شناسهٔ خبر: 56326368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مهسا امینی و زینب عصام؛ رسانه‌های غربی چگونه با مرگ بازی می‌کنند؟

رسانه‌های بین‌المللی در حال بیشترین شانتاژ تبلیغاتی خود را برای مرگ مهسا امینی با انتشار شایعات و گزارش‌های کذب از وی به کار گرفته‌اند که کشته شدن دختر نوجوان عراقی که گفته می‌شود به دست نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفته را در بایکوت خبری رها کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- تسنیم نوشت: پایگاه خبری المیادین در گزارشی به بررسی کشته شدن دو دختر جوان در کشورهای ایران و عراق و تفاوت‌های عمده در توجه رسانه‌های بین‌المللی به این موضوع پرداخت و نوشت: این روزها یک دختر نوجوان عراقی به نام «زینب عصام» در مزرعه پدری خود در نتیجه برخورد یک گلوله کشته شد. این اتفاق در منطقه ابوغریب واقع در غرب بغداد پایتخت عراق روی داد و این دختر ۱۵ ساله در مزرعه پدرش در نتیجه اصابت یک گلوله کشته شد. این در حالی است که حتی بسیاری از مردم عراق نام این دختر را نیز نشنیدند، چرا که رسانه‌های بین‌المللی هیچ توجهی به داستان این دختر نداشتند.

زینب عصام در نتیجه اصابت گلوله جنگی کشته شد که منبع آن میدان تیراندازی نظامی در نزدیکی روستای البوعلوان بود. به این ترتیب مشخص است که قاتلین این دختر نیروهای نظامی آمریکایی هستند که در این میدان مستقر هستند.

اهالی منطقه اعلام کردند که کشته شدن زینب در نتیجه گلوله‌ای روی داد که از اردوگاه آموزشی در داخل فرودگاه بین‌المللی بغداد شلیک شده است. جایی که پایگاه آمریکایی ویکتوریا در آن قرار دارد. منابع و رسانه‌های محلی به نقل از خانواده زینب جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر کردند. شبکه تلویزیونی محلی در این رابطه گفت که گلوله از پشت سر به زینب برخورد کرده، این بدان معنا است که از منطقه تیراندازی نظامی وابسته به نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین المللی بغداد شلیک شده است.

گرچه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق متهم اصلی این پرونده هستند، اما تاکنون هیچ گزارش یا توجیهی در زمینه این اتفاق ارائه نکرده‌اند. این در حالی است که برخی از شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی عراقی نیز نیروهای آمریکایی را به کشتن این دختر نوجوان عراقی متهم کرده و خواستار تحقیقات در این حادثه شده‌اند. آنها هشتک «آمریکا زینب را کشته است» را در سایت‌های اجتماعی منتشر کردند، اما این اتفاق هرگز از سوی رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه قرار نگرفت و هیچ کشوری این حادثه را محکوم نکرد و از طرف آمریکایی یا سازمان ملل یا کشورهای اروپایی و غربی نیز که چند روز پیش به علت کشته شدن یک دختر دیگر، دنیا را زیر و رو کرده‌اند، هیچ صدایی در نیامده است.

خانواده دختر عراقی اعلام کرده‌اند که آنها مجبور شده‌اند هیچ شکایتی را ضد نیروهای امنیتی در این اردوگاه نظامی مطرح نکنند، چرا که باید شکایت خود را ضد فرد مشخصی انجام دهند. این موضوع نشان دهنده انحراف اجباری در روند تحقیقات است، چرا که یک خانواده روستایی هیچ گونه دسترسی به این پایگاه نظامی آمریکایی ندارد که بتواند سندی درباره هویت قاتل به دست بیاورد.

المیادین در ادامه به مرگ مهسا امینی در داخل مقر پلیس اخلاقی در ایران اشاره کرده و نوشت که این خبر طبعاً خبری جذاب بود که با عناوین پر زرق و برق در رسانه‌های غربی و بین‌المللی بازتاب داده شد.

این گزارش می‌افزاید که پیگیری صفحات اینترنتی و اجتماعی نشان می‌دهد که رسانه‌های جهانی چگونه با این اتفاق برخورد کرده و در  تعامل با حادثه‌ای که ابعاد آن هنوز ناشناخته بود، اتهامات گسترده‌ای را بدون دلیل و سند و مدرک مطرح کردند. این در حالی بود که یک روز پس از مرگ امینی، پلیس ایران ویدیویی را از دوربین‌های مدار بسته محل حادثه منتشر کرد که آخرین لحظات زندگی امینی را نشان می‌داد و ثابت می‌کرد که وی در معرض شکنجه یا هر نوع آزار و اذیت جسمی نبوده است. پلیس ایران اعلام کرد که امینی از مشکل قلبی رنج می برده است.

این گزارش ادامه می‌دهد فارغ از شایعات و روایت‌های متناقضی که در این زمینه منتشر شده، حجم گسترده‌ای از محکومیت‌های بین‌المللی در این خصوص صادر شده است. کاخ سفید اعلام کرده که حادثه وفات امینی نقض آشکار و وحشتناک حقوق بشر است و سازمان ملل متحد نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده است. اتحادیه اروپا نیز این حادثه را غیر قابل قبول توصیف و خواستار مجازات عاملان آن شده است. فرانسه هم مرگ امینی را شوک آور توصیف کرده است.

معیارهای دوگانه رسانه‌های بین‌المللی

المیادین در ادامه گزارش تاکید می‌کند: هر دوی این حادثه تاسف بار است، اما نکته‌ای که در این زمینه مهم به نظر می‌رسد، تناقض آشکار در تعامل رسانه‌های مختلف با این دو اتفاق تقریباً یکسان است.

بر اساس این گزارش، تا لحظه نگارش گزارش تاکنون هیچ رسانه‌های بین‌المللی به کشته شدن دختر عراقی به ضربه گلوله نیروهای آمریکایی نپرداخته است، در حالی که رسانه‌های جهانی و سایت‌های اجتماعی مملو از مقالات و توییت‌ها و تصاویر مختلف در خصوص مرگ مهسا امینی و توضیح و تفسیرهای متناقض در زمینه مرگ وی و تحریک افکار عمومی ضد ایران است. این در حالی است که دولت ایران نیز از این موضوع ابراز تاسف کرده و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور این کشور خواستار انجام تحقیقات گسترده برای روشن شدن علت این حادثه شده است و پزشکی قانونی استان تهران نیز اعلام کرده که هیچگونه آثار ضرب و جرح روی سر و صورت امینی وجود نداشته و هیچ التهابی در اطراف چشم‌ها یا شکستگی در جمجمه وی مشاهده نشده است.

حادثه مرگ دختر عراقی اما در حالی در معرض سکوت رسانه‌ای قرار گرفته که در نتیجه شرایط موجود در اطراف این منطقه نظامی، احتمال تکرار این حادثه در مورد دیگر شهروندان نیز وجود دارد، چرا که تیراندازی‌های متعدد همواره در این پایگاه تکرار می‌شود و اهالی نزدیک به پایگاه همواره در معرض خطر دائمی قرار دارند، اما این موضوع هرگز توسط رسانه‌های بین‌المللی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چرا که رویکرد این رسانه‌ها گزینشی است و آنها بر اساس دستورالعمل سیاسی خاص خود باید برخی اخبار را برجسته کنند و طبعا پرداختن به موضوع مرگ مهسا و زینب از دید این رسانه‌ها مانند یکدیگر نیست.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما