شناسهٔ خبر: 56346814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقام عراقی: جلسه پارلمان در هفته جاری برگزار می‌شود

یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی خبر داد که بین گروههای سیاسی توافقی وجود دارد تا جلسه پارلمان عراق هفته جاری برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، محمود الحیانی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) امروز شنبه خبر داد که جلسه پارلمان این کشور برگزار می‌شود.

الحیانی به پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: بین گروههای سیاسی توافقی وجود دارد مبنی بر اینکه جلسه پارلمان عراق 27 ماه جاری میلادی (پنجم مهر) برگزار شود.

وی تأکید کرد که این گروهها همچنین اتفاق نظر دارند که این جلسه بدون هیچ گونه تعویقی برگزار شود.

این عضو چارچوب هماهنگی تصریح کرد، هدف از برگزاری جلسات پارلمان، تصویب قوانین است و تشکیل کابینه نیز نیازمند توافق بین جریان صدر و چارچوب هماهنگی است تا این فرآیند به پیش رود.

این در حالی است که محمد شیاع السودانی نامزد چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری عراق  سه‌شنبه هفته گذشته با بیش از ۶۰ نماینده پارلمان این کشور دیدار کرد و برنامه‌های کابینه خود را شرح داد.

 چارچوب هماهنگی هم دوشنبه هفته پیش با حضور السودانی، نشستی برگزار کرد. در این نشست که با حضور همه رهبران این کمیته برگزار شد، آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چارچوب هماهنگی در این نشست، بار دیگر اعلام کرد که تنها نامزدش برای نخست وزیری، محمد شیاع السودانی است و هر گونه شایعه [تغییر وی] را رد کرد. جریان صدر از مخالفان سرسخت این گزینه برای نخست‌وزیری است و ماه گذشته از طریق هواداران خود، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا جلسات پارلمان برگزار نشود. 

همانطور که انتظار می‌رفت، عراق پس از برگزاری  باشکوه مراسم اربعین حسینی (علیه السلام)، تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت جدید در سایه اختلاف موجود میان احزاب سیاسی بخصوص چارچوب هماهنگی و «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر را آغاز کرد.

 جریان صدر در ماه اخیر با اشغال ساختمان پارلمان به دست طرفداران خود، مانع تشکیل جلسات جهت تداوم روند سیاسی بعد از انتخابات و در نتیجه تشکیل دولت جدید شد. هرچند که رهبر جریان صدر ادعا کرد که برای همیشه از سیاست کناره‌گیری کرده، اما عملا هنوز در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد و موضع می‌گیرد. 

انتهای پیام/.

نظر شما