شناسهٔ خبر: 56438565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کاهش ۱۴ پله‌ای رتبه جهانی ایران در آزادی اقتصادی

صاحب‌خبر -
آمارهای موسسه بین‌المللی فریزر نشان می‌دهد آزادی اقتصادی در ایران کمتر شده و در رده‌بندی جهانی از این نظر ۱۴ پله کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، گزارش‌های مؤسسه فریزر از آزادی اقتصادی کشورها بر پایه اطلاعات سال ۲۰۲۰ نوشته شده و طی آن وضع ۱۶۵ کشور جهان از جمله ایران از نظر آزادی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.
هنگ‌کنگ آزادترین اقتصاد جهان از نظر فریزر تشخیص داده شده؛ با این وجود این کشور نتوانسته است نمره کامل ۱۰ را به دست بیاورد و نمره ۵۹ر۸ را کسب کرده است. سنگاپور با کسب نمره ۴۸ر۸ و سوئیس با نمره ۳۷ر۸ به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
موسسه فریزر در رده‌بندی شاخص آزادی اقتصادی سال ۲۰۲۰ رتبه‌ای بهتر از ۱۵۹ به ایران نداده است و فقط کشورهای لیبی، آرژانتین، سوریه، زیمبابوه، سودان و ونزوئلا در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران از نظر آزادی اقتصادی قرار گرفته‌اند.
طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ رتبه ایران از نظر آزادی اقتصادی در سال‌های فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم ۱۴ پله سقوط داشته است.
ایران در سال ۲۰۱۲ یعنی پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم رتبه ۱۴۵ از نظر آزادی اقتصادی در جهان را به دست آورده بود؛ اما در سال ۲۰۲۰ تا رتبه ۱۵۹ پایین آمده که نشان دهنده سقوط ۱۴ پله‌ای در رده‌بندی جهانی است.
رتبه ایران از نظر آزادی اقتصادی در سال ۲۰۱۳ رتبه ۱۴۱ ، در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۴۸ ،در سال ۲۰۱۵ رتبه ۱۴۶، در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۵۰، در سال ۲۰۱۷ رتبه ۱۴۱ در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۵۳ در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۵۸ و در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۵۹ بوده است.به همین ترتیب نمره ایران در شاخص آزادی اقتصادی کاهش یافته است. ایران در سال ۲۰۱۲ نمره ۲۶ر۵ در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده بود اما در سال ۲۰۲۰ نمره ایران در این شاخص ۹۶ر۴ اعلام شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما