شناسهٔ خبر: 56511430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

وزیر صنعت در جمع خبرنگاران:

دانشجو| در زمینه صادرات پهپاد فعال هستیم/ برنامه تولید هواپیمای سبک را داریم شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر صمت گفت: پروژه‌های هواپیمای ۷۲ نفره و ۱۵۰ نفره با مشارکت ۶ دانشگاه و چندین شرکت دانش بنیان در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت در حاشیه بازدید از طرح هواپیمای ملی ایران جت ۷۲ در دانشگاه امیر کبیر گفت: صنعت هوایی، صنعت پیشران است. اگر ما در این صنعت رشد کنیم، می‌تواند سایر صنعت‌ها را به حرکت دربیاورد و فناوری‌هایی که در اینجا توسعه پیدا می‌کند در جای دیگری هم به درد می‌خورد.
وی ادامه داد: ما در سال گذشته برای اولین بار در وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر صنایع هوایی را ایجاد کردیم که قبلا وجود نداشت. به خاطر اهمیت این حوزه در چهار سرفصل در صنعت هوایی می‌توان کار کرد. مسئله اول، پهپادهاست که در به اوج رسیدیم خوشبختانه و صادرات پهپاد‌ها را داریم.
فاطمی امین بیان کرد: موضوع بعدی، هواپیما‌های سبک زیر ۲۰ نفر است که این را هم چندین شرکت در کشور، کار را آغاز کردند و ما با آن‌ها تعامل داشتیم و به دنبال این هستیم که حمایت کنیم از تولید هواپیمای سبک ۱۲ نفره و ۱۷ نفره و بازار هوانوردی عمومی را در کشور توسعه دهیم. یعنی بسیاری از شهر‌هایی که فاصله شان با یکدیگر ۲۰۰ کیلومتر و یا ۱۰۰ کیلومتر است، کاملا اقتصادی و معقول است که هواپیمای ۱۲ نفره کار جابه جایی مسافر را انجام دهند.
وزیر صنعت افزود: یک بخش، موضوع بالگرد است که توانمندی‌هایی در کشور وجود دارد و همکاری‌هایی هم با چند کشور آغاز کردیم. در سفر‌هایی در همین اجلاس شانگ‌های هم مذاکراتی با کشور‌های دیگر شد. برای حوزه بالگرد و هواپیما‌های پهن پیکر و باریک امروز هم که خیلی روز خوبی برای من بود، در دانشگاه امیرکبیر حضور داشتیم و دو تا پروژه، یک هواپیمای ۷۲ نفره و یکی ۱۵۰ نفره با مشارکت ۶ دانشگاه و چندین شرکت دانش بنیان در حال انجام است و کار به جای خوبی رسیده است. خیلی از مطالعات انجام شده است. ما هم قطعا کمک می‌کنیم که تسریع بشود و زودتر ما شاهد پرواز این هواپیما‌ها در صنعت هوایی دنیا باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که بحث تفاهم نامه ۲۲ بندی که برای وزارت صمت و اقتصاد و بانک مرکزی است، خبر جدیدی از آن وجود دارد که در جهت شفاف و تسهیل شدن تامین مالی و رفع موانع چه اتفاقی افتاده است، گفت: ما کار‌های زیادی در وزارت صنعت داریم که اگر تامین مالی خوبی انجام نشود، کار‌ها نمی‌تواند موفق باشد، چند تا پروژه را جدیدا تمرکز کردیم که یکی توازن سرمایه گذاری است. در کشور ما جایی هستیم و شهر‌هایی داریم که بیش از حد سرمایه گذاری شده و شهر‌های زیادی داریم که متاسفانه فرصت شغلی کم است یا بخشی از صنایع نیاز به بازسازی و نوسازی دارند. سال هاست که این کار مانده است واحد‌های راکد و نیمه تمام داریم.
فاطمی امین بیان کرد: برای تامین مالی این پروژه‌ها و همین طور تامین مالی واحد‌های فعالی که سرمایه در گردش می‌خواهند، یک تفاهم نامه‌ای شکل گرفت که خوشبختانه بین ما، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبالغ بسیار مناسبی را مثلا ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط برای بازسازی نوسازی بنگاه‌های تولیدی تخصیص داده شده است. در سال جاری هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش، ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت تضمین اوراقی که واحد‌های صنعتی در بورس به نوعی تامین مالی می‌کنند و سازوکارهایش اینکه از طریق تامین مالی زنجیره‌ای انجام شود و اینکه جلوی انحراف منابع گرفته شود. این تفاهمی که بین دو وزارت خانه و بانک مرکزی صورت گرفت، در راستای آن تامین مالی پروژه‌هایی بود که ما برای گسترش سرمایه گذاری و اشتغال در وزارت صنعت پیگیری می‌کردیم و خوشبختانه من خبر را هم قبلا گفتم، ولی تکرارش مناسب است که تولید روند خیلی خوبی دارد من چند تا عدد بگویم گویاست.
وزیر صنعت اظهار داشت: یکی از اعداد رشد اقتصادی است و در سه ماهه اول امسال، محاسباتی که مرکز آمار داشته، رشد بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده این خیلی خوب است سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات ۵.۸ درصد بوده که این باز نشان می‌دهد که در سال‌های آتی ما فرصت‌های شغلی خیلی خوبی داریم. در ۵ ماه اول امسال، آمار رشد تولید بنگاه‌های تولید در بورس ۶.۷ درصد رشد داشته. این‌ها ارقام کلی هستند، ولی وقتی وارد جزئیات می‌شویم آمار خوبی است.
وی در پایان سخنان خود مطرح کرد: ما در فولاد ۱۰ درصد رشد داریم و در حوزه کشنده‌ها و کامیون‌ها ۱۰۰ درصد رشد داریم و در حوزه آلومینیوم رشد داریم. در حوزه لوازم خانگی، همه اعداد بالای ۵ و ۱۰ درصد و بعضا بالای ۵۰ درصد هستند که در حوزه تراکتور امسال ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم. خوشبختانه تولید حرکت می‌کند و با این تامین مالی که انجام شد، با این تفاهم نامه هم تسریع و هم تسهیل می‌کنیم که ان شاالله این رشد تداوم داشته باشد.

نظر شما