شناسهٔ خبر: 56450244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عباسی خبر داد؛

ارزیابی مثبت نماینده یونسکو در بازدید از ماسوله

استاندار گیلان گفت: نماینده یونسکو در بازدید یک هفته‌ای از اقدامات شکل گرفته در مسیر ثبت جهانی این شهر تاریخی ارزیابی مثبتی داشته است.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی با اشاره به دیدار امروز با نعیمه احمد بن کاری، نماینده یونسکو که به منظور انجام مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرده است، گفت: خوشبختانه نماینده یونسکو در بازدید یک هفته‌ای به صورت زمینی و هوایی و نیز در جلسه جمع‌بندی، ارزیابی مثبتی از اقدامات داشته است.

او به ایجاد زیرساخت‌های لازم به نحوی‌که به بافت تاریخی ماسوله آسیبی نرسد و تغییر وضعی ایجاد نکند اشاره کرد و افزود: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته و قابلیت‌های موجود و نگاه کارشناسانه یونسکو، آمادگی کامل برای مهیاسازی امکانات بیشتر با توجه به بافت ماسوله و تقویت و رشد این شهر تاریخی بیش از پیش وجود دارد.

تمدن و بافت معماری سنتی ماسوله حفظ شده است

نماینده سازمان جهانی یونسکو نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده و اهتمام استاندار گیلان برای ثبت جهانی ماسوله گفت: کار‌های بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل‌های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.

ارزیابی مثبت نماینده یونسکو در بازدید از ماسوله

نعیمه احمد بن کاری افزود: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.

به گفته او، برنامه‌های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودرو‌ها و عبور مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی در جهت کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.

نماینده یونسکو پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و تصریح کرد: در این زمینه نیز کار‌های مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف این سازمان جهانی است.

ارزیابی مثبت نماینده یونسکو در بازدید از ماسوله

ثبت جهانی ماسوله از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفته است.

ماسوله با ۳۵۰ خانه تاریخی و قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

این میراث ارزشمند گیلان سال ۱۳۵۴ هجری شمسی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

نظر شما