شناسهٔ خبر: 56279286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آموزش و پرورش جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفری است/ هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی

وزیر آموزش و پرورش گفت: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، ۴ مفهوم سواد هستند و برای آموختن این سوادها باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

یوسف نوری در نشست امضای تفاهم‌نامه با سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس آموزه‌های دینی این موضوع مطرح است که طبیعت برای انسان آفریده شده و در قرآن تاکید شده که انسان در قبال این مورد مسئول است.

وی افزود: مباحث زیادی در روایات درباره حفظ نظافت ذکر شده اند که این امر فقط در موارد فردی نیست؛ بلکه نظافت محیط هم مهم است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیر رسمی و حدود ۴ میلیون دانش‌آموز پیش از دبستان، مهر امسال را آغاز می‌کند که با در نظر گرفتن خانواده‌ها و اولیاء جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی با بیان این که باید دانش‌آموزان را باسواد کنیم، گفت: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی، ۴ مفهوم سواد هستند و برای آموختن این سوادها باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.

نوری عنوان کرد: باید زمینه‌های دانش‌آموزان را شناسایی و زمینه‌های علاقه مندی آنان را دریابیم. لازم است علاقه مندی دانش‌آموزان به محیط زیست نیز مشخص و آن زمینه شکوفا شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر این که دوره نهادینه شدن این امر ابتدایی است، گفت: دانش‌آموز باید بعد از شناسایی دانش، آن را به مهارت تبدیل کند. معمولا نظام آموزشی در این قسمت به دلیل کنکورمحوری و حافظه‌محوری متوقف شده است. در حالی که دانش را داریم، اما تبدیل به مهارت نشده است و اگر مهارت در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم به کار گرفته شود، مسئولیت اجتماعی انجام شده است. بنابراین باید این امر را هدایت کنیم.

وی با اشاره به این که دانش‌آموزان در این راستا محیطبان و همیار محیطبان می‌شوند، اظهار کرد: بخشی از کار‌هایی که دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند، این است که باید از روش‌های اختصاص سنجی جدا شویم و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.

نوری تاکید کرد: ایده‌های دانش‌آموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایده‌ها را در جامعه نشر دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی باید دقیق، به روز و برای دانش‌آموز جذاب باشد. باید بر روی کتب درسی با دانشجو معلمان تحلیل محتوا انجام شود و دانش‌آموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند. ما نیز می‌توانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم.

نوری بیان کرد: باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزیم. دانش‌آموزان مستعد هستند و باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم. کار‌ها باید مردمی شوند. بنابراین باید از اولیاء، دانش‌آموز و خانواده‌ها در پیشبرد کار‌ها کمک بگیریم.

وی در پایان تاکید کرد: برای مدارس در حال ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژی‌های پاک و مصالح سبک مورد نظر است. طرحی را نیز برای مدارس آینده مد نظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شوند.

نظر شما