شناسهٔ خبر: 56385026 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دو نقاشی «ضامن آهو» چه تفاوت‌هایی دارند؟

رازهای فرشچیان

صاحب‌خبر -

هنرمند نگارگر کشورمان طی سه دهه دو تابلو درباره امام رضا (ع) خلق کرده است که هر دو با نام «ضامن آهو» شناخته می‌شوند؛ با این‌حال، به‌رغم شباهت در نام، هر کدام از این آثار دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند.
اواخر دهه ۵۰ است، یا دقیق‌تر بگوییم سال ۵۸. محمود فرشچیان با مشکل قلبی به خارج از کشور اعزام می‌شود. تشخیص قطعی پزشکان انجام عمل قلب باز است، اما نقاش در آن زمان به امام هشتمش، امام رضا (ع)، متوسل می‌شود و پس از اینکه شفای کامل می‌گیرد، نخستین «ضامن آهو» شکل می‌گیرد.
«ضامن آهو» دو نسخه دارد که نسخه دوم حدود سه دهه بعد از نسخه اول یعنی در سال ۸۹ خلق می‌شود، اما محمود فرشچیان در «ضامن آهو ۲» که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است، بار دیگر چهره امام رضا (ع) را در هاله‌ای از نور نشان داده با این تفاوت که این‌بار به صرف نمایش نیم‌رخ ایشان بسنده می‌کند.
فرشچیان درباره خلق تابلوی «ضامن آهو» که به آستان قدس رضوی هدیه داده شده، گفته است: «ماجرای این تابلو از این قرار است که شکارچی آهویی را دنبال می‌کند و آن آهو خودش را به پای حضرت رضا (ع) می‌اندازد. امام از شکارچی می‌خواهد آهو را رها کند و او جواب می‌دهد که این حیوان روزی اوست. حضرت از او می‌خواهد آهو را رها کند تا او برای شیر دادن به بچه‌اش برود و بیاید. شکارچی هم می‌گوید اگر نیاید چه؟ امام هم اشاره می‌کند که شترش را به او خواهد داد. در ادامه، آهو می‌رود و برمی‌گردد، شکارچی هم متنبه می‌شود و کمانش را می‌شکند و توبه می‌کند.»