شناسهٔ خبر: 56484395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

افزایش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس برای بحث درباره کاهش عرضه افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، قیمت نفت در آغاز معاملات امروز سه‌شنبه در پی انتظارات اوپک پلاس برای کاهش عرضه افزایش یافت. این در حالی است که ممکن است اوپک پلاس با کاهش شدید تولید نفت خام در نشست روز چهارشنبه موافقت کند.

در آغاز معاملات امروز، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش بیش از ۴ درصدی در جلسه قبل، با ۴۷ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش به ۸۹.۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام آمریکا با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش به ۸۳.۹۴ دلار در هر بشکه رسید. این معیار در جلسه قبل بیش از ۵ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش روزانه آن از ماه می بود.

قیمت نفت در روز گذشته، دوشنبه، با افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود عرضه افزایش یافت. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش که مجموعاً اوپک پلاس نامیده می‌شوند، در نخستین نشست حضوری خود از سال ۲۰۲۰ در روز چهارشنبه، بیش از یک میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

به گفته منابع اوپک، کاهش داوطلبانه توسط تک تک اعضا می تواند افزون بر این، این کاهش را به بزرگترین کاهش آنها از زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ تبدیل کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA، در یادداشتی گفت: «علیرغم همه چیزهایی که درباره جنگ در اوکراین رخ می‌دهد، اوپک پلاس هرگز اینقدر قوی نبوده است و آنها هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد تا مطمئن شوند قیمت‌ها در اینجا حمایت می‌شوند.»

اوپک‌پلاس امسال پس از کاهش بی سابقه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به دلیل تخریب تقاضا ناشی از همه گیری کووید-۱۹ اعمال شد، تولید خود را افزایش داد. اما در ماه‌های اخیر، این سازمان نتوانسته است به افزایش تولید برنامه‌ریزی‌ شده خود برسد و در ماه اوت ۳.۶ میلیون بشکه در روز از دست داده است.

به گفته گلدمن ساکس، کاهش تولید در نظر گرفته شده با کاهش شدید قیمت نفت از بالاترین سطح اخیر توجیه می شود و این امر دیدگاه صعودی آن را برای نفت تقویت می‌کند.

به گفته تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهانی می‌تواند صعودی باشد، زیرا سرمایه‌گذاران نیز به دنبال سود بردن از سودهای جلسه قبل هستند.

قیمت نفت برای چهار ماه متوالی کاهش یافته است؛ زیرا قرنطینه‌های کووید-۱۹ در چین، بزرگترین واردکننده نفت، تقاضا را محدود کرده است در حالی که افزایش نرخ بهره و افزایش شدید دلار آمریکا بازارهای مالی جهانی را تحت فشار قرار داده است. بانک‌های مرکزی بزرگ تهاجمی‌ترین دور افزایش نرخ بهره را در دهه‌های اخیر آغاز کرده‌اند که باعث ترس از کندی اقتصاد جهانی شده است.

نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ سپتامبر حدود ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، ۴ اکتبر، در ساعت ۱۰:۱۵ به وقت تهران، با افزایش ۰.۶۲ درصدی در هر بشکه، ۸۹ دلار و ۴۱ معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۰.۵۰ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۸۴.۰۴ دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۵۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۷۱۱ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با افزایش ۲.۱۹ درصدی، ۲۱.۰۴ هزار دلار معامله شد.

نظر شما