شناسهٔ خبر: 56249631 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تشییع جنازه پرحاشیه ملکه

روزنامه جوان

مراسم تشییع و تدفین الیزالت دوم امروز در شرایطی برگزار می‌شود که حواشی مربوط به درگذشت وی همچنان ادامه دارد و سیاسی‌کاری در این مراسم با دعوت از ناقضان حقوق بشر مشهود است. از یک سو دعوت از ولیعهد بدنام سعودی به لندن واکنش‌های انتقادی به دنبال داشته و از سوی دیگر به هیئت چینی اجازه داده نشده تابوت ملکه را ببیند، اما در عوض به گرمی از سفیر تایوان دعوت شده است.

صاحب‌خبر -

مراسم تشییع و تدفین الیزالت دوم امروز در شرایطی برگزار می‌شود که حواشی مربوط به درگذشت وی همچنان ادامه دارد و سیاسی‌کاری در این مراسم با دعوت از ناقضان حقوق بشر مشهود است. از یک سو دعوت از ولیعهد بدنام سعودی به لندن واکنش‌های انتقادی به دنبال داشته و از سوی دیگر به هیئت چینی اجازه داده نشده تابوت ملکه را ببیند، اما در عوض به گرمی از سفیر تایوان دعوت شده است.

مراسم تشییع الیزابت دوم با گذشت بیش از ۱۰ روز از درگذشت وی قرار است امروز در کلیسای وست‌مینستر یعنی جایی که او در سال ۱۹۵۳ در آن تاجگذاری کرد، برگزار شود. بنابر برنامه از پیش اعلام شده، جسد وی نیز عصر امروز پس از پایان مراسم کلیسای وست‌مینستر در قلعه ویندزور در کنار قبر جورج ششم، پدر و شاهزاده فیلیپ، همسرش به خاک سپرده خواهد شد. از هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) که خبر درگذشت ملکه رسانه‌ای شد همواره سیلی از حواشی خبر اصلی را تحت تأثیر قرار داده است و حالا با فرا رسیدن زمان تشییع و تدفین، این موضوع در چگونگی دعوت از مقامات سیاسی کشور‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. نام محمد بن‌سلمان درحالی در فهرست مدعوین به مراسم تدفین الیزابت دوم به چشم می‌خورد که او پیش‌تر با پیامی پرطمطراق خطاب به شاهزاده ویلیام ولیعهد جدید بریتانیا، اعلام رسمی چارلز سوم به عنوان پادشاه انگلیس و ایرلند شمالی و نیز انتصاب او به عنوان «شاهزاده ولز» را تبریک گفته بود. یکی از سخنگویان سفارت عربستان در لندن تأیید کرد که محمد بن‌سلمان به لندن خواهد آمد. اما هنوز روشن نیست که آیا او در مراسم خاکسپاری نیز شرکت خواهد کرد یا نه. بن‌سلمان به عنوان کسی که قتل جمال خاشقجی ستون‌نویس واشنگتن‌پست به عنوان لکه ننگی بر پیشانی وی نقش بسته است، از زمان قتل خاشقجی در دنیای غرب منزوی شد و اگر در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم شرکت کند، نخستین سفرش به بریتانیا پس از این قتل خواهد بود. ناپدید شدن فعالان سیاسی، اعدام‌های گسترده به ویژه اعدام شیعیان، دیگر نقاط سیاه پرونده بن‌سلمان هستند. محمد بن زاید، رئیس امارات و سلمان بن‌حمد پادشاه بحرین، از دیگر افرادی هستند که کارنامه خوبی در زمینه حقوق بشر ندارند و به مراسم خاکسپاری ملکه دعوت شده‌اند.
بن‌سلمان را دستگیر کنید
طی چهار سال پس از قتل خاشقجی، بار‌ها فعالان حقوق بشر در لندن تجمع‌هایی علیه محمد بن‌سلمان برگزار کرده‌اند. خدیجه چنگیز نامزد خاشقجی گفت که دعوت از محمد بن‌سلمان، لکه‌ای بر خاطره ملکه الیزابت دوم خواهد بود. چنگیز از مقامات انگلیسی خواست که به محض ورود محمد بن‌سلمان به این کشور، او را دستگیر کنند. او در عین حال درباره اینکه بن‌سلمان دستگیر شود، ابراز تردید کرد. همچنین، گروه «کمپین علیه تجارت اسلحه» (CAAT) که مقرش در لندن قرار دارد، عربستان و دیگر حاکمان عرب خلیج فارس را متهم کرد که در تلاشند از مراسم خاکسپاری ملکه برای رفع و رجوع کردن اتهام نقض حقوق بشر استفاده کنند. این گروه تخمین زده که از آغاز جنگ یمن، بریتانیا به عربستان و متحدانش در ائتلافی که تشکیل داده، بیش از ۲۳میلیارد دلار اسلحه فروخته است.
پکن:‌لندن پروتکل‌ها را رعایت کند
به نظر می‌رسد که مقامات انگلیسی از تشییع پیکر ملکه برای تصفیه‌حساب با چینی‌ها استفاده کرده‌اند. بی‌بی‌سی گزارش داد که هیئت چینی که برای شرکت در مراسم تدفین الیزابت دوم به لندن رفته است، اجازه ندارد تابوت او را که در داخل ساختمان پارلمان انگلیس قرار دارد، ببیند. ریشه این تصمیم عجیب در نگرانی برخی از قانونگذاران انگلیسی است، چرا که پکن چندین نماینده انگلیس را بابت انتقاد حقوق بشری در سین‌کیانگ تحریم کرد. در این مورد، شبکه خبری بی‌بی‌سی بدون ذکر منابع گزارش داد که هیئت دولت چین از حضور در محل قرارگیری تابوت الیزابت دوم در داخل ساختمان پارلمان انگلیس منع شده است، چرا که رئیس مجلس عوام انگلیس تهدید کرده بود که بابت اقدامات چینی‌ها در اعمال تحریم‌ها، وارد وست‌مینستر هال نمی‌شود. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن با اعلام اینکه او هنوز این گزارش را ندیده است، گفت: «تدفین رسمی ملکه الیزابت دوم، رویداد مهمی برای بریتانیاست. حضور هیئت‌های خارجی به دعوت بریتانیا نشانه ادای احترام به ملکه و اهمیت روابط با بریتانیاست. بریتانیا به عنوان میزبان باید پروتکل‌های دیپلماتیک را رعایت کرده و رفتار مناسبی با میهمانان داشته باشد. به گفته یک منبع در وزارت خارجه انگلیس، انتظار می‌رود وانگ کیشیان، معاون رئیس‌جمهور چین در رأس هیئت چینی باشد. چند روز قبل نیز سفیر چین در لندن از حضور در مراسم پارلمان انگلیس بابت اقدام چینی‌ها در تحریم قانونگذاران انگلیسی منع شد.
دعوت گرم از تایوان، لغو دیدار با بایدن
این در حالی است که وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که کلی هسیه، سفیر دوفاکتوی تایوان در لندن دعوت‌نامه ویژه‌ای برای امضای دفتر یادبود تسلیت الیزابت دوم در خانه لنکستر دریافت کرده است. این مقام گفت که برخورد با او همانند سایر مقامات عالی‌رتبه بوده است. در این بیانیه آمده است: «این دعوتنامه براساس اهمیتی است که به روابط تایوان و بریتانیا و دوستی ارزشمند بین دو ملت داده شده است. کلی هسیه از رفتاری مشابه با سران کشورها، نمایندگان و اعضای خانواده سلطنتی سایر کشور‌ها که برای عزاداری به بریتانیا رفته‌اند، برخوردار شد.»‌سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفته است که کاخ باکینگهام باید فهرست میهمانان را پس از مشاوره گرفتن از وزارت خارجه تنظیم کند که طبق کنوانسیون، نمایندگان کشور‌هایی را که لندن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، دعوت می‌کند.
از دیگر حواشی برنامه تشییع ملکه لغو دیدار لیز تراس، نخست‌وزیر جدید انگلیس با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکاست. دفتر تراس در شرایطی این خبر را بدون هیچ توضیحی منتشر کرد که وی پیش‌تر با آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفتگو کرده است.
وی همچنین با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات گفتگو کرد و همچنین عصر شنبه با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت. دیدار‌های لیز تراس با مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان نیز طبق برنامه پیش رفتند. با این حال، دفتر لیز تراس روز شنبه بدون ارائه هیچ توضیحی اعلام کرد که گفتگو از پیش برنامه‌ریزی شده روز یک شنبه میان این نخست‌وزیر جدید انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا لغو شده است.

نظر شما