین فضای همدلی و صمیمیت میان هنرمندان باعث رونق سینمای ایران در ابتدای سال 1394 بود.

ایوبی در ادامه بیان کرد: خوشحالم که آن همه فشار و استرس‌ها و گرفتاری‌ها و نیز حاشیه‌ها در جشنواره فیلم فجر به پایان رسید. بارها جلسات کاری زیادی را با آقای علیرضا رضاداد تشکیل می‌دادیم. فقط می‌توانم بگویم برگزاری جشنواره کار ساده و راحتی نیست.

وی ادامه داد: دوستان در گروه هنر و تجربه، کودک و نوجوان، شورای پروانه ساخت و نمایش و دیگر بخش‌ها همه در کنار ما مشاوره می‌دهند و دوران حلقه و فرقه گذشته است. البته قرار نیست ما خود را به مدیریت سینما تحمیل کنیم و فضای صفا و صمیمیت حاکم در سینما را قدر بدانیم.

ایوبی درباره وضعیت کاری خود در عرصه سینما و مسئولیت سنگینی که برعهده دارد، بیان کرد: برای کارم ارزش زیادی قائل هستم و هر تصمیمی که می‌گیرم، تنم می‌لرزد. این مسئولیت را یک اتفاق خوب در کارنامه کاری‌ام می‌دانم و سعی می‌کنم از آن بهره‌مند شوم. صاحبان قلم، اهالی سینما، گویندگان، نمایندگان و قوه‌های دیگر قدرت دارند. همه باید از این قدرت‌ها برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و از این فرصت‌ها درست استفاده کنیم.

ایوبی اشاره‌ای به اکران موفق فیلم "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد کرد و با بیان اینکه مخالفت‌ها برای اکران این فیلم زیاد بوده، گفت: فیلمی مانند "قصه‌ها" اثر خانم رخشان بنی اعتماد به‌قدری در نمایندگان نگرانی ایجاد کرده بود که همه فکر می‌کردند این اثر سینمایی بیانیه سیاسی است، اما پس‌ازآنکه نمایندگان به تماشای این اثر سینمایی نشستند همه فهمیدیم که شنیده‌ها با دیده آن‌ها متفاوت است. به‌هرحال باید در این سینما همه اتفاقات دیده شود و بعد مورد قضاوت قرار گیرد. کسانی که نگرانی‌ها را برای نبود امنیت شغلی سینماگران به وجود می‌آورند، باید پاسخگو باشند.

وی در ادامه بیان کرد: تصاویر بدی که در ذهن رایزن‌های فرهنگی دیگر کشورها از بسته شدن خانه سینما باقی مانده، باید به فراموشی سپرده شود. متأسفانه بعضی اتفاقات در سینما هزینه‌های بسیار سنگینی را برای نظام در پیش دارد. باید سعی کنیم تا این نگاه منفی را تغییر دهیم.

ایوبی در پایان گفت: من امیدوارم ادامه سال 1394، سال پربار و موفقیت‌آمیزی برای سینمای ایران باشد. به‌هرحال تفکیک جشنواره بین‌الملل فیلم فجر از بخش ملی اتفاق بزرگی بود و امیدوارم کاستی‌ها در سال‌های آینده در برگزاری این جشنواره کم شود.

امیدوارم بشود از همه فعالان عرصه هنر تقدیر کرد

در ادامه این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری این مراسم گفت: من سینما را دوست دارم، دوستداران سینما را هم دوست دارم. خوشحالم که دکتر ایوبی عاشق همه سینماگران هستند و افتخار می‌کنم که امشب در جمع شما حضور دارم. تجربه ۲۱ ماه گذشته نشان داد وقتی سینماگران و هنرمندان ما با اسم تقدیر دولت و برنامه‌های آن همراهی می‌کنند کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود و همدلی اتفاق می‌افتد.

وزیر فرهنگ ارشاد سلامی بیان کرد: خوشحالم که امشب امضای من پای تمام این نشان‌های درجه یک هنر ثبت می‌شود. امشب ستارگانی از سینماگران، اهالی تئاتر و سایر رشته‌ها می‌بینم که خیلی‌ها هم شخصیت‌های پیشکسوت این هنر به شمار می‌روند و متأسفانه تعجب می‌کنم که چرا در طول این سال‌ها این هنرمندان نشان درجه هنر دریافت نکرده‌اند.

جنتی در پایان و در سخنان کوتاه خود گفت: امیدوارم از همه فعالان عرصه هنر بشود تقدیر کرد و با همراهی و همدلی همه برنامه‌های پیش رو به سرانجام برسد.

یکی از راه‌های برون‌رفت سینمای ایران ارتباط موثر با سینمای دنیاست

علیرضا رضاداد نیز گفت: امسال اولین سالی بود که بخش بین‌الملل با تأکید سازمان سینمایی و شخص دکتر ایوبی جداگانه برگزار شد و اتفاقی که رخ داد ثمره رویکرد جدید سازمان سینمایی بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: یکی از راه‌های برون‌رفت سینمای ایران ارتباط مؤثر با سینمای دنیاست و از ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود. ازاین‌رو بازنگری در برپایی بخش بین‌الملل فیلم فجر انجام شد.

وی توضیح داد: استقرار مدیران دولت شهریورماه انجام شد و مسئولیت برگزاری جشنواره سی و دوم از مهرماه به من واگذار شد و بااینکه از پذیرش این امر پرهیز داشتم، اما وظیفه خود دانستم که این نقش را ایفا کنم.

رضا داد در ادامه بیان کرد: معتقدم در این دوره بیش از تغییر زمان، تغییر رویکرد مهم بود. حضور فیلم‌های منطقه‌ای و نمایش آثاری متناسب با مناسبات سینمای ایران در بخش بین‌الملل جشنواره در دستور کار قرار گرفت و لازمه این امر البته تغییر زمان برگزاری جشنواره بود.

رضاداد ادامه داد: وظیفه خود می‌دانم از همه زحماتی که همکارانم کشیدند تقدیر کنم. از رئیس سازمان سینمایی سپاسگزارم که این مسئولیت را در دو دوره به من واگذار کردند.

وی تأکید کرد: در بخش بین‌الملل بازتاب‌های گسترده رسانه‌ای خوبی داشت و این مهم از دستاوردهای بخش بین‌الملل است و از همه دوستانم تقدیر می‌کنم.

در ادامه از هیئت انتخاب و داوری بخش بین‌الملل سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر تقدیر شد.

همچنین میرکریمی از طرف خانه سینما نیز هدیه‌ای را به رضاداد اهدا کرد و درباره او گفت: ایشان یک دوست،‌ همکار و یک فرد بسیار خیرخواه است که عضو تمام اصناف خانه سینما است.

این فیلمساز ادامه داد: تا به حال ندیده‌ام در دوران پرتلاطم و بحرانی که داشتیم، رضاداد بد کسی را بخواهد یا زیرآب کسی را بزند. اصولاً اشکال عمده او محبت بی‌محابایش است که بعضی‌ها ظرفیت آن را ندارند.

میرکریمی در پایان صحبتش خاطرنشان کرد: این جلسه را به‌حساب خداحافظی نمی‌گذاریم، چون هنوز با آقای رضاداد خیلی کار داریم.

سپس حکم دبیری محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

گلایه‌های کیومرث پوراحمد

در ادامه کیومرث پوراحمد کارگردان بعد از گرفتن نشان درجه یک هنرمندان به پشت میکروفن آمد و با چند گلایه صحبت‌های خود را ادامه داد.

 

وی گفت: با تمام مخالفت‌ها فیلم "قصه‌ها" اکران شد. فیلمی که عده‌ای از نابخردان باعث عدم و تأخیر در اکران این فیلم بودند. نمی‌دانم آن‌ها به‌خوبی زندگی می‌کنند و خواب راحتی دارند؟

وی در ادامه گفت: مدت‌هاست که سالن سینما برایم آرامش ندارد و نور گوشی‌های موبایلم تمرکزم را برای دیدن فیلم‌های روی پرده برهم می‌زند، اما فیلم‌های هنر و تجربه را می‌بینم.

پوراحمد در ادامه با بیان این‌که حرفی در دلم مانده است و می‌خواهم در این مراسم بیان کنم، گفت: سال‌های حوزه هنری سهم فیلم "خواهران غریب " را نمی‌دهد. درحالی‌که این فیلم همه‌جا تکثیر شده است. حس می‌کنم سهم من از این فیلم دزدیده شده است.

حضور هنرمندانی چون هدیه تهرانی و نیز منوچهر اسماعیلی با تشویق حضار روبرو شد. اگرچه تهرانی دیر به این مراسم رسید اما بعد از دریافت نشان درجه هنری خود گفت: همان‌طور که با تأخیر به این مراسم رسیدم امیدوارم با تأخیر به بزرگان سینما هم برسم، چون هنوز خیلی از تجربه‌ها کارهای آن‌ها فاصله دارم.

در این مراسم عبدالله اسکندری، منوچهر اسماعیلی، محمدرضا اصلانی، پرویز بهرام، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری‌جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین‌دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، جهانبخش سلطانی، هدیه تهرانی و ابوالحسن داوودی تقدیر شدند.

انتهای پیام/

نظر شما