شناسهٔ خبر: 56404416 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری جشنواره گردشگری در ساحل مکران و تبن در هفته گردشگری

احمر دهقانی

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و فرهنگی اظهار کرد: هرمزگان جزء استان‌های پیشران در حوزه گردشگری کشور است و در راستای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان، در هفته گردشگری دو جشنواره گردشگری در ساحل مکران سیریک و دیگری در ساحل تبن برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

سهراب بناوند مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۳ میلیون و ششصد هزار نفر گردشگر از سراسر ایران، به استان هرمزگان سفر کرده‌اند افزود: استان هرمزگان جزء استان‌های گردش پذیر در کشور است که بسیاری از مردم، هرمزگان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند و جا دارد تشکر کنم از همه نهادهایی که در این حوزه با میراث فرهنگی همکاری کردند و میزبان خوبی برای گردشگران بودند.

وی ادامه داد: با وجود کم و کاستی‌هایی که در بخش امکانات مشاهده می شد، با مدیدریت بهینه استاندار، شهردار و معاونین، تلاش شد خدمات و امکانات فرتهم و در اختیار مسافران و گردشگران قرار گیرد. در استان هرمزگان بیش از ۵۰ هتل و حدود ۵ هزار و چهارصد تخت، بدون در نظر گرفتن مناطق آزاد وجود دارد و بیش از ۸۰ دفتر خدمات مسافرتی به گردشگران خدمات ارائه می دهند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و گردشگری، ضمن اشاره به این مطلب که هرمزگان دارای ۱۷ منطقه نمونه و ۱۱ روستای هدف گردشگری است بیان کرد: ۸۲ نفر راهنمای گردشگری که آموزش دیده اند با ما همکاری دارند و در این حوزه فعالیت می کنند.

بناوند در خصوص فعالیت های انجام شده اداره میراث فرهنگی و گردشگری  در سال جاری، عنوان کرد: از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر ۲۰ پروژه گردشگری شامل زیر ساخت‌های آب رسانی، برق رسانی و ایجاد کمپ‌های گردشگری در مناطق مختلف استان، با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد و پانصدهزار تومان، در شرف بهره برداری است.

وی ادامه داد: دو مجتمع گردشگری، دو واحد سفره خانه سنتی، دو واحد دفتر خدمات مسافرتی و یک واحد مدرسه آموزشی گردشگری از جمله برنامه های سال جاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوده که بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و در هفته پیش رو افتتاح و ۱۲۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

بناوند با بیان این مطلب که در سال جاری ۵۱ مورد موافقت اصولی صادر شده است گفت: در همین راستا ۲۸ مورد مجوز گردشگری و ۶ مورد مجوز ایجاد صادر کرده ایم. در هفته گردشگری و روز هفتم مهرماه جشنواره گردشگری ساحلی منطقه مکران در شهرستان سیریک  را برگزار خواهیم کرد و جشنواره گردشگری دیگری در ساحل تبن، و در تاریخ یازدهم مهرماه خواهیم داشت. همچنین ۱۱۰ میلیارد تومان نیز از شهریور ماه سال گذشته تاکنون تسهیلات گردشگری به فعالین حوزه گردشگری اعطا شده است.

وی بیان کرد: ۵ مجتمع گردشگری درشهرستان‌های بندرعباس، سیریک، پارسیان و بستک در هفته گردشگری کلنگ زنی آن انجام می شود. با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری دریایی استان هرمزگان، از همه سرمایه گذاران علاقه مند به حوزه گردشگری دریایی دعوت می کنیم که پیش قدم شوند و ما هم با اعطای تسهیلات از آنان حمایت خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی، هرمزگان جزء استان های پیشران محسوب می شود گفت: در زمینه اشتغال زایی از طریق صنایع دستی استان ما حرف برای گفتن دارد و سالیانه بیش از یک و نیم میلیون دلار صادرات در حوزه صنایع دستی را شاهد هستیم. در شش ماه اول امسال بیش از ۶هزار و ۲۷۴ مجوز صنایع دستی صادر شده است.

وی افزود: استان هرمزگان دارای بیشترین تعداد صنعتگران صنایع دستی و ۳۲ مرکز صنایع دستی است، در خصوص فروش صنایع دستی نیز برنامه هایی داریم که شهرداری و مجموعه شهر خلاق همکاری مناسبی با ما دارند. هر سال سهمیه ای برای بیمه صنعتگران در نظر گرفته شده و افراد مشمول بیمه می توانند مراجعه و از این فرصت استفاده کنند. همچنین ازطریق تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره هجده و...از آنان حمایت می کنیم.

بناوند اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی استان هرمزگان نزدیک به ۳۰۰ اثر تاریخی دارد که ۲۰۰ مورد از آن بنای تاریخی است که نیاز به مرمت دارد. ما انتظار داریم که سیاست گذاران و استاندار در استان  توجه ویژه ای به حوزه میراث فرهنگی که مغفول مانده  داشته باشند، چرا که آثار تاریخی هویت  فرهنگی ماست.

برگزاری جشنواره گردشگری در ساحل مکران و تبن در هفته گردشگری

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه شهرداری پای ثابت تمام برنامه‌های فرهنگی، گردشگری و خدماتی است گفت: در طی یک سال گذشته شهرداری دو نمایشگاه بزرگ با حضور فعالین صنایع دستی برگزار کردیم و در حال آماده سازی محل نمایشگاه دائمی صنایع دستی واقع در پارک دولت هستیم تا بتوانیم این خلاء را پر کنیم و تقاضای گردشگران را پاسخ دهیم.

وی اظهار کرد: شهرداری این آمادگی را دارد که در حوزه گردشگری با سرمایه گذاران همکاری داشته باشد و از هتل‌ها و همه فعالین در این زمینه حمایت کند. تلاش داریم خدمات رسانی به گردشگران به بهترین نحو انجام شود و با توجه به مشکلاتی که وجود دارد در پی رفع مشکلات بوده تا و خدمات دهی به حوزه گردشگری را بهبود بخشیم.

نوبانی عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی دانشگاهی از جمله هتل داری و هنرهای زیبا در هرمزگان، باید تبلیغ و تقویت شود و پس از گذراندن دوره، اشتغال تضمینی مورد توجه قرار گیرد. هرمزگان از سال ۹۸ به عنوان شهر خلاق از طرف سازمان جهانی یونسکو در نظر گرفته شده است و با مدیریت خوب توانسته ایم، در حوزه صنایع دستی و آیین‌های سنتی و لباس‌ها و پوشش محلی فعال باشیم.

شهردار افزود: با توجه به غنی بودن فرهنگ بومی هرمزگان ما می توانیم این ظرفیت‌ها را گسترش و ترویج دهیم. در دیدار اخیر با استاندار هم این تفاهم صورت گرفت که طرح جامعی را آماده کنیم تا در حوزه صنعت گردشگری به ویژه گردشگری ساحلی قدم‌های مثبتی برداریم و زیرساخت‌های مناسب این کار را فراهم کنیم.

برگزاری جشنواره گردشگری در ساحل مکران و تبن در هفته گردشگری

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم دو تفاهم نامه همکاری درحوزه گردشگری بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی امضاء شد، و از فعالین حوزه گردشگری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

نظر شما