شناسهٔ خبر: 56381553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امیرعبداللهیان: ایران آماده همکاری فراپادمانی با آژانس پس ازتوافق برجامی است

صاحب‌خبر -
امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با وبگاه المانیتور به توضیح درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.
وی در این مصاحبه گفت که تهران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پیرامون تحقیقات این سازمان در سه مکان ادعایی در ایران است.
طبق نوشته المانیتور، امیرعبداللهیان گفت تا جایی که آژانس اتمی به دنبال حل و فصل مسائل مربوط به سه مکان ادعایی به صورت فنی و نه به صورت سیاسی باشد، تهران آماده همکاری با این نهاد بین‌المللی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفته است: «آژانس سئوالاتی درباره سه مکان ادعایی دارد که می‌گوید در آنها اورانیوم پیدا کرده‌اند و ما آماده‌ایم به آن سئوالات پاسخ بدهیم.»
امیرعبداللهیان گفت: هنگامی که در باره بازگشت به توافق هسته‌ای برجام توافق حاصل شود، ایران آماده خواهد بود به آژانس «فراتر از توافقات پادمانی» دسترسی بدهد.
او گفت: «ابتدا لازم است که این ادعاهای بی‌اساسی که علیه ایران مطرح شده‌ و در دستورکار آژانس قرار گرفته‌اند برطرف شوند. ما معتقدیم و می‌پذیریم برای اینکه این کار انجام شود لازم است برخی اقدامات فنی انجام گیرد. مزمان، لازم است آژانس، فنی رفتار و عمل کند نه سیاسی.
امیرعبداللهیان به رویه مشابهی اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و مطابق آن آژانس به تحقیقاتش درباره مساله «پی.ام.دی» پایان داد و قطعنامه‌ای صادر کرد که اجازه داد برجام اجرا شود. وی به المانیتور گفت: «[همانند سال ۲۰۱۵] لازم است که برای بستن پرونده این ادعاها اراده سیاسی وجود داشته باشد.»
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از مصاحبه با المانیتور درباره دلیل عدم مذاکراه مستقیم ایران با آمریکا توضیح داده است. طبق نوشته این رسانه، وزیر خارجه ایران گفت: آمریکایی‌ها هفته گذشته در نیویورک پیامی ارسال کردند مبنی بر اینکه «بیایید مستقیم گفتگو کنیم.»
وی تصریح کرد: «ما از گفتگوهای رو در رو با آمریکا باکی نداریم، اما باید احساس کنیم که این اقدام، تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود و برای ما نوعی دستاورد به همراه خواهد داشت.»وزیر امور خارجه تأکید کرد: «اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند، همین پیام‌[های غیرمستقیم] کفایت می‌کند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به نبود گفتگوهای مستقیم، ایران از دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا حمایت می‌کند گفت که الزاماً نیازی به چنین مذاکره‌ای نمی‌بیند، زیرا موضع ایران در دورهای قبلی این بوده که توافق شفاف‌تر و کم‌ابهام‌تر شود.
وی با وجود این تصریح کرد: «اما اگر طرف آمریکایی احساس می‌کند لازم است دور جدیدی از مذاکرات توسط هماهنگ‌کننده‌ها انجام شود ،آن را رد نخواهیم کرد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در حوزه اخذ تضمین‌ها در هفته‌های گذشته در نتیجه پیام‌های رد و بدل شده با آمریکایی‌ها «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است.
وزیر خارجه درباره بازگشت به برجام و مزایای اقتصادی حاصل از آن برای ایران گفت: «ما واقعاً می‌خواهیم این اتفاق رخ بدهد.»وی همچنین تصریح کرد : «ما همیشه حامی امنیت و ثبات در منطقه بوده‌ایم. ما همیشه از روند تشکیل دولت در عراق حمایت کرده‌ایم. این ما بودیم که همه طرف‌ها در یمن را به موافقت با آتش‌بس ترغیب کردیم.»
وزیر امور خارجه در دیدار همتای نروژی خود هم گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.
وزیر امور خارجه در دیدار با همتای کوبایی اش هم با بیان این‌که آمریکا تاکنون قادر به اتخاذ تصمیم واقع بینانه نبوده است، گفت: ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و دیپلماسی به خوبی کار می‌کند.
وزیر امور خارجه دراین دیدارکه درحاشیه نشست مجمع عموی ملل متحد انجام شد، اقدام کشورهای غربی در توسل به شیوه‌های گوناگون برای مداخله در امور داخلی کشورها از جمله ایران و کوبا را به بهانه‌های مختلف و تحریک احساسات مردم محکوم کرد و گفت: ایران مهارت لازم را در مهار و مقابله با این گونه مداخله‌گری خارجی و سوءاستفاده از احساسات مردمی دارد.
امیرعبداللهیان با اشاره به آخرین تحولات در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: چنانچه دولت آمریکا اراده‌ای برای اتخاذ تصمیم داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نخواهد بود . آغاز مجدد گفتگوهای ایران و آژانس
مدیرکل آژانس اتمی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که گفتگوها با ایران درباره موضوعات پادمانی ازسر گرفته شد.
«رافائل گروسی» طی پستی در صفحه توییتر خود نوشت که در دیدار با اسلامی، درباره از سرگیری گفتگوهای آژانس اتمی با تهران درباره مسائل پادمانی حول برخی تاسیسات هسته‌ای در ایران رایزنی کرده است.
گروسی روز دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه شصت و ششمین کنفرانس عمومی این نهاد بین‌المللی هم خواستار همکاری ایران برای حل «موضوعات پادمانی» برنامه هسته‌ای این کشور شد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «همانطور که در شصت و پنجمین نشست کنفرانس عمومی اعلام کردم، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».
گروسی گفت: «در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و بازرسی ما مرتبط با برجام فعال نبود، رفع کند ».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی با یران، آژانس تلاش‌هایی برای تعامل با ایران به منظور حل موضوعات باقی مانده مرتبط با وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران انجام داده است. از ماه ژوئن، ایران تعاملی با آژانس نداشته است در نتیجه، این موضوعات حل نشده‌اند و آژانس در موقعیتی نیست که در این باره ضمانت دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای مصارف صلح آمیز است».
وی افزود: «آژانس همچنان آماده است بار دیگر با ایران وارد تعامل شود تا بدون هرگونه تاخیر این موضوعات حل شوند. ما باید راه‌حل‌های مشترک برای مشکلات پیدا کنیم؛ مشکلاتی که اگر به روشی مبتنی بر همکاری آنها را حل نکنیم، قرار نیست کنار گذاشته شوند».
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم دراین نشست با بیان اینکه ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه‌های جامع پادمان بوده است، گفت: ایران سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد.
معاون رئیس جمهوری گفت: مایلم روشن سازم که هیچگونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای‌تر، بی‌طرفانه‌تر و مستقل‌تر انجام دهد.
اسلامی گفت: انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر، اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند و دوباره تاکید می‌کنم اتهامات کهنه‌ای را که در طول سالیان مطرح شده و در سال ۲۰۱۵ بسته شده است را به بهانه‌های مختلف بازخوانی و مطرح کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به اعتقاد ما آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد دوری و از سیستم راستی‌آزمایی قوی تبعیت کند و زمانی این جریان قابل بازگشت است که تحریم‌های غیرقانونی وضع شده علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی لغو شود و ما همواره آماده گفتگو و تعامل بوده‌ایم و خواهیم بود.
اسلامی به تشریح مواضع کشور و برنامه‌های هسته‌ای ایران پرداخت و اظهار داشت: برنامه‌های توسعه‌ای ایران در چارچوب پیشرفت و گسترش عدالت با هدف دستیابی به توسعه پایدار است. سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله در سطح ملی به تصویب رسیده و در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است.
بر اساس این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به حداقل ۲۰ درصد از کل برق کشور افزایش می‌یابد و احداث ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید برای سال‌های آتی پیش‌بینی شده است.
وی گفت: در این سند همچنین توسعه تولید و کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها، کاربرد گسترده پرتو در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت پیش‌بینی شده است.
وی اضافه کرد: ایران از ابتکار پرتوهای امید که موضوع اصلی مجمع سال ۲۰۲۲ است،‌استقبال می‌کند.
اسلامی ادامه داد: همان‌طور که در فرصت‌های گوناگون بیان شده، ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است واقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته است. چنانچه دیگر طرف‌های این توافق با رفع همه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدات خود بازگردند، تداوم اقدامات اجرایی ایران با کسب مجوز قانونی از مجلس تعیین خواهد شد.
آمریکا: مذاکرات را ادامه می‌دهیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در اظهارنظری تازه درباره وضع مذاکرات رفع تحریم‌های وین گفت که شرایط این گفتگوها خوب نیست.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق زودهنگام با ایران نمی‌بیند؛بااین حال واشنگتن مذاکرات را ادامه خواهد داد.
ند پرایس، در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن از تماس‌های میان ایران و اتحادیه اروپا مطلع نیست.
وی درعین حال اذعان کرد که دولت ایران تصمیم‌های لازم را برای بازگشت به توافق اتخاذ نکرده است.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به پاسخ تهران به متن پیشنهادی توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، مدعی شد: «پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، یک گام بزرگ رو به عقب بود. من در کوتاه مدت هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارم». بلینکن در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» در شبکه «سی‌بی‌اس»، ادعا کرد: «ایران همچنان به افزودن مسائل فرا-برجامی به مذاکرات ادامه می‌دهد که ما هم به این راحتی‌ها با آن موافقت نمی‌کنیم. ما یک توافق بد را نمی‌پذیریم».

نظر شما