شناسهٔ خبر: 56369985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

امیرعبداللهیان:

آماده همکاری با تحقیقات آژانس اتمی هستیم / از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک به حالت نرمال استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی از آمادگی ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان، در مصاحبه‌ای با وبگاه المانیتور درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفتگو پرداخت.

به گزارش فارس، وی در این مصاحبه که امروز دوشنبه منتشر شده :

*ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل پیرامون تحقیقات این سازمان در سه مکان ادعایی در ایران است.

*تا جایی که آژانس اتمی به دنبال حل و فصل مسائل مربوط به سه مکان ادعایی به صورت فنی و نه به صورت سیاسی باشد، تهران آماده همکاری با این نهاد بین‌المللی است.

*«آژانس سوالاتی درباره سه مکان ادعایی دارند که می‌گویند در آنها اورانیوم پیدا کرده‌اند و ما آماده‌ایم به آن سوالات پاسخ بدهیم.»

*هنگامی که در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای برجام توافق حاصل شود، ایران آماده خواهد بود به آژانس «فراتر از توافقات پادمانی» دسترسی بدهد.

*«ابتدا لازم است که این ادعاهای بی‌اساسی که علیه ایران مطرح شده‌ و در دستورکار آژانس قرار گرفته‌اند برطرف شوند. ما معتقدیم و می‌پذیریم برای اینکه این کار انجام شود لازم است برخی اقدامات فنی انجام شوند. همزمان، لازم است آژانس، فنی رفتار و عمل کند نه سیاسی. 

*در سال ۲۰۱۵ اتفاق مشابهی افتاد و مطابق آن آژانس به تحقیقاتش درباره مسئله «پی.ام.دی» پایان داد و قطعنامه‌ای صادر کرد که اجازه داد برجام اجرا شود. وی به المانیتور گفت: «[همانند سال ۲۰۱۵] لازم است که برای بستن پرونده این ادعاها اراده سیاسی وجود داشته باشد.»

*آمریکایی‌ها هفته گذشته در نیویورک پیامی ارسال کردند مبنی بر اینکه «بیایید مستقیم گفت‌وگو کنیم.»

*«ما از داشتن گفت‌وگوهای رو در رو با آمریکا باکی نداریم، اما باید احساس کنیم که این اقدام، تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود و برای ما نوعی دستاورد به همراه خواهد داشت.»

*«اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و بخواهند اراده و میلشان برای بازگشت به برجام را نشان دهند همین پیام‌[های غیرمستقیم] کفایت می‌کند.»

*الزاماً نیازی به چنین مذاکره‌ای نمی‌بیند، زیرا موضع ایران در دورهای قبلی این بوده که توافق شفاف‌تر و کم‌ابهام‌تر شود. 

*«اما اگر طرف آمریکایی احساس می‌کند لازم است دور جدیدی از مذاکرات توسط هماهنگ‌کننده‌ها انجام شود - (منظورم جوزپ بورل و اتحادیه اروپا است- آن را رد نخواهیم کرد.

*در حوزه اخذ تضمین‌ها در هفته‌های گذشته در نتیجه پیام‌های رد و بدل شده با آمریکایی‌ها «پیشرفت‌هایی» حاصل شده است.

*«ما واقعاً می‌خواهیم برجام رخ بدهد.»

*ایران همواره حامی امنیت و ثبات در منطقه بوده است. او گفت: «ما همیشه حامی امنیت و ثبات در منطقه بوده‌ایم. ما همیشه از روند تشکیل دولت در عراق حمایت کرده‌ایم. این ما بودیم که همه طرف‌ها در یمن را به موافقت با آتش‌بس ترغیب کردیم.»

*«ما از ایده بازگشت روابط دیپلماتیک به حالت نرمال استقبال می‌کنیم.»

نظر شما