شناسهٔ خبر: 56365477 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیکر امین تارخ در بهشت‌زهرا آرام گرفت/ شجاع‌نوری: تارخ هر زمانی که می‌رفت زود بود

مراسم تشییع پیکر امین تارخ دقایقی پیش با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین ، مراسم خاکسپاری امین تارخ  امروز دوشنبه چهارم مهرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور جمعی از هنرمندان همچون مسعود کرامتی، رضا کیانیان، شبنم مقدم و فاطمه معتمد آریا، عبدالجبار کاکایی، محمدمهدی عسگرپور، امیر آقایی برگزار شد.

امین تارخ پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به علت سکته قبلی روز دوم مهرماه در بیمارستان از دنیا رفت.

تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیات داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

علیرضا شجاع نوری: امین تارخ هر زمانی که می‌رفت زود بود

علیرضا شجاع نوری که به عنوان مجری در مراسم تشیع جنازه امین تاریخ پشت تریبون قرار گرفت، گفت: ما در خردسالی با هم، هم کوچه بودیم؛ خانه آنها در انتهای کوچه ما بود و همیشه از بچگی کلمه تارخ برایم یک راز بود و معنی آن را نمی دانستم و این گذشت تا  زمانی که بر سر کار سربداران (که سعادت داشتم که شاگردی اش را بکنم ) با هم صحنه هایی را هم بازی شدیم و آنجا چیزهایی را از خردسالی گفتم و یادش آمد و از اینجا شاگردی من از امین تارخ شروع شد.

وی افزود: همه شما یا تارخ را از نزیدک می شناسید یا با انرژی و حال و هوای او از دور آشنا هستید. امین تارخ در بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۶۲ آرشیوی برای بازیگران ایجاد کرد چرا که عقیده داشت وقتی فیلمی قرار است ساخته شود نباید فقط از محدوده بازیگران داخل تهران و کسانی که دم دست و در خاطر هستند استفاده شود چرا که جوانان بسیاری مایل هستند بازیگری کنند و استعداد هم دارند اما کسی آنها را نمی شناسد.

شجاع نوری تاکید کرد: با پشت کار بسیار تهیه و تدوین این آرشیو را دنبال کرد و به سرانجام رساند؛ برای این کار به شهرستان می رفت و آدم های جوان را شناسایی و به لیست اضافه می کرد و همواره می خواست که عالم بازیگری عالمی شسته رفته باشد تا بازیگران به عنوان هنرمندان بتوانند سرجای خودشان بایستند و نقششان را ایفا کنند و به همین کلاس بازیگری را ایجاد کرد که می دانیم چه ثمرات درخشانی از این فعالیت در سینمای ایران به وجود آمد.

وی ادامه داد: خارج از نقش، هرگز اخمی از امین تارخ به یاد ندارم؛ هرگز بد کسی را نگفت و خشم بر کسی نداشت و اگر کسی به کسی ظلم یا ناروایی می کرد به شدت برمی آشفت و می گریست. او یک عاشق بود.

این هنرمند گفت: امین تارخ هر زمانی که می رفت زود بود و امروز بسیار نیز زود بود. امیدوارم این رفتنش آغاز آرامش و آسایش و خنده های مفرط او باشد.

نیما تارخ: پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد

نیما تارخ فرزند امین تارخ سخنران بعدی مراسم بود که با بیان اینکه امروز روز سختی است و فکر نمی‌کردم چنین روزی برسد، گفت: هیچ کسی را نمی‌شناختم که به اندازه او انسان را بشناسد و امید داشته باشد. خیلی دلم می‌خواست به این زودی نمی‌رفت و می‌بود تا روزهای بهتری را می‌دید.

وی افزود: پدرم برای من فقط پدری نکرد، معلمی کرد و خود را میان ما شاگردانش تکثیر کرد. همیشه هست.

مراسم تشییع پیکر امین تارخ با اقامه نماز میت بر پیکر این هنرمند به پایان رسید.

بیشتر بخوانید

فیلم / نگاه کوتاهی به کارنامه امین تارخ

امین تارخ درگذشت

نظر شما