شناسهٔ خبر: 56440889 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کمک به هابلِ در حال سقوط | اسپیس‌ایکس با ناسا همکاری می‌کند

پس از اینکه ناسا فاش کرد امکان اجرای یک ماموریت فضانورد خصوصی با استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس برای افزایش طول عمر تلسکوپ هابل را بررسی خواهد کرد، حالا به نظر می‌رسد که ایلان ماسک می‌تواند به نجات این تلسکوپ کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، رصدخانه ۳۲ ساله به آرامی در حال از دست دادن ارتفاع است و اگر کاری برای تقویت مجدد آن انجام نشود، هابل در نهایت در جو زمین سقوط می‌کند و به احتمال زیاد در دهه ۲۰۳۰ می‌سوزد.

از زمانی که آخرین بار توسط شاتل فضایی در سال ۲۰۰۹ تعمیر شد، این تلسکوپ حدود ۲۵ کیلومتر پایین‌تر آمده است.

هابل اکنون در ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری دور زمین می‌چرخد، اما ناسا می خواهد آن را به ۶۰۰ کیلومتر برگرداند؛ یعنی جایی که در ابتدا و در زمان پرتاب در سال ۱۹۹۰ قرار داشت.

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر ما بتوانیم به این ارتفاع دست پیدا کنیم، به راحتی ۱۵ تا ۲۰ سال به ماموریت آن اضافه خواهیم کرد.»

با این حال، مطالعه امکان‌سنجی فقط به این محدود نمی‌شود. آنها می‌خواهند این موضوع را نیز بررسی کنند که چگونه اسپیس‌ایکس ایلان ماسک ممکن است یک نفر را در یکی از کپسول‌های دراگون خود برای سرویس‌دهی برخی از سخت‌افزارهای هابل به فضا بفرستد.

این می‌تواند شامل جایگزینی ژیروسکوپ‌هایی باشد که برای نشان دادن تلسکوپ به سمت ستاره‌ها و کهکشان‌ها استفاده می‌شوند که قبلاً نشان داده‌اند ممکن است در طول زمان از کار بیفتند.

بیشتر بخوانید:

سال گذشته، مهندسان مجبور شدند بدترین نقص در چند سال اخیر را از راه دور برطرف کنند. هابل تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و در نتیجه باعث تولید حدود ۱۹ هزار مقاله تحقیقاتی علمی شده است.

نظر شما