شناسهٔ خبر: 56457434 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

تحلیلی از بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری با سه احتمال

کارشناس بازار مسکن با بررسی فرایند قیمت مسکن در سال های گذشته، آینده بازار مسکن در نیمه دوم سال را با سه احتمال پیش بینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد بیضایی در رابط با وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری به ایسنا اعلام کرد: این موضوع به متغیرهایی بستگی دارد و باید دید درآمدهای ارزی افزایش پیدا می‌کند یا نه و در صورت افزایش از سمت نفت قرار دارد یا دیگر بخش‌ها است. زیرا بخش مسکن ارتباط مستقیم با تحریم‌ها ندارد اما غیرمستقیم تاثیر می‌گیرد.

اگر درآمدهای ارزی منجر به ثبات قیمت ارز شود بازار مسکن می‌تواند رونق غیر تورمی داشته باشد و نرخ تورم افزایش یابد. اگر بدون درآمدهای ارزی، ثبات نرخ ارز باشد، رکود مسکن همراه با ثبات قیمتی رخ خواهد داد. احتمال سوم یعنی افزایش قیمت ارز با احتمال رشد قیمت مسکن همراه می‌شود.

بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و در صورت ادامه‌ وضعیت فعلی رکود مسکن تداوم خواهد داشت. در مقاطعی نیز احتمال رکود تورمی وجود دارد و بعضی وقت‌ها هم با توجه به آرامش موجود در بازار، رکود همراه با ثبات قیمتی رخ می‌دهد.

اواخر دهه ۸۰ شمسی قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۲۰۰۰ دلار در هر متر مربع رسید و سپس تا ۷۰۰ دلار کاهش یافت. در دهه ۹۰ تقریبا بین بازه ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار در نوسان بود. در سال‌های اخیر مجددا با روند صعودی به حدود ۱۴۰۰ دلار رسید.

با توجه به شرایط فعلی توان اقتصادی برای پوشش قیمت‌های بالاتر مسکن وجود ندارد و امکان این‌که بتوان منتظر افزایش قیمت بیشتر بود، بعید است. دهه ۸۰ که قیمت دلاری مسکن رشد چشمگیری پیدا کرد در اوج درآمدهای ارزی بود و بازار مسکن دوبی در رکود قرار داشت و باعث بازگشت سرمایه شد.

ساخت خانه برای برخی  گروه‌های حمایتی در قالب نهضت ملی مسکن تایید می‌شود. این قبیل طرح‌ها ارتباط چندانی با تحولات بازار مسکن ندارد. برنامه‌ ریزی دولت در حوزه املاک برای مسکن برخی دهک‌های پایین مناسب است اما سطح مداخله دولت نباید از ۲۰۰ هزار واحد فراتر برود.

در مسکن مهر سالانه حدود ۱۷۰ هزار واحد احداث شد و حدفاصل سال‌های ۸۷ تا ۹۲ که دولت درآمدهای خوبی داشت و ۸۶۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شد. یعنی به طور متوسط سالیانه حدود ۱۷۰ هزار واحد به سرانجام رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما