شناسهٔ خبر: 56477543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت/ زاهدی‌وفا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۱۲ مهرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور  ۲۰۶ نفر از نمایندگان برگزار شد.

گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

حسن لطفی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی های بعمل آمده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

– تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش های فعلی

– پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها

– انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگها

– ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

– بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

– تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد بویژه تشکل های کارگری

– افزایش مستمری بازنشستگان

– ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

– حمایت و تقویت بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون

– افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی

– تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان

– کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی

ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و …، ۳۷ درصد برنامه های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره ای نشده و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره ای «متوسط» ارزیابی می شود.

د) بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «تناسب،واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «آینده نگری و سنجش پذیری»، »متوسط« ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب »ضعیف« و »خیلی ضعیف« ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و … مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود.

۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف اعضای فراکسیون انقلاب به وزیر پیشنهادی کار

ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سومین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی با موضوع بررسی برنامه ها، سوابق و اولویت های زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور اتفاق اعضای فراکسیون برگزار شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی مطرح کردند.

وی افزود: در این جلسه بعد از استماع نظرات دو موافق و دو مخالف و صحبت های وزیر پیشنهادی، فراکسیون برنامه ها و سوابق ایشان را برای تصدی این جایگاه به رأی گذاشت و بر این اساس وزیر پیشنهادی ۷۷ رأی موافق و ۵۴ رأی مخالف برای تصدی این جایگاه از فراکسیون دریافت کرد.

گزارش کمیسیون بهداشت درباره برنامه‌های پیشنهادی زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

زهرا شیخی در ادامه جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را در خصوص بررسی صلاحیت محمد هادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرائت کرد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اعضای محترم کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، حسب وظیفه قانونی خود و با امعان نظر خاص به اهمیت نقش مدیریت در تمامی امور به ویژه، در راس وزارتی با درجه حساسیت بالا و دامنه شمول وسیع که کوچکترین خطا در خط مشی‌ها، سیاستگذاری‌ها و نیز امور اجرایی و نحوه گزینش و جذب افراد  ومدیران می تواند تبعات جبران ناپذیری بر جای گذارد، نسبت به بررسی برنامه ها ، انجام گفتگوهای صمیمانه با وزیر محترم پیشنهادی اقدام نمودند و به این شرح نظر خود را ابراز می‌دارند:

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی متعاقب بررسی موضوع صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، شایستگی جناب آقای دکتر محمد هادی زاهدی وفا برای تصدی مسئولیت وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی را احراز نمود و برای ایشان درصورت کسب رای اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آرزوی موفقیت می‌نماید.

نظرمخالف/ دارایی زاهدی‌وفا ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است/وزیر محرومان نباید سرمایه‌دار باشد

 فتح الله توسلی در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دلیل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: بنده بر براساس آرمان ها و ارزش ها مخالفتم را اول اعلام می کنم، امام خمینی (ره) امام محرومان و مستضعفان بود که صراحتا فرمودند یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به ملت عطا کرده است حکومت مستضعفین و حکومت محرومین است، حکومت محرومین و مستضعفین حکومتی است که می فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه، حکومت و وزرا می فهمند یعنی چه، رئیس جمهور و رئیس مجلسش این محرومیت را می فهمد و اینکه خودشان محرومیت را لمس کرده اند، این ها می فهمند که نداری و محرومیت یعنی چه. فلهذا خاصیتی که حکومت محرومین دارد این است مسئولان آن کشور محرومیت را حس کرده اند.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس، افزود: بنده از وزیر پیشنهادی کار سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرتعالی است فارغ از اینکه از کجا و با چه ترفندی به دست آمده برای شما هست یا نیست؟

وی با اشاره به اسنادی که از اموال زاهدی وفا به دست آورده است، تاکید کرد: منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، زمین کرج ۴۲۰۰ متر، باغ دزاشیب ۱۸۵۰ متر، ویلای جنگلی سرودشت ۵۱۰ متر، آپارتمان گل سنگ نیاوران ۷۲ متر، خانه دزاشیب ۵۵۰ متر، باغ کرج ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر، باغ نائینی ۱۱ هزار متر، ویلای ساحلی درچلمدن ۲ هزار متر، خانه ویلایی نیروی هوایی ۴۰۰ متر، زمین شهرری ۱۵۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران و منازل دیگری که به نام ایشان وجود دارد.

توسلی افزود: بنده در جلسه نیز به ایشان یادآور شدم که براساس برآوردی که انجام دادم اموالش ۳ هزار میلیارد تومان است، ایشان به من گفتند رقم را بالا گرفتید، اموالم هزار میلیارد تومان است و من سرایدارم. این سرایداری به چه شکلی به دست آمده؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اسنادی که در دست ما است و در پی ساعت ها جلسه ای که با خانواده و برادرزاده های ایشان به دست آمده نشان می دهد که این اموال برای برادر وی بوده به جز دو موردی که مربوط به پدر مرحومشان است. درست است که به صورت قانونی منتقل شده است، ایشان برادرشان مشکل داشته است و تمام اسناد پزشکی در این رابطه موجود است و حتی یک سفر به بروکسل برای درمان داشته است و بعد هم ورثه ایشان که خواهرانشان هستند مدعی این شدند که این پرونده ۱۱ سال است که در دادگاه ها در حال بررسی است و هنوز هم این پرونده باز است.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: وزیری که می خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان، معلولان و بهزیستی و محروم ترین اقشار کشور باشد، قطعا نمی تواند سرمایه دار باشد و اگر باشد نمی تواند با این شاخص هایی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شده کار کند و موضوع را درک کند و بفهمد.

وی با انتقاد از نحوه تعامل زاهدی وفا در طول مدت سرپرستی وزارت کار را برعهده داشته است، تصریح کرد: ایشان ۴ ماه در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئولیت داشت و نحوه تعاملش با مجلس را دیدید، وی یا انگیزه وزارت ندارد یا خود را فراتر از مجلس می داند. نحوه همکاری مجموعه ایشان در حوزه های تعاون، شستا، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری و … را مشاهده کردید.

نظر موافق/ نباید گزارشات نهادهای نظارتی رسمی را نادیده گرفت

الیاس نادران در ادامه جلسه علنی امروز در موافقت با برنامه ها و صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در مورد صلاحیت ایشان نکاتی را مطرح خواهم کرد و خواهش من این است که نمایندگان به ادله مطرح شده توجه کنند، چرا که باید در قبال رأی خود پاسخگو باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه برنامه ها و صلاحیت آقای زاهدی وفا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اینکه برخی دوستان دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را در صحن علنی مطرح می کنند، بدون اینکه نظر دستگاه قضائی و اطلاعاتی را شنیده باشند، بیش از آنکه نسبت به صلاحیت آقای زاهدی وفا علامت سوال ایجاد کند، نسبت به صلاحیت دولت و شخص آقای رئیس جمهور و کسانی که در فرآیند انتخاب دخیل بودند، مسئله سازی می کند، بنابراین طرح اینگونه سخنان به این مفهوم است که هیچ یک از دستگاه ها، استعلامی انجام نداده و یک دوست عزیز به تنهایی جبران همه این کم کاری ها را انجام داده است.

وی افزود: اموالی به آقای زاهدی وفا از طریق ارث رسیده که این موضوع در صحن مطرح می شود، اگر ایشان این ارثیه را ضایع و تباه می کردند و انسانی فقیر بودند، دارای صلاحیت می شدند؟ شما نمایندگان شهادت آقای رئیسی را در صحن شنیدید که آقای زاهدی وفا فردی عدالت خواه، پاکدست و متواضع است. اینها عباراتی نیست که آقای رئیس جمهور برای هر کسی هزینه کند و آخرت خود را بفروشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر باید شرایط اجتماعی کشور درک شود، امروز همه دنیا درصدد این هستند که شکاف های اجتماعی و مدیریتی در کشور دوچندان شود و بیان کنند که در کشور دو دستگی وجود دارد. رأی ندادن به آقای زاهدی وفا با توجه به تاییدیه شخص آقای رئیس جمهور که در مجلس حضور یافتند و از وی دفاع کردند، حتما این شائبه را تقویت خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای زاهدی وفا فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) بوده و بعد از آن برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است، اظهار کرد: بنده بیش از ۲۰ سال است که با ایشان زندگی کرده ام و در مقاطع مدیریتی، کلاس های درسی و بخش های مختلف زندگی وی حضور داشته ام و می دانم ایشان چه ویژگی هایی دارد. شهادت می دهم به لحاظ دیدگاهی، ظرفیت مدیریتی و توانمندی در دفاع از منافع ملی، ایشان اعتدال را رعایت می کنند و اهل افراط و تفریط نیست.

نادران اضافه کرد: آقای زاهدی وفا هم می توانست مانند سایرین، اهداف دست نیافتنی در برنامه های خود بیاورد و ما نیز به به و چه چه کنی، ولی در وزارتخانه کار خود را انجام دهد، اما آقای زاهدی وفا برنامه ای واقع بینانه ارائه کرد که با توانمندی های خود بتواند آنها را به سرانجام برساند. البته این موفقیت ها نیز تنها با همت شخص وزیر به نتیجه نخواهد رسید، بلکه سایر دستگاه ها نیز باید به ایشان یاری برسانند.

نادران با اشاره به اینکه ۴ گزینه برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح بودند، ادامه داد: رئیس جمهور با همه جامع نگری که داشت به این گزینه رسید. آقای امیرآبادی فراهانی که خود یکی از گزینه های پیشنهادی بود، شهادت می دهند که ایشان صلاحیت لازم برای تصدی این پست را دارد، اینکه یک فردی از رقیب خود دفاع کند، اهمیت دارد.

وی یادآور شد: دولت در آستانه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه است، امور مربوط به بازنشستگان، تامین اجتماعی، صندوق ها، اشتغال و کار از امور بسیار مهمی است که اگر این وزارتخانه را بدون وزیر بگذاریم و چند ماه دیگر این کار به تأخیر بیفتد، مسئولیت نابسامانی و خدای ناکرده انباشت کردن مطالبات بازنشستگان برعهده کیست؟ من نسبت به توانمندی و مدیریت وی شهادت می دهم، ولی علاوه بر اینها نسبت به شرایط موجود نیز هشدار و تذکر می دهم.

زاهدی‌وفا: ما برای آحاد ملت ایران حداقل یک شغل ایجاد می‌کنیم

محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز در دفاع از برنامه های خود جهت تصدی پست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، گفت: از مهمترین رویکردهایی که ریاست جمهور به آن پرداختند، بحث عدالت است، ما عدالت را در سه حوزه ایجاد حداقل معیشت و کفاف برای خانوارها در حوزه عدالت توزیعی و عدالت شایستگی باید در شالوده برنامه های وزارتخانه در بُرش وظایف وزارتخانه دنبال کنیم، نه تنها به عنوان پیوست عدالت مدنظر باشد، بلکه باید ساختار عادلانه ای برای نظام تصمیم گیری، توزیع عادلانه امکانات در استان ها، کمک به محرومیت زدایی استان ها و توزیع منابع انسانی در استان ها استفاده کنیم.

زاهدی وفا تاکید کرد: ما باید برای آحاد ملت ایران و هر سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم که با این شغل اگر شغل کارگر ساده بدون بهره وری کامل باشد، بتوانیم تغذیه، بهداشت و مسکن را فراهم کنیم و اگر با یک شغل امکان تامین این حداقل معیشت نباشد، حتما در حوزه حمایتی وزارتخانه قرار بگیرد تا از بازتوزیع یارانه ها و پرداخت های انتقالی یا از طریق کمک های حمایتی بتوانیم قشر آسیب پذیر را یاری کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه وضعیت فعلی وزارتخانه از روز اولی که بنده سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار شدم، با تعداد ۱۰ سفر استانی در کف میدان مسائل استان ها را بررسی کردم.

مجلس به زاهدی‌وفا اعتماد نکرد

در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه های محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با ۱۳۶ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ آرای مأخوذه، با تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به زاهدی وفا مخالفت کردند.

سخنان حکیمانه رهبری فصل‌الخطاب مسائل کشور است

محسن زنگنه در ادامه نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری ضمن تشکر از سخنان حکیمانه، مدبرانه و به هنگام رهبر معظم انقلاب که همیشه فصل الخطاب مسائل کشور بوده است، گفت: از خداوند متعال نیز به جهت وجود این رهبر عزیز تشکر می کنم و قدردان هستیم، این مسئله ضمن آنکه قلوب همه مردم را همان طور که رهبر عزیز گفتند جریحه دار کرد اما حقیقتا به ملت، جوانان، دانشجویان و دانش آموزان ایران اسلامی باید تبریک گفت که مرز بین انتقاد و اعتراض را با وجود اقداماتی که توسط دشمنان خارجی از جایی به بعد مدیریت شد تشخیص دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: علیرغم همه خواب هایی که دشمنان دیده بودند به حول و قوه الهی این مسیر با بصیرت مردم عزیز مرتفع شد.

پایان جلسه علنی ۱۲ مهرماه مجلس/ جلسه بعدی یکشنبه؛ ۱۷ مهر برگزار می شود

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز یکشنبه، ۱۷ مهر رأس ساعت ۷:۴۵ صبح خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما