شناسهٔ خبر: 56250978 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تظاهرات سراسری در انگلیس علیه قتل جوان سیاهپوست به دست پلیس، یک روز مانده به تدفین ملکه

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: شهرهای مختلف انگلیس دیروز شاهد تظاهرات سراسری در اعتراض به اقدام پلیس لندن در قتل یک جوان سیاهپوست غیرمسلح بودند و این در حالی است که امروز دوشنبه مراسم تدفین ملکه الیزابت با حضور دهها تن از مقامات جهان برگزار می شود.
قتل «کریس کابا» جوان ۲۴ساله سیاهپوست در انگلیس بار دیگر اعتراضات علیه نژادپرستی در این کشور را زنده کرد.معترضان انگلیسی با تجمع مقابل دفتر «اسکاتلندیارد»، خواستار پیگیری عدالت در زمینه قتل او توسط پلیس شدند و علیه نژادپرستی شعار دادند. معترضان به این موضوع اعتراض داشتند که نیروهای پلیس این کشور در جنوب لندن در حالی با شلیک گلوله، کریس کابا را کشتند که او هیچ سلاحی در دست نداشت. تظاهرات در مقابل اسکاتلندیارد یکی از سلسله تظاهرات اعتراضی در سراسر انگلیس بود و تظاهرات مشابهی در شهرهای منچستر، کاونتری و ساوتهمپتون نیز برگزار شد.
خبر دیگر اینکه بی‌بی‌سی گزارش داد، هیات چینی که برای شرکت در مراسم تدفین الیزابت دوم به لندن رفته است، اجازه ندارد تابوت او را که در داخل ساختمان پارلمان انگلیس قرار دارد، ببیند. برخی از قانونگذاران انگلیسی نگرانی خودشان را از دعوت از نمایندگان دولت چین مطرح کرده بودند چرا که پکن چندین نماینده انگلیس را بابت انتقاد از آنچه سوءرفتار حقوق بشری در سین‌کیانگ خواندند، تحریم کرده است. بی‌بی‌سی گزارش داد که هیات دولت چین از حضور در محل قرارگیری تابوت الیزابت دوم در داخل ساختمان پارلمان انگلیس منع شده است چرا که رئیس مجلس عوام انگلیس تهدید کرده بود بابت اقدامات چینی‌ها در اعمال تحریم‌ها، وارد وست‌مینستر هال نمی‌شود.
* فرانسه
هزاران فرانسوی با نگرانی از نزدیک شدن فصل سرما و احتمال قطعی برق و گاز در پی تنش‌های اروپا با روسیه، تظاهرات کردند و خواستار استعفای رئیس‌جمهوری کشورشان شدند. در پی درخواست حزب راستگرای میهن‌پرستان برای برگزاری تظاهرات علیه دولت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، هزاران معترض فرانسوی در میدان «پله رویال» پاریس تجمع کردند و خواستار استعفای مکرون شدند.معترضان فرانسوی خواستار استعفای مکرون و خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو شدند.

نظر شما