شناسهٔ خبر: 56385103 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تزلزل تیم‌های اروپایی در فاصله کمتر از 2 ماه تا جام جهانی

جام از قاره سبز می‌رود؟

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی/ جام جهانی 2002 کره‌جنوبی و ژاپن آخرین جامی بود که یک تیم غیراروپایی قهرمان شد. در آن سال جام قهرمانی به برزیلی رفت که رونالدو، ریوالدو و رونالدینیو ستاره‌های آن بودند اما از آن به بعد فهرست قهرمانان جام جهانی تماماً اروپایی بوده؛ ایتالیا (2006)، اسپانیا (2010)، آلمان (2014) و فرانسه (2018). حالا و 20 سال بعد از آن دوره جام جهانی، ممکن است قاره سبز کنترل خود را بر بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا از دست بدهد. در واقع برزیل و آرژانتین ثابت کرده‌اند که با تمام قدرت و در اوج وارد ماه نوامبر می‌شوند. با لغو رسمی دیدار مقدماتی برزیل و آرژانتین، این دو کشور صرفنظر از نتایج بازی‌های دوستانه‌شان قبل از جام جهانی، بدون شکست به قطر 2022 می‌روند. در همین حال، در گوشه و کنار اروپا حس تردید وجود دارد. اسپانیا از پس سوئیس برنیامد، فرانسه پس از عملکردی ناامیدکننده در یورو 2020، حتی ممکن است به سطح B لیگ ملت‌ها سقوط کند، انگلیس به جمع 4 تیم نهایی لیگ ملت‌ها نرسید، آلمان هم که به نیمه نهایی رسید نتایجی مقتدرانه کسب نکرد و البته ایتالیا که جزو غایبان بزرگ جام جهانی 2022 قطر است.
فرانسه امید اروپایی‌هاست اما...
دیدیه دشان سرمربی خروس‌ها تردید‌هایی دارد. قدرت تیم فرانسه غیرقابل انکار است زیرا تعداد کمی از تیم‌ها می‌توانند با خط حمله آنها رقابت کنند. خط حمله‌ای که امباپه، بنزما، دمبله، گریزمان، انکونکو، ژیرو و بن یدر را دارد. ناگفته نماند که دفاع قوی و برخی ستاره‌های رئال مادرید در خط میانی از جمله چوآمنی، کاماوینگا، کانته و پوگبا مصدوم هستند. اما یک چیزی در تیم فرانسه درست نیست. جام جهانی 2018 با وجود قهرمانی، تورنمنت سختی برای فرانسوی‌ها بود و این تیم پس از بردن جام به خانه هم دچار افتی محسوس شد. در این میان کیلیان امباپه که مدعی است نسبت به پاری سن ژرمن در تیم ملی کارایی بیشتری دارد، در حال حاضر برای بازگرداندن هاله شکست‌ناپذیری از دست رفته فرانسه کافی نیست.در حالی که هیچ یک از تیم‌های مدعی اروپایی اکنون در وضعیتی نیستند که بتوانند خودشان را مدعی قهرمانی جام جهانی بدانند، دو غول سنتی امریکای جنوبی یعنی برزیل و آرژانتین می‌خواهند جام قهرمانی را بعد از 20 سال به این قاره ببرند.
تحول ایتالیا
در مصاحبه‌های بعد از بازی آتزوری لبخندهای تلخی وجود داشت. هرگونه رضایتی برای حضور در نیمه نهایی لیگ ملت‌ها به‌دلیل آگاهی از اینکه یک تورنمنت بزرگ در اواخر امسال با غیبت ایتالیا آغاز می‌شود، کمرنگ بود. با این حال، با توجه به ناکامی صعود به جام جهانی، این پیروزی مانند تبلیغ خوب برای یک محصول خاص بود. سرمربی تیم ملی ایتالیا پس از صعود شاگردانش به مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا، درباره برنامه‌اش برای این تیم توضیحاتی ارائه کرد. ایتالیا دوشنبه شب به لطف پیروزی 2-0 در خانه مجارستان موفق شد به‌عنوان تیم اول گروه خود به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا راه پیدا کند، مرحله‌ای که ماه ژوئن سال آینده در هلند برگزار خواهد شد. روبرتو مانچینی که مردانش برخلاف بسیاری از تیم‌های دیگر حاضر در لیگ ملت‌ها، تنها نظاره‌گر مسابقات جام جهانی خواهند بود، در نشست خبری پس از بازی گفت:«بازی تا 20 دقیقه آخرش برای ما بی‌عیب و نقص بود اما نیاز داریم توانایی‌مان را برای کنترل بازی در تمام 90 دقیقه ارتقا دهیم، چون واقعاً دلیلی نداشت که در 20 دقیقه آخر آنقدر تحت فشار قرار بگیریم و دست از تلاش برای زدن گل سوم برداریم. در 20 دقیقه آخر آنقدر داد زدم که دیگر صدایم درنمی‌آمد.»
آتزوری جزو غایبان بزرگ جام جهانی است اما این تیم در روزهای 16 و 20 نوامبر به ترتیب مقابل آلبانی و اتریش دو بازی دوستانه انجام خواهد داد. مانچینی افزود: «امروز ما به تعدادی از بازیکنان نیمکت‌نشین‌مان فرصت بازی دادیم اما ساختار کلی تیم ما مشخص است. بحث تجربه نیست. من از مدتی پیش شروع به ساختن ایتالیایی جدید کرده‌ام. از الان نمی‌توانم بگویم که برای مرحله نیمه نهایی وضعیت تیم چگونه خواهد بود اما در ماه ژوئن خیلی چیزها مشخص خواهد شد.»

نظر شما