شناسهٔ خبر: 56260136 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شیر بنوشید تا دیابت نگیرید

آرزوکیهان خبرنگار

نوشیدن یک لیوان شیر و خوردن یک وعده ماست در روز می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ساینس، آخرین مطالعات انجام شده نشان میدهد  افرادی که هر روز لبنیات و تخم مرغ می خوردند کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این در حالی است کهمصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 20 درصد افزایش می دهد.


گفتنی است با توجه به مظالعات انجام شده محققان ایتالیایی ، ماهی و تخم مرغ را به عنوان «جایگزین خوب» برای دوستداران گوشت توصیه کرده اند.
این یافته‌ها در بحبوحه ظهور یک مد ضد بهداشتی لبنیات به دست آمده است، که طرفداران آن هشدار می‌دهند که شیر کامل، کره و پنیر سرشار از کالری و چربی اشباع شده هستند و می‌توانند منجر به مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی شوند اما محققان ایتالیایی دریافتند که مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 20 درصد افزایش می دهند.


مصرف فرآورده های حیوانی نیز باید محدود شوند


دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که سلول ها به انسولین، هورمونی که مسئول ثابت نگه داشتن قند خون است، مقاوم می شوند.

دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که باعث می شود سطح قند (گلوکز) در خون بیش از حد بالا برود.

این بیماری می تواند علائمی مانند تشنگی بیش از حد، نیاز به ادرار کردن زیاد و خستگی ایجاد کند. همچنین می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی در چشم، قلب و اعصاب را افزایش دهد.
این یک وضعیت مادام العمر است که می تواند زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد.  از این رو ممکن است نیاز به تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو و معاینات منظم داشته باشیم.

این به دلیل مشکلات مربوط به یک ماده شیمیایی در بدن (هورمون) به نام انسولین است. اغلب با اضافه وزن یا کم تحرکی یا داشتن سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 مرتبط است.اگر  این مشکل درمان نشود می تواند کشنده باشد و باعث بروز جدی  بیماری قلبی، از دست دادن برخی اندام ها و حتی کوری شود.

بیماری دیابت نوع 2 که قاتل خاموش نام دارد، تقریباً 4.5 میلیون بریتانیایی و بیش از 30 میلیون آمریکایی را تاکنون تحت تأثیر قرار داده است.

این تحقیق هفته آینده در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت در استکهلم سوئد ارائه خواهد شد.
در این مطالعه دانشمندان ایتالیایی به عملکرد 12 غذای حیوانی مختلف و تأثیر منفی ظاهری ابتلا به دیابت نوع 2 پرداخته اند.

محصولات شامل:  انواع گوشت شامل گوشت قرمز (از جمله گوشت گاو، بره و خوک)؛ گوشت سفید (مرغ و بوقلمون)؛ گوشت فرآوری شده (بیکن، سوسیس و گوشت اغذیه فروشی)؛ ماهی و انواع لبنیات شامل لبنیات پرچرب؛ لبنیات کم چرب؛ شیر؛ پنیر؛ ماست و تخم مرغ بوده است.

دکتر "آنالیزا جیوزه " و همکارانش توانستند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بر اساس میزان مصرف هر محصول مقایسه کنند. آنها متوجه شدند افرادی که 100 گرم در روز گوشت قرمز مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر می خورند، 22 درصد بیشتر احتمال دارد به این عارضه مبتلا شوند.

دکتر Giosuè گفت: گوشت قرمز و فرآوری شده منابع مهمی از اجزایی مانند اسیدهای چرب اشباع شده، کلسترول و آهن هم هستند که همگی باعث التهاب مزمن سطح پایین و استرس اکسیداتیو می شوند که به نوبه خود می تواند حساسیت سلول ها را کاهش دهد. گوشت های فرآوری شده همچنین حاوی نیترات، نیتریت و سدیم هستند که می توانند به سلول های تولید کننده انسولین پانکراس آسیب برسانند.

در مقایسه، گوشت سفید حاوی «محتوای چربی کمتر، پروفایل اسیدهای چرب مطلوب تر و مقدار کمتر آهن هم» است.در همین حال، به نظر می رسد که غذاهای لبنی یا اثر محافظتی در برابر دیابت نوع دو دارند یا هیچ تفاوتی ندارند.نتایج نشان می‌دهد که همه اینها به کم‌چرب بودن یا نبودن آنها نیز بستگی دارد.

افرادی که 200 گرم شیر در روز مصرف می‌کنند - معادل یک لیوان - در مقایسه با افرادی که شیر کمتری مصرف می‌کنند، 10 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

انتهای پیام/

نظر شما