شناسهٔ خبر: 56321040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جان کربی: فاصله زیادی تا رسیدن به توافق هسته‌ای داریم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه ادعاهای واشنگتن درباره مذاکرات وین مدعی شد تا رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران فاصله زیادی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با الجزیره درباره مذاکرات هسته‌ای، روابط روسیه و ایران و همچنین تحولات اوکراین سخن گفت.

طبق گزارش الجزیره، جان کربی مدعی شد: «تا رسیدن به توافق با ایران در موضوع هسته‌ای فاصله زیادی داریم.» او همچنین با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین گفت: «توسل پوتین به پهپاد‌های ایرانی نشان دهنده استیصال او در جنگ با اوکراین است.»

جان کربی اما پیش‌تر اعلام کرده بود که احیای توافق هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری در دسترس است و مدعی شده بود: «به دلیل تمایل ایران برای کنار گذاشتن برخی از مطالبات خود، نسبت به ماه‌های گذشته، به زمان احیای توافق هسته‌ای بسیار نزدیکتر هستیم.»

این در حالی است که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با «جوئیش اینسایدر»، درباره احتمال بررسی توافق با ایران در کنگره گفت: «ما قبل از آن کار‌های زیادی داریم که باید انجام دهیم. من از رئیس‌جمهور (بایدن) حمایت می‌کنم. از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنم.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره جنگ اوکراین نیز مدعی شد واشنگتن تضمین خواهد کرد هر چیزی که اوکراین برای دفاع از حاکمیت خود لازم داشته باشد در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد و به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

جان کربی با بیان این ادعا که «پوتین اکنون در نتیجه جنگ با اوکراین منزوی شده است»، مدعی شد: «واشنگتن مشروعیت همه‌پرسی‌هایی را که در خاک اوکراین برگزار می‌شود به رسمیت نمی‌شناسد. همه‌پرسی بدنام در خاک اوکراین به وضوح نشان می‌دهد که پوتین در جنگ دچار سردرگمی شده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد: «روسیه اکنون از موضع ضعف عمل می‌کند، زیرا در میدان نبرد چیز‌های زیادی از دست داده است. جنگ روسیه علیه اوکراین باید اکنون متوقف شود.»

«ریچارد میلز» معاون سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل پیش از این مدعی شده است که شواهد و اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد روسیه در حال خرید برخی تجهیزات نظامی از جمله گلوله توپخانه و میلیون‌ها موشک از کره شمالی است.

روسیه پیش‌تر ادعای آمریکا مبنی بر خرید تسلیحات نظامی از ایران و کره شمالی را به شدت رد کرده بود و آن را بازی سیاسی آمریکا برای منحرف کردن اذهان عمومی عنوان کرده بود.

نظر شما