شناسهٔ خبر: 56442997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

"هیسپان تی وی" و کنشگری در چهارچوب معادله آشکار‌سازیِ جلوه‌های بین‌المللی تمدنِ ایرانی

ایرانیان در طول سال‌ها و قرن‌های مختلف، به اشکال مختلف جدای از اینکه سهمِ قابل توجهی در پیشرفت تمدن بشری داشته اند، در عین حال، جلوه‌های تمدنی قابل ملاحظه‌ای را نیز از خود درکشور‌ها و بخش‌های گوناگون دنیا برجا گذاشته اند.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو_ ایران کشوری است که از تاریخی غنی و کهن برخوردار است. موضوعی که کمتر کسی در جهان در مورد آن تردید دارد. ایرانیان در طول سال‌ها و قرن‌های مختلف، به اشکال مختلف جدای از اینکه سهمِ قابل توجهی در پیشرفت تمدن بشری داشته اند، در عین حال، جلوه‌های تمدنی قابل ملاحظه‌ای را نیز از خود درکشور‌ها و بخش‌های گوناگون دنیا برجا گذاشته اند. جلوه‌های این اثرگذاری تمدنی را نیز می‌توان حوزه‌های مختلفِ علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی مشاهده کرد.

مسائلی که همگی در کنار یکدیگر، به ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و قدرت نرم برای کشورمان تبدیل شده اند و اگر نتوان طرح و برنامه‌ای مشخص جهت فعال سازی و استفاده موثر از آن‌ها را ارائه کرد، عملا در نوع خود خساراتی جدی را به منافع ملی ایران وارد می‌کنند. در این فضا، رسانه‌های برون مرزی کشورمان و به ویژه "هیسپان تی وی" که از بُرد موثر بین المللی نیز برخوردارند، می‌توانند نقشی قابل توجه در چهارچوب این معادله بازی کنند و در سطحی کلان، به منافع کشورمان کمک‌های قابل توجهی را ارائه کنند. در شرایط کنونی، بخش‌های مختلفی از جهان، عمالا نشانه‌های نفوذ فرهنگی و تاریخی ایرانیان را با خود به همراه دارند.

به عنوان مثال، بخش قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های شرق و شمال آفریقا، جلوه‌هایی عینی از تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی را شاهد هستند. حضور فرهنگی قابل توجه تجار و بازرگانان شیرازی در تانزانیا که حتی بعد‌ها موجب شکل گیری یک حزب سیاسی در این کشور با نام "آفروشیرازی" نیز شد و توانست سطوح بالای قدرت در این کشور آفریقایی را به تسخیر خود در آورد، تنها نمونه کوچکی از نفوذ فرهنگی ایران در یکی از کشور‌های جهان است که فاصله نسبتا طولانی را نیز با کشورمان دارد. نفوذ فرهنگی و تاریخی ایران در کشور‌هایی نظیر مصر، نیجریه، مراکش، و سومالی نیز عملا در همین راستا تحلیل و تفسیر می‌شود و قرار دارد.

در این چهارچوب، هیسپان تی وی به عنوان یکی از شبکه‌های برون مرزی موثر کشورمان که جامعه هدفِ خاصی یعنی جامعه زبانی اسپانیول را مورد توجه دارد، می‌تواند با تهیه و تولیدِ برنامه‌های گوناگون در مورد نفوذ تاریخی و فرهنگی ایرانیان در کشور‌های مختلف جهان و در عین حال، خدمات قابل توجه تمدن ایرانی به تمدن بشری، جدای از اینکه اهمیت تمدنی ایران در حیات تمدنی و فرهنگی کشور‌های مختلف جهان را به تصویر می‌کشد، در عین حال قادر است که بنیان‌های قدرت نرم کشورمان به ویژه از حیث ارائه تصویری مدرن و پیشرو از ایران در قالب تمدن کلی بشری را هم تا حد زیادی تقویت کند.

در واقع، این شبکه با تولید برنامه‌های جذاب در این حوزه ها، توانسته و می‌تواند ظرفیت‌های فرهنگی خفته خارجی جهت توسعه نفوذ بین المللی کشورمان را به نوعی بیدار کند و در این چهارچوب، عملا به مثابه مکمل دستگاه دیپلماسی ایران عمل کند. البته که هیسپان تی وی در نوعِ پوشش تحولات بین المللی برای جهان اسپانیول زبان نیز روایت‌های جدیدی را ارائه می‌کند که این موضوع نیز تا حد زیادی به خاص بودن ِ این شبکه در عرصه بین المللی کمک کرده است.

نوعِ نگاه خاص و مستقل هیسپان تی وی فارغ از هیاهو‌های رسانه‌ای غرب در حوزه‌هایی نظیر مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، و در عین حال ارائه تصویری بدون روتوش و تحریف از ایران و مسائل مرتبط با آن به مخاطبان بین المللی، تا حد زیادی موجب شده تا این شبکه در بلوکِ رسانه‌های مستقل با اقبال مناسبی رو به رو شود. با این همه، جهت گسترش و تقویتِ هر چه بهتر عملکرد‌های این شبکه بین المللی کشورمان، بایستی اتاق فکر رسانه‌ای که حضور فعال مدیران رسانه ای، کارشناسان و به ویژه همکاری سفارتخانه‌های کشورمان در کشور‌های خارجی را می‌طلبد، تشکیل شده و کنشگری‌های رسانه‌ای در این چهارچوب، ماهیتِ هدفمند تری پیدا کنند.

از این منظر، اهمیت اصلی و عمده شبکه هیسپان تی وی را بایستی همانطور که پیشتر نیز گفته شد، در بیدارسازی ظرفیت‌ها و جلوه‌هایی خفته از قدرت نرم ایرانی دانست که فعال سازی آن‌ها به ویژه در شرایط پُرآشوب کنونی جهان که صدا‌های تازه و نو، از اهمیت قابل توجهی برخوردارند، بیش از پیش مهم جلوه می‌کند.

نظر شما