شناسهٔ خبر: 56429302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

توانمند سازی بستر اشتغالزایی است

توانمندسازی نیازمندان علاوه بر ارتقای شاخص های توسعه اقتصادی و اشتغال، به کاهش آسیب های اجتماعی از قبیل فساد و فحشا، اعتیاد و سرقت می انجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان لرستان، بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه است و ایجاد اشتغال به ویژه برای بانوان سرپرست خانوار که در کنار امورات مادری، معیشت خانواده را نیز تامین می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

 

باید در کنار ارائه آموزش، توانمندسازی و هدایت، تسهیلاتی نیز برای توانمند سازی  زنان سرپرست خانوار می توانند بستر اشتغال پایدار در جامعه است.

 

خوداشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانواده، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و همچنین اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف درقالب طرح توانمند سازی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در این راستا لازم است رشته‌های جدید را شناسایی وهمچنین باید توان رقابتی با بنگاه‌های اقتصادی را داشته باشیم تا برنامه‌ها به ایجاد مشاغل پایدار منجر شده و برای اقتصاد کشور ارزش افزوده تولید کند.

 

« مژگان پیوند» مدیرموسسه خیریه ای است، که با جلب مشارکت های مردمی و خیرین در راستای رفع دغدغه های نیازمندان تلاش می کند.

 

موسسه خیریه نازنین زهرا(س) همچون دیگر موسسات خیریه، کمک به نیازمندان تلاش می کند، با این تفاوت که با برگزاری دوره های آموزشی در راستای توانمند سازی نیازمندان تلاش می کند.

 

در این موسسه با تهیه بانک اطلاعاتی از نیازمندان در راستای، شناسایی و رفع دغدغه های این قشر اقدام می شود.

 

در محیط  کوچک موسسه کوره هم جوشی شیشه و بخشی از کارهای دستی، برای آموزش و توانمند سازی محرومان بویژه زنان سرپرست خانوار اقدام می شود.

 

به کار بردن  اسماء و القاب مقدس روی سفال، ظروف چینی و شیشه و ایجاد  تابلوهای مختلف از جمله موارد آموزشی در این موسسه است..

 

مدیر موسسه خیریه نازنین زهرا(س)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با اشاره  وجود ظرفیت اشتغال کارگاه هم جوشی در موسسه خیریه، گفت:  برای حمایت بهتر از محرومان نیازبه مشارکت خیران و مسئولان است.

 

«مژگان پیوند»، مدیرموسسه نازین زهرا(س) خرم آباد، اظهار داشت: تاکنون با مشارکت خیرین اقدامات خوبی در راستای حمایت از نیازمندان بویژه بانوان سرپرست خانوار داشته است.

 

وی با بیان اینکه برای کمک به خانواده های نیازمند و کودکان آنان تمام تلاشم را خواهم کرد، ادامه داد: تاکنون تنها با تکیه بر مددالهی و سرمایه شخصی در این مسیر حرکت کرده ام.

 

پیوند با اشاره به اینکه موسسه نازنین زهرا(س) ادامه داد: تاکنون حدود 100 زن سرپرست خانواره برای دریافت حمایت در این موسسه ثبت نام کرده اند.

 

وی که خود علاوه بر کسب تحصیلاتی دانشگاهی در رشته علوم ترببیتی، در رشته هم جوشی شیشه نیز دستی بر هنر دارد و مجوز راه اندازی کارگاه کسب کرده است، افزود: رونق کارگاه هم جوشی شیشه با توجه به اینکه کوره همجوشی شیشه موسسه نازنین زهرا( س) تنها کوره موجود در شهر است می تواند بستر ی برای تقویت موسسه خیریه باشد.

 

پیوند، با اشاره به مشکلات فرا روی این موسسه، افزود: در صورت حمایت مسئولان و خیران و در اختیار قرار گرفتن مکانی برای مدتی چند ساله هم که باشد، می توان فعالیت های صنایع دستی  را در این کارگاه رونق داد و زمینه اشتغال خانواده های نیازمند و زنان سرپرست خانوار را فراهم کرد.

 

وی که به ادارات و نهاد های مختلف برای دریافت کمک و رونق موسسه خیریه سر زده و نا امید برگشته است، ابراز کرد: با توجه به  وجود نیروی کار و توان ارائه آموزش موجود در موسسه در صورت حمایت مسئولان می توان بستر اشتغال و توانمند سازی قشری از نیازمند جامعه را فراهم کرد.

 

پیوند در ادامه با اشاره به شرایط سخت ارائه تسهیلات بانکی، افزود: در صورت حمایت مسئولان و ارائه تسهیلات با شرایط مساعد، گام مهمی در جهت رونق کارگاه توانمند سازی و موسسه خیریه برداشته خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در صورت  وجود مکان مناسب، امکان توسعه فعالیت های صنایع دستی در کارگاه وجود دارد، افزود: با درآمد ناشی از توسعه صنایع دستی و هنری، بستر رونق موسسه و تقویت خدمات آن به محرومان فراهم می شود.

 

پیوند با بیان اینکه محصولات تولیدی در کارگاه نازنین زهرا(س) درنمایشگاه های عمومی به فروش می رسند، افزود: جهت دایر شدن نمایشگاه همکاری مسئولان بسیار موثر است.

 

وی با بیان اینکه درآمد ناشی از فروش محصولات  صرف امور ایتام و زنان سرپرست خانوار می شود، ابراز امیدواری کرد: در ایام عید نوروز  و قبل از آن بستر برپایی نمایشگاه محصولات کارگاه فراهم شود.

 

پیوند که به هر دری می زند تا بتواند بر سرمایه موسسه و افزایش توان دستگیری از نیازمندن بیافزاید، بیان کرد: حتی اگر زمین کشاورزی و یا باغی برای چند سال اجاره یا خیریه در اختیار موسسه قرار گیر با توان موجود در موسسه می توان درآن زمین بذر کاشت درآمد زایی کرد.

 

تهیه زیوالات با ورشو از جمله کارهای تولیدی کارگاه نازنین زهرا(س) خرم آباد است که در کنار دیگر محصولاتی همچون  وسایل زینتی، کار روی شیشه و سفال  بسیار جالب توجه است.

 

در این کارگاه ها، زمینه اشتغال و خودکفایی قشر نیازمند جامعه فراهم شده و بخشی از آسیب ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در بستر این توانمتد سازی مرتفع می شود.

 

هرگاه دلی برای محرومان جامعه می تپد و اشکی در چشم حلقه می بندد و دستی ازسوی خالق مامور رسیدگی به وضعیت محرومان می شود و همگام با  برنامه های دولتی برای رفع محرومیت تلاش می کند، چه تعبیری می تواند داشته باشد جزء نظر لطف الهی و ماموریتی انسانی.

 

مشارکت خیرانی که دست خیرشان در حوزه های چون مدرسه سازی، ساخت مراکز درمانی و همچنین حمایت از موسسه های پر آوازه همواره درخشیده است، می تواند در حمایت از فعالیت های اشتغالزایی موسسه های چون موسسه نازنین زهرا، توسعه کارگاه های تولیدی و درآمد زایی برای قشر محروم جامعه بیشتر بدرخشد.

پایان پیام/85

نظر شما