دیدهبان: ابراهیم فیاض استاد مردم شناسی دانشگاه تهران گفت: وقتی تئوری نباشد جنبش تبدیل به شورش میشود و مثل آنچه که میبینید به خشونت میرسد. مردم به آن چیزی شورش میکنند که تبدیل به تئوری بشود، و میشود.
پس از ماجرای منتهی به مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی که پس از دستگیری توسط گشت ارشاد درگذشت موجی از اعتراضات در سراسر کشور شکل گرفت. در این تجمعات مطالبات و میانهداریها بیش از هر زمان دیگری سمت و سوی زنانه داشت. شعار «زن، زندگی، آزادی» که توسط کاربران شبکههای مجازی باز نشر میشود به خوبی نشانگر این واقعیت است.
برخی از پژوهشگران علوم اجتماعی بر این باور هستند که جنبشهای اجتماعی در ایران محوریتی "زنانه" پیدا کرده اند. همین موضوع سبب شد با پژوهشگران علوم اجتماعی موضوع مطالبات معترضان را به بحث بگذاریم، برخی کارشناسان از جمله "ابراهیم فیاض" معتقد است منشاء اعتراض ها و مطالبه خواهی زنان در ایران جنسی است.
فیاض مدعی شده: «به نظر بنده دبیرستانها از حوزه صرفا جنسی خارج شده و همه چیز را از جمله دین و سیاست با هویت جنسی بررسی میکنند. به این ترتیب نقد سیاسی و دینی هم در رابطه با مسائل جنسی شروع میشوند.»
ابراهیم فیاض استاد مردمشناس دانشگاه تهران ضمن تأکید بر اینکه اعتراضات امروز محوریت زنانه به خود گرفته است گفت: غریزه گرسنگی غریزه مردانه است؛ غریزه جنسی هم زنانه است و زنان هستند که مطالبه جنسی دارند. فرهنگ جنسی بر عهده زنان است. سال 68 تا 88 ما بیشتر درگیر حوزه اقتصادی بودیم. پس از آن اما وارد امر اجتماعی و جنسی شدیم. این امر جنسی از سال 88 تا الان ادامه پیدا کرد و در معرض ورود به امر ارتباطی هستیم. در این فرهنگ جنسی دخترها چه به شکل ذهنی یا حتی عینی روابط جنسی فعال دارند. زنان امروز مطالبه جنسی اجتماعی دارند. امروزه حتی دختران دبیرستانی هم مطالبات جنسی رکیک میکنند.
نظر شما