شناسهٔ خبر: 56330613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرار به «راه‌حل دو دولتی» از وحشت مقاومت کرانه باختری

روزنامه جوان

مقاومت در کرانه باختری گسترش یافته؛ تازه‌ترین نشانه آن، عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی با سلاح سرد در غرب رام‌الله است که منجر به زخمی شدن هشت صهیونیست شده و البته جوان فلسطینی، خود هم با گلوله مستقیم نظامیان اسرائیلی شهید شد

صاحب‌خبر -

مقاومت در کرانه باختری گسترش یافته؛ تازه‌ترین نشانه آن، عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی با سلاح سرد در غرب رام‌الله است که منجر به زخمی شدن هشت صهیونیست شده و البته جوان فلسطینی، خود هم با گلوله مستقیم نظامیان اسرائیلی شهید شد. نشانه نمایان‌تر آن، نتایج اولیه این مقاومت است. در حالی که تا پیش از این چپ اسرائیلی مدافع طرح دو کشوری به حساب می‌آمد، حالا یائیر لاپید، نخست‌وزیر راست‌گرای رژیم صهیونیستی هم برای نخستین بار، از تریبون سازمان ملل از موافقت با تشکیل کشور مستقل فلسطین صحبت کرده است.

به گزارش «جوان»، یک جوان فلسطینی پنج‌شنبه شب با سلاح سرد به گروهی از صهیونیست‌ها در نزدیکی ایست بازرسی «بیت سیرا» در نزدیکی شهرک «مودیعین» در جنوب غرب رام‌الله حمله کرد. در این حمله، پنج صهیونیست به ضرب سلاح سرد زخمی و سه نفر دیگر هم در اثر گاز فلفل آسیب دیدند. نظامیان اسرائیلی بلافاصله به سمت این جوان فلسطینی تیراندازی کرده و او را شهید کردند. جزئیات بیشتری از وضعیت جسمانی صهیونیست‌ها منتشر نشده است. این جدید‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه مقاومت مستقر در کرانه باختری علیه اسرائیلی‌ها است. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان کرانه باختری استقبال و اعلام کرد که ملت فلسطین به مبارزات علیه دشمن صهیونیستی با تمامی ابزار‌های ممکن و از جایی که اشغالگران گمانش را هم نمی‌کنند، ادامه می‌دهد و زنگ خطر را برای آنان به صدا درآورده و با توطئه‌های شوم آنان برای تعرض به مسجدالاقصی و تصمیم به انجام مناسک تلمودی در داخل این مسجد مقابله خواهد کرد. این جنبش، عموم ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ را به ادامه مقابله و رویارویی با اشغالگران اسرائیلی و حمایت از مسجدالاقصی در برابر توطئه‌های آن‌ها فراخواند. ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ هم، کرانه باختری شاهد عملیات رزمندگان فلسطینی بود که طی آن یک اتوبوس حامل نظامیان تیپ ویژه گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه غور هدف قرار گرفت و هفت نظامی این رژیم زخمی شدند؛ عملیاتی که وحشت فراوانی به دل صهیونیست‌ها انداخت.
حالا در شرایطی که به نظر می‌رسد مقاومت فلسطینی از غزه به کرانه باختری گسترش یافته، صحبت‌ها درباره پذیرش دولت مستقل فلسطینی، در بالا‌ترین سطوح این رژیم شنیده می‌شود. تا پیش از این، راه‌حل دو دولتی که با روند‌های اسلو در سال ۱۹۹۳ کلید خورد، طرفدارانی در میان جناح چپ اسرائیل داشت، ولی با گسترش مقاومت به کرانه باختری، یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از جناح راست نیز، از راه‌حل دو دولتی صحبت می‌کند. لاپید روز پنج شنبه برای نخستین بار ادعای موافقت تل‌آویو برای تشکیل کشور مستقل فلسطین را مطرح کرد و گفت: «دستیابی به توافق با فلسطینیان براساس راه‌حل دو دولت، راه‌حلی مناسب است.» لاپید البته اجرایی شدن این طرح را مشروط به تضمین امنیت اسرائیل خوانده، چیزی که نشان می‌دهد احساس ناامنی چقدر در بالا‌ترین رده‌های سیاسی-امنیتی در اسرائیل نفوذ کرده است. لاپید در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «شرط تشکیل یک کشور برای فلسطینی‌ها این است که این کشور صلح آمیز بوده و پایگاه «تروریستی» که اسرائیل را تهدید کند، نباشد. توافق بر سر راه‌حل دو کشوری برای اسرائیل مناسب است.» لاپید در حالی گفته که با وجود همه موانع، «اکثریت بزرگی از اسرائیلی‌ها از چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی حمایت می‌کنند» و او خودش «یکی از آنها» است که بلافاصله، سخنرانی او در مجمع عمومی، در داخل سرزمین‌های اشغالی مورد حمله قرار گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی از سخنان لاپید انتقاد کرد و گفت که سخنان وی در مجمع عمومی سازمان ملل مالامال از عجز و شکست بود. آیلت شاکد، وزیر کشور رژیم صهیونیستی، در توئیتر از نخست‌وزیر انتقاد کرد و گفت که لاپید «هیچ مشروعیت عمومی برای درگیر کردن اسرائیل با اظهاراتی که به کشور آسیب وارد می‌کند» ندارد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق نیز در توئیتر خود نوشت: «هیچ جایی یا منطقی در شناور شدن دوباره ایده دولت فلسطین وجود ندارد... حتی دوستان واقعی اسرائیل از ما انتظار ندارند امنیت خود را به خطر بیندازیم. هیچ دلیلی برای داوطلب شدن برای انجام این کار وجود ندارد.» همچنین گیدئون ساعر، وزیر دادگستری در توئیتی نوشت: «ایجاد یک دولت تروریستی در یهودیه و سامره [کرانه باختری اشغالی]امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.»‌در حالی که برخی تحلیلگران معتقدند که حمایت لاپید از راه‌حل دو دولتی، یک خودکشی سیاسی در انتخابات آتی است، ولی برخی این موضع او را ژست سیاسی صلح‌طلبانه برای جلب حمایت امریکا می‌دانند. المانیتور نوشته است: «لاپید می‌داند که اسرائیل با چالش‌های پیچیده‌ای برای امنیت خود مواجه است. او می‌داند که اگر او زمانی که به سربازان اسرائیلی دستور دهد تا مبارزات ضد تروریسم کنونی خود را در شهر‌ها و روستا‌های فلسطینی کرانه باختری تقویت کنند، به هر ذره اعتبار بین‌المللی، به ویژه از سوی واشنگتن، نیاز خواهد داشت.»
سه دهه بعد از کلید خوردن توافقات اسلو، حتی در داخل تشکیلات خودگردان فلسطینی، اعتماد اندکی وجود دارد که لاپید حاضر به شروع مجدد مذاکرات سازش باشد، با این حال، مهم این است که گسترش مقاومت به کرانه باختری، فضای داخلی اسرائیل را به اندازه‌ای تحت تأثیر قرار داده که لاپید در بالا‌ترین سطح، در مورد اهمیت راه‌حل دو دولتی لفاظی می‌کند.

نظر شما