شناسهٔ خبر: 56344536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مخبر: باید شبكه متناسب سازی مشاغل در كشور راه اندازی شود

معاون اول رييس جمهور گفت: شبكه مشاغل در كشور باید با حضور وزارتخانه هاي علوم و تحقيقات وفناوري، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات، فناوري اطلاعات و معاونت علمی رئیس جمهوری با محوريت سازمان برنامه و بودجه راه اندازي شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان_ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در جلسه کارگروه اشتغال با بيان اينكه بعضاً تناسبي بين  نوع كار و نيروي كار در برخي از مناطق كشور وجود ندارد، گفت: شبكه مشاغل در كشور باید با حضور وزارتخانه هاي علوم و تحقيقات وفناوري، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات، فناوري اطلاعات و معاونت علمی رئیس جمهوری با محوريت سازمان برنامه و بودجه راه اندازي شده و برنامه ریزی جهت افزایش مهارت آموزي و مهارت افزايي نيروهاي كار به ويژه افراد تحصيل كرده را براي ورود به بازار كار در اولويت قرار دهد.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه بايد براي مشاغل هر حوزه پيوست آموزشي در نظر گرفته شود، افزود: ضروري است نظام آموزشي با نيازها و تقاضاهاي اشتغال مطابقت يابد و مهارت آموزي در راس نظام تعليم و تربيت قرار گيرد.

وی همچنين خاطرنشان كرد: بايد در هر استان نيازهاي شغلي و وضعيت بيكاري احصاء شود تا نيروهاي كار مورد نياز براي احياي واحدهاي راكد و نيمه راكد كه مي تواند افزايش چشمگيري در نرخ اشتغال كشور داشته باشد، در اختيار اين واحدها قرار گيرد.

مخبر اقتصاد ديجيتال را از امتيازهاي بزرگ كشور برشمرد و افزود: اگر حجم بالاي نيروي جوان و تحصيلكرده به سمت اين بخش از اقتصاد هدايت شود،  مي تواند در افزایش اشتغال موثر باشد.

وي توجه به مشاغل خرد، خانگي و خانوادگي را از مهمترين سازوكارهاي ايجاد اشتغال در كشور دانست و تصريح كرد: باید به تاسیس مراكز آموزشي لازم، تعریف روش هاي ايجاد شغل در اين بخش ها و همچنين كانون هاي پشتيباني مالي براي مردم توجه کرد تا نقدينگي و امكانات مردم به سمت ايجاد اشتغال در حوزه هاي خرد و خانگي هدايت شود.

معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه كه وزراي اقتصاد، ارتباطات و فناوري اطلاعات، جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان برنامه و بودجه، سرپرست معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور و رؤساي دستگاه هاي اجرايي و دولتي و برخي نهادهاي عمومي و انقلابي حضور داشتند، بر ضرورت بهره گيري و جذب زنان در بازار كار به ويژه زنان تحصيلكرده تأكيد كرد.

همچنين در اين جلسه سازمان برنامه و بودجه تحليلي از وضعيت بازار كار شامل تغيير ساختار جمعيت كشور، نماگرهاي بازار كار كشور در سال جاري، وضعيت استفاده از بيمه بيكاري در پنج سال گذشته، نرخ مشاركت و نرخ بيكاري جمعيت فارغ التحصيل يا در حال تحصيل، نرخ مشاركت ايران و همچنين زنان در ايران در مقايسه با ساير كشورها و چگونگي توزيع جمعيت غيرفعال كشور ارايه و اعلام كرد بر حسب آمارهای بیشترین دامنه بیکاری در میان اقشار تحصیلکرده با  ۴۰ درصد دیده می شود.

سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد اقدامات دولت در يكسال گذشته براي رفع بيكاري در راستاي محروميت زدايي، قانون اشتغال روستايي، قوانين بودجه سنواتي و تسهيلات قرض الحسنه اشتغالزايي جهت گيري داشته است.

وزارت امور اقتصاد و دارايي نيز گزارشي از عملكرد بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال گذشته شامل ميزان تخصيص به دستگاه هاي اجرايي، برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي در راستاي اشتغالزايي، قراردادهاي عامليت دستگاه اجرايي و بانك ها، استفاده از ظرفيت تسهيل گري بنياد بركت، كميته امداد و سازمان بهزيستي در قالب يك تفاهم نامه چهار جانبه ، تصويب ۷۷ هزار طرح اشتغالزايي در كميته هاي استاني به ارزش ۱۲۵ هزار ميليارد تومان و انعقاد قرارداد براي ارايه تسهيلات با ارزش ۴۵ هزار ميليارد تومان ميان بانك ها و دولت و پرداخت ۹۲ درصد از اين تسهيلات به متقاضيان ارايه و اعلام کرد انتظار می رود انجام این اقدامات در سال گذشته به ایجاد یا تثبیت  ۱۴۰ هزار شغل منتهی شده باشد.

وزارت امور اقتصاد و دارايي نيز تصريح كرد كه كليات دستورالعمل اجرايي قانون بودجه سال جاري در راستاي طرح هاي اشتغالزايي با رويكرد صادرات محور، دانش بنياني و فناور و طرح هاي پيشران بر مبناي سهم دستگاه هاي اجرايي از سرانه هاي استان ها جهت گيري داشته است.

در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به  تشريح پروژه هاي تحول كسب و كارها در اين وزارتخانه در ۸ محور و در راستاي راه اندازي و احياي واحدهاي راكد و نيمه راكد پرداخت و اعلام كرد طبق تفاهم نامه با وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم و تحقيقات و فناوري بر اساس نيازسنجي و افق آمايشي صنعت و تجارت مقرر شده است تا نحوه آموزش متناسب با نيازهاي صنعت و تجارت تغيير يابد و از مراحل ابتدايي در آموزش و پرورش مسير شغلي هر فرد تعيين شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نیز گزارشي از زيرساخت هاي حقوقي و مقرراتي تهيه شده براي آزادكارها در حوزه ارتباطات و اقتصاد ديجيتال ارايه كرد.

سرپرست ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و همچنين رئيس كميته امداد نيز در گزارش هاي جداگانه به تشريح اقدامات دستگاه هاي ذيربط پرداختند كه طبق اعلام ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) اشتغالزايي در اين ستاد بر مبناي “طرح محور” در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و دانش بنيان انجام شده است و در مجموع ۳۵۰ هزار شغل در ستاد و يك هزار تسهيل گر در بنياد بركت براي برنامه هاي اشتغالزايي پيگيري و عملياتي شده است.

كميته امداد امام خميني (ره) نيز با اعلام اينكه بانوان و زنان سرپرست خانوار بخشي از خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) هستند تاكيد كرد كه طرح هاي اشتغالزايي به ويژه تسهيلات اشتغال روستايي با جامعه هدف زنان و درآمدزايي در منازل و بهره گيري از ظرفيت و محصولات دانش بنيان برنامه ريزي شده است.

انتهای پیام/

نظر شما