شناسهٔ خبر: 56469952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

اخبار تحویل پهپاد به روسیه بی‌اساس است| واکنش ایران به همه‌پرسی در مناطقی از اوکراین برای الحاق به روسیه

سخنگوی وزارت خارجه درباره همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه گفت: ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشور‌ها تاکید می‌نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری همه پرسی در مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا در اوکراین و الحاق  این مناطق به روسیه تاکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشور‌ها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تاکید می‌نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بایستی از هرگونه اقدام تحریک آمیز که می‌تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را بهم بزند، پرهیز شود.  

کنعانی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمان‌سوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا، به وجود آمد، همچنان شعله ور است و تلاش‌های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف‌های ذینفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می‌کنند، به نتیجه‌ای نرسیده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح آمیز منازعه اوکراین صورت می‌گیرد، حمایت نموده و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام نموده است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تایید نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده ایم.

کنعانی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدار‌های متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

نظر شما