شناسهٔ خبر: 56374063 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ایران امشب به مصاف سنگال می رود

دومین آزمون یوزهای ایرانی؛ هدف کی‌ روش، انتقام از شیرها

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار تدارکاتی خود قبل از حضور در جام‌جهانی به مصاف سنگال خواهد رفت و کارلوس کی‌روش در این دیدار به دنبال انتقام گرفتن از این تیم خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، تیم‌های ملی ایران و سنگال روز سه‌شنبه از ساعت ۱۸ در یک دیدار دوستانه در اتریش به مصاف هم می‌روند.

شاگردان کی‌ روش در دیدار قبلی با تک گل طارمی موفق شدند تیم قدرتمند اروگوئه را مغلوب کنند و در سمت مقابل نیز قهرمان آفریقا با گل‌های بولای دیا و سادیو مانه بولیوی را از پیش رو برداشت.

سنگال با مربیگری آلیو سیسه دو مصاف بسیار هیجان‌انگیز و مهم با مصر به سرمربیگری کی‌روش داشته که هر دو دیدار با برتری آن‌ها خاتمه یافته است.

کارلوس کی‌ روش از تقابل با این تیم خاطره خوبی ندارد چرا که سنگال نه تنها اجازه نداد مربی پرتغالی با مصر قهرمان جام ملت‌های آفریقا شود بلکه جلوی صعود شاگردان کی‌روش به جام جهانی قطر را هم گرفت. او حالا امیدوار است بتواند در بازی فردا از حریف آفریقایی تیم ملی ایران انتقام بگیرد.

آشنایی با تیم ملی سنگال ملقب به شیرهای ترانگا

تیم ملی سنگال اولین بازی ملی خود را در سال ۱۹۶۱ مقابل تیم ملی بنین انجام داد و با نتیجه ۴ بر سه مغلوب شد اما دست تقدیر، آنان را به فینال جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۲۱ رساند و پس از پیروزی برابر مصر، قهرمانی این تیم مسجل شد.

آن‌ها ۳ بار در جام جهانی ظاهر شده‌اند که بهترین نتیجه‌شان در همان اولین دوره حضور یعنی سال ۲۰۰۲ رقم خورد که به یک چهارم رسیدند و به ترکیه باختند.

سنگال در حال حاضر در رده هجدهم رنکینگ فیفا قرار دارد و در نتیجه رتبه بهتری نسبت به ایران دارد.

در تیم سنگال فعلی ستاره‌ای چون سادیو مانه حضور دارد که توانسته به همراه لیورپول در سال‌های اخیر ۳ بار به فینال لیگ قهرمانان برسد و جام را هم بالای سر ببرد.

او حالا در عضویت بایرن مونیخ قرار دارد. از دیگر ستارگان این تیم هم می‌توان به کالیدو کولیبالی و ادوارد مندی از چلسی، بالوتوره از میلان، گیه از اورتون و سار از تاتنهام اشاره کرد.

شاگردان آلیو سیسه که اولین قهرمانی خود در جام ملت‌های آفریقا را در فوریه و با شکست مصر در فینال به دست آوردند، اکنون در ۱۵ بازی از ۱۹ بازی خود در تمامی رقابت ها در سال ۲۰۲۲ شکست نخورده‌اند و از ابتدای سال تاکنون ۱۳ برد و دو تساوی کسب کرده‌اند.

این دومین مصاف ایران و سنگال در تاریخ است. اولین و تنها بازی تیم ملی کشورمان با «شیرهای ترانگا» به سال ۸۸ بر می‌گردد.

۱۲ فروردین ۸۸، چهار روز پس از شکست تیم ملی مقابل عربستان در انتخابی جام جهانی با علی دایی. پس از این باخت علی دایی برکنار شد و تیم ملی فوتبال با اریش روته مولر آلمانی به عنوان سرمربی موقت در یک بازی تدارکاتی در ورزشگاه آزادی مقابل سنگال به میدان رفت و به تساوی یک - یک رسید.

در این دیدار، تیم ایران در دقیقه ۲۸ توسط مهرزاد معدنچی به گل رسید اما در نیمه دوم سنگال در دقیقه ۵۸ با ضربه سر پاپیس دمبا سیسه، به گل تساوی رسید تا این بازی یک - یک تمام شود.

غایبان دو تیم

با توجه به مصدومیت علیرضا بیرانوند و تعویض او مقابل اروگوئه، دروازه‌بان پرسپولیس جلوی سنگال بازی نخواهد کرد و باید دید امروز چه کسی درون دروازه تیم ملی قرار خواهد گرفت.

نکته جالب اینکه ادوارد مندی دروازه‌بان سنگال که در چلسی حضور دارد٬ به دلیل‌ مصدومیت بازی با ایران را از دست داده است و کیتا بالده، بازیکن اسپارتاک مسکو که به‌علت نقض قوانین ضددوپینگ تا ماه دسامبر از بازی‌کردن محروم است و حتی ممکن است در جام‌جهانی نیز تیم کشورش را همراهی نکند.

یاکاته که در پست دفاع وسط بازی می‌کند، برای اولین بار به تیم ملی سنگال دعوت شده اما او به دلیل مصدومیت نتوانست در جریان پیروزی ۲ بر ۰ سنگال بر بولیوی به میدان برود و در دیدار مقابل تیم ملی ایران هم حضور نخواهد داشت. نیاکاته به انگلیس بازگشت تا دوره درمان و بهبودی را در باشگاهش، ناتینگهام‌فارست، دنبال کند.

ستاره احتمالی تیم ملی سنگال

سادیو مانه ۳۰ ساله پس از پایان فصل گذشته تصمیم گرفت به حضورش در لیورپول پایان دهد و این باشگاه را به مقصد بایرن مونیخ ترک کرد. فصل گذشته با پیراهن لیورپول ۲۳ گل به ثمر رساندو ۵ پاس گل داد. او همچنین با پیراهن لیورپول فاتح جام حذفی انگلیس شد.

این بازیکن با قراردادی به ارزش ۳۸ میلیون پوند به بایرن پیوست و امیدوار بود که بتواند چالش جدید و جذابی را در بوندسلیگا تجربه کند و توانایی‌هایش را در فوتبال آلمان هم به نمایش بگذارد.

او در سه بازی اولش با پیراهن بایرن نیز موفق شد سه گل به ثمر برساند اما حالا پنج دیدار است که نتوانسته در باز کردن دروازه حریفان موفق باشد و به نظر می‌رسد که فشارها در این لیگ جدید روی او افزایش پیدا کرده است. مانه ۹۲ بار با پیراهن تیم ملی سنگال به میدان رفته و توانسته ۳۴ گل را در کارنامه خود ثبت کند.

تیم ملی ایران که از نظر ساختار دفاعی دارای مهره ها و چهره های سرشناسی است و در دیدار اخیر روبروی اروگوئه نیز بازیکنانی چون شجاع خلیل زاده، محمدحسین کنعانی زادگان، ابوالفضل جلالی و صادق محرمی در ترکیب اصلی خط دفاعی روبروی سوارز و نونیز نمایش کم نقصی را از خود نشان دادند حالا باید خود را برای مهار مهره سرشناسی چون سادیو مانه آماده کنند.

مهاجم سنگالی بایرن مونیخ در دیدار پیش روی ایران در غیاب علیرضا بیرانوند باید شانس خود را برای گلزنی برابر تیم کارلوس کی روش امتحان کند اما بدون شک مدافعان قدر و دروازه بان با انگیزه ایران می توانند روز سختی را برای مانه رقم بزنند.

ستاره احتمالی تیم ملی ایران

دیلی میل روز گذشته در گزارشی ۵ بازیکن برتر تیم ملی ایران را معرفی کرد که یکی از آنها طارمی بود. این نشریه انگلیسی در مورد این مهاجم نوشت: مهدی طارمی، شماره ۹ تیم ملی به طور مداوم در سه فصل گذشته در پورتو گلزنی کرده و پاس گل داده است. هرچند او بیشتر به خاطر گل قیچی برگردانش برابر چلسی در لیگ قهرمانان اروپا شناخته می شود، اما همچنین بهترین آمارها را در پورتو جلوتر از لوئیز دیاز کلمبیایی پیش از پیوستنش به لیورپول به ارمغان آورده بود.

این مهاجم ۳۰ ساله ۵۷ بار برای تیم ملی به میدان رفته و توانسته ۲۸ گل را در کارنامه خود ثبت کند. طارمی در دیدار مقابل اروگوئه در دقیقه ۶۹ به زمین آمد و ۱۰ دقیقه بعد موفق شد دروازه تیم اروگوئه را با ضربه ای فنی و حرفه‌ای باز کند.

ترکیب احتمالی ایران:

امیر عابدزاده، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج صفی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، طارمی و علی قلی‌زاده.

ترکیب احتمالی سنگال:

گومیس، بالو توره، کولیبالی، دیالو، کیس، مندی، پیپ گی، مانه، دیا و دیاتا و ادریس گی.

منبع: ایرنا

نظر شما