شناسهٔ خبر: 56271161 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

روند افزایش قیمت خودرو

ستاره صبح - روحانی: خرید خودرو در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست و دستوری، کمبود تولید، قرعه‌کشی خودرو، تحریم و تورم برای خانوارها دست‌نیافتنی شده است. به‌گونه‌ای که اکنون برای خرید ارزان‌ترین خودرو یعنی پراید باید درآمد یک سال و نیم خانوار شهری پرداخت شود. این در حالی است که توسعه و گسترش حمل‌ونقل عمومی در طول 10 سال گذشته پیشرفتی نداشته و ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اتوبوس و تاکسی گرفته تا واگن‌های مترو فرسوده و آلاینده هستند. در این شرایط واردات خودرو نیز پس از سال‌ها در اغما فرورفته است. مردم مجبورند از خودرو شخصی استفاده کنند، اما قیمت خودرو نسبت به درآمد خانوار شهری فاصله زیادی دارد. این در حالی است که بر اساس داده‌های مرکز آمار قیمت خودروها از سال 97 با اعمال تحریم‌ها از 17 تا 700 درصد افزایش‌یافته است. جزییات بیشتر را در ادامه به نقل از اقتصاد آنلاین که به آمارهای مرکز آمار استناد کرده است، می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، فاطمی امین، وزیر صمت برنامه تولید خودروی اقتصادی را تا سال آینده اعلام کرد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو هم از خودروی اقتصادی مشترک ایران‌خودرو و سایپا رونمایی کرد. البته خودروی رونمایی شده همان رنو کویید نسخه برزیلی بود که یکی از کاندیدهای جدی برای واردات خودروی ارزان‌قیمت و اقتصادی است.
طی سال‌های گذشته عوامل متعددی همچون بازگشت تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و البته سیاست‌های اشتباه دولت منجر شده که قیمت خودرو افزایش پیدا کند و رشد قیمت‌ها بیش از تورم بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار، میانگین قیمت تمام کالاها و خدمات یا همان تورم از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مرداد امسال حدود ۳۵۵ درصد بوده اما در این مدت به‌عنوان‌مثال قیمت پژو  پارس و پژو ۲۰۶ بیش از ۷۰۰ درصد و قیمت تیبا ۲ حدود ۶۰۰ درصد افزایش پیداکرده است.

درآمد سالانه خانوار شهری هر سال چقدر افزایش‌یافته است؟
در این شرایط حتی خرید خودرویی مانند پراید که ارزان‌ترین خودرو بازار محسوب می‌شود، برای خانوارها تبدیل به آرزو شده است و عملاً خودرویی که بتوان با میانگین درآمد سالانه خانوار خریداری نمود و به اصطلاح اقتصادی باشد در کشور وجود ندارد. قیمت پراید در سال ۱۳۹۰  حدود ۱۰ میلیون بود که با افزایش حدود ۱۷ برابری در سال ۱۴۰۰ به  ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که درآمد سالانه خانوارهای شهری بر اساس اطلاعات مرکز آمار رشد حدود ۸.۵ برابری داشته است. به بیانی دیگر میانگین رشد سالانه ۳۷ درصدی قیمت پراید طی ده سال گذشته در حالی به ثبت رسیده که درآمد سالانه خانوار در این  مدت میانگین رشد سالانه حدود ۲۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش قیمت خودرو از سال 97
قیمت ۱۰ میلیون تومانی پراید در سال ۹۰ و درآمد سالانه ۱۳ میلیونی خانوار در این سال بیانگر این موضوع بود که با حدود ۷۶ درصد از درآمد سالانه خانوار شهری، خودروی پراید قابل خریداری بود. این عدد حتی تا حدود ۶۲ درصد در سال ۱۳۹۶ کاهش داشت جایی که قیمت ۲۳ میلیونی پراید و درآمد حدود ۴۴ میلیونی خانوار به ثبت رسیده بود. اما بلافاصله پس از سال ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌ها خودروی پراید با درآمد یک سال خانوار شهری قابل خریداری نبود و خرید پراید هر سال از خانوارهای شهری دورتر می‌شد به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ برای خرید پراید به ۱۵۰ درصد از میانگین درآمد سالانه خانوار شهری نیاز بود. آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که بر اساس اطلاعات بودجه خانوار در سال گذشته حدود ۵۳ درصد از خانوارهای شهری کشور دارای خودرو شخصی بودند که عملاً نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییری نکرده است. این در حالی است که پیش از سال ۱۳۹۷ تعداد خانوارهای دارای خودروی شخصی در حال افزایش بوده است.

نظر شما