شناسهٔ خبر: 56299440 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

بازگشت بیش از سه میلیون زائر اربعین به کشور

در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد که تا امروز بیش از سه میلیون زائر اربعین به کشور بازگشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، در این نشست که امروز  به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، رئیس سازمان حج و زیارت به زائران اربعین که همچنان درعراق مانده اند توصیه کرد که مدت سفر خود را کوتاه کرده و به کشور بازگردند.

آقای سید صادق حسینی با ارائه گزارشی از مشکلات اربعین امسال، افزود: با نیرو‌هایی که برای امداد و راهنمایی سازماندهی شده بودند درمجموع بیش از ۳۱۰ هزار راهنمایی انجام شد.

در ادامه این جلسه، آقای حمیدرضا محمدی مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات عالیات سازمان حج و زیارت و حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از اقدامات صورت گرفته در حوزه مسئولیت‌های سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در زمینه‌های ثبت نام، بیمه، راهنمایی و امور گمشدگان و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گزارش دادند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه از میان بیش از سه میلیون و ۳۷۷ هزار نفری که در سامانه سماح پیش ثبت نام نمودند حدود دو میلیون و ۸۷۰ هزار نفر نام نویسی خود را قطعی کردند، اظهار داشت: بیشترین ثبت نام‌ها مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بوده است.

وی به ترتیب تعداد مردان و زنان ثبت نام کننده را ۵۹/۷ و ۴۰/۳ درصد عنوان کرد و با ارائه گزارشی از تفکیک سنی زائران گفت: در اربعین امسال ۷۹۵۹ نفر زیر دو سال و ۱۶۲۸ نفر بالای ۸۵ سال سن حضور داشتند.

محمدی با بیان اینکه بیشترین خروجی بر اساس درخواست متقاضیان از مرز مهران با ۵۵/۵۷ درصد و کمترین از مرز باشماق با دو دهم درصد بوده است، افزود: با فراخوان کارگزاران و جذب ۵۷۰ نفر، ۷۱ پایگاه راهنمایی زائران و امور گمشدگان از مرز‌ها تا عراق و همچنین به ترتیب در نجف، مسیر نجف تا کربلا، کربلا، کاظمین، سامرا و مرز‌های زمینی ۱۱، ۱۸، ۲۰، ۹، ۴ و ۹ پایگاه راه اندازی شد.

وی با ارائه گزارشی از خدمات ارائه شده به زائران تحت پوشش بیمه افزود: از میان ۱۰۱ نفر جان باخته ۲۶ نفر در حوادث و ۷۵ نفر در غیرحادثه بوده است.

نظر شما