شناسهٔ خبر: 56458275 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

برگزاری همایش زادروز حافظ در اراک

مسئول انجمن حافظ‌شناسی استان مرکزی، از برگزاری همایش بزرگ زادروز حافظ شیرازی در فرهنگسرای شهر اراک خبر داد.

صاحب‌خبر -

مریم صابری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انجمن حافظ‌شناسی استان مرکزی طبق روال هر سال، در مهرماه همایش زادروز حافظ را برگزار می‌کند و از دوماه قبل هماهنگی‌ها، مکاتبات و پیگیری‌ها برای اجرای این رویداد را انجام داده و پیش برده است.

به گفته وی، این همایش با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اراک برگزار می‌شود و به این منظور سالن اجتماعات فرهنگسرای شهر در شهرک صنعتی اراک در اختیار این انجمن قرار گرفته است.

این شاعر و نویسنده برتر سال استان مرکزی ادامه داد: امسال نهادهای فرهنگی مرتبط همکاری چندانی با انجمن برای برپایی این رویداد ادبی نداشتند و در واقع ما مورد بی‌مهری قرار گرفتیم اما با همراهی و دغدغه‌مندی اعضای فعال، توانستیم برنامه‌ها و هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این همایش به سرانجام برسانیم.

صابری‌نسب اظهار کرد: سخنران همایش امسال زادروز حافظ، استاد محمدحسین بهرامیان از شاعران نام‌آشنای استان فارس خواهد بود. این استاد و منتقد ادبی در حوزه شعر به‌ویژه اشعار حافظ شیرازی سخن خواهد گفت. شاعران و اهل ادب استاد بهرامیان را با نام «خالق شعر سارا» می‌شناسند.

وی با اشاره به اجرای گروه موسیقی، شعرخوانی و ارائه مقاله در طول برپایی این رویداد تصریح کرد: سال گذشته همین برنامه به شکل مجازی برگزار شد و مدرس‌زاده از استادان دانشگاه کاشان سخنران رویداد بود. همچنین از دو کتاب شعر من نیز در همان برنامه رونمایی شد.

شاعر و نویسنده کتاب «درختان تبرخورده» درباره نحوه اطلاع‌رسانی این رویداد ادبی اظهار کرد: موضوع قطع و وصل مکرر اینترنت در روزهای اخیر و همچنین فعال نبودن برخی شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها، مشکلاتی را در امر اطلاع‌رسانی و دعوت عمومی ایجاد کرد. هر چند دعوت‌نامه‌هایی را به شکل چاپی تهیه کردیم و به اطلاع افراد، نهادها، مراکز آموزش عالی دانشگاهی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی و ادبی رسانده‌ایم و تبلیغات محیطی نیز در سطح شهر هم داشته‌ایم.

صابری‌نسب ابراز امیدواری کرد: دانشجویان، دانش‌آموزان، فرهنگیان و همه علاقه‌مندان به حضرت حافظ با شرکت در این همایش بتوانند از از داشته‌ها و دانش استادان و شاعران حاضر در رویداد استفاده کنند و بهره ببرند.

وی اضافه کرد: نزدیک به دو دهه است که این همایش به شکل سالانه برگزار و در سال‌های شیوع کرونا نیز به شکل مجازی و غیرحضوری اجرا شده است.

به گزارش ایمنا، خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاالدین محمد حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ هجری قمری -۷۹۲ هجری قمری) در شیراز، ملقب به لِسان‌ُالغِیب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر سده هشتم هجری ایران است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است.

وی از مهم‌ترین اثرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی، اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ بیستم مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز، با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

نظر شما