شناسهٔ خبر: 56229600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

در پی درگذشت مهسا امینی ابراز شد: تأکید مجامع و شخصیت های سیاسی، حقوقی و مذهبی بر اصلاح رویه ها

صاحب‌خبر -

شفقنا- صبح امروز مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم مهسا امینی با حضور جمعی از مردم سقز در آرامستان آیچی برگزار شد. اخبار مختلفی درباره حواشی این مراسم منتشر شده است.

خبرگزاری فارس نوشته است: «پس از انجام مراسم خاکسپاری بخشی از مردم از محل متفرق شدند، اما شماری از آنها در محل باقی ماندند و اقدام به سردادن شعارهایی برای رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد ماجرا شدند. همچنین در بین جمعیت افرادی بودند که شعارهای اعتراضی سردادند. این افراد سپس به سمت فرمانداری سقز حرکت و در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع و شروع به شعار دادن کردند. افراد حاضر در این تجمع پس از حضور نیروهای انتظامی و شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند.»

به گزارش شفقنا، در پی درگذشت خانم مهسا امینی، واکنش های مختلفی از سوی نهادها و شخصیت های سیاسی، حقوقی و مذهبی صورت گرفته که در ادامه بخشی از این واکنش ها و آخرین اخبار از پرونده فوت خانم امینی، آمده است:

 مدیرکل پزشکی قانونی تهران: علت فوت مهسا امینی تا سه هفته آینده اعلام می شود

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی تهران درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده فوت مهسا امینی در پزشکی قانونی تهران گفت: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بعد از اطلاع از فوت مهسا امینی با دستور مقام قضایی، تیم مجرب تخصصی پزشکان قانونی برای بررسی این پرونده تشکیل داد.

وی ادامه داد: جسد امینی به سالن تشریح مرکز تشخیصی کهریزک انتقال پیدا کرد و معاینه ظاهری و کالبدگشایی با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌های علمی و مستندسازی انجام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران با بیان اینکه نمونه‌های لازم برای سم‌شناسی و آسیب‌شناسی از پیکیر متوفی برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی استان تهران ارسال شد، اظهار داشت: بعد از حصول نتایج آزمایش‌ها و سوابق پزشکی نامبرده با اخذ نظریه‌های تخصصی رشته‌های مورد نظر علت تامه فوت متعاقبا اعلام می‌شود.

فروزش درباره کوتاه‌ترین زمان اعلام علت مرگ مهسا امینی، تصریح کرد: با توجه به اینکه آزمایش‌های انجام شده بخشی آسیب‌شناسی است، حدود دو الی سه هفته فرایند آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از این مدت علت فوت به مقام قضایی اعلام می‌شود.

دادگستری کردستان پرونده مهسا امینی را به صورت ویژه و جدی پیگیری می کند

حجت الاسلام حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان اعلام کرد که دادگستری استان بررسی پرونده آن مرحوم امینی را به صورت ویژه و جدی پیگیری خواهد کرد و نتیجه این اقدامات به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و در صورت احراز هرگونه قصور یا تخلف، با خاطیان برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری تهران: وزارت کشور و پزشکی قانونی سریعا گزارش‌های خود را ارسال کنند

القاصی مهر، رئیس کل دادگستری تهران از نماینده تعیین شده وزیر کشور و کارگروه مربوطه در پزشکی قانونی خواست در اسرع وقت گزارش ها و جمع بندی های خود درباره علت فوت خانم امینی را به قوه قضاییه ارسال کنند.

آقای القاصی مهر تاکید کرده روند بررسی های دقیق قضایی از همان ساعات اولیه وقوع این اتفاق آغاز شده است. وی همچنین تصریح کرد نتیجه بررسی ها در مراحل مختلف اطلاع رسانی خواهد شد و مردم شریف مطمئن باشند قوه قضاییه و مدعی العموم پیگیر این موضوع هستند و این پرونده به صورت ویژه، سریع و دقیق مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا خواستار تغییر رویه «گشت ارشاد» شد

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در بیانیه ای اعلام کردند: با ابراز تاسف عمیق نسبت به درگذشت شهروند «مهسا امینی» در جریان برخورد گشت ارشاد با وی، ضمن درخواست تعقیب و مجازات ماموران و امرین خاطی، خواستار بازنگری و تغییر رویه نیروی انتظامی نسبت به طرح «گشت‌ ارشاد» می باشد.

 دبیر ستاد حقوق بشر: بررسی‌های لازم در مورد علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود

غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از دستگاه‌های ذیربط خواست تا تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد علت فوت مهسا امینی با دقت و سرعت انجام شود و نتایج آن با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

وی همچنین از مسئولین قضایی ذیربط درخواست کرد تا چنانچه قصور یا تقصیری در این پرونده مشاهده شد، با مسببان و عوامل و مرتکبان این وضعیت، برخورد قانونی فوری صورت پذیرد.

غریب‌آبادی تصریح کرد: ستاد حقوق بشر ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق اولیه و بنیادین تمامی شهروندان مطابق با اصول قانون اساسی از سوی تمامی نهادها و سازمان‌های کشور، نقض احتمالی حقوق بشر این شهروند ایرانی را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

آیت الله محقق داماد با اشاره به درگذشت خانم مهسا امینی: این حوادث معلول است و باید درجستجوی علتها بود

آیت الله مصطفی محقق داماد در ارتباط با درگذشت خانم مهسا امینی بیانیه ای صادر کرد و خاطرنشان ساخت: این حوادث معلول است و باید در جستجوی علت ها بود.

به گزارش شفقنا متن بیانیه آیت الله مصطفی محقق داماد به این شرح است:

انا لله وانا الیه راجعون

حادثه مرگ جانسوز هموطن عزیزمان مهسا امینی موجب جریحه دارشدن قلوب مردم شریف ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خاندان داغداروعموم ملت سوگوار ،رخصت می طلبم که به چند نکته تاکید و تصریح نمایم؛

۱- در وقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده های پایین بسنده کردن نه درد و سوز عمومی را تسکین می بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد می کند زیرا این حوادث معلول است
و باید در جستجوی علت ها بود.

۲- در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ برغم وقوع جنایتی هولناک و ننگین سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد و اسباب اقوی نه تنها معفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی که به یقین حادثه مزبور دال بر بی کفایتی و سوء مدیریت آنان بود و چنانچه شایسته سالاری انجام می شد از تکرار آن جلوگیری به عمل می آمد.

۳- امر به معروف و نهی از منکر به معنای صحیح و منطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکار نمی کند. ولی به یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد و در راس آنها نه تنها آشنایی بلکه آگاهی کافی و عمیق مجریان با معروف و منکر است.

تشکیل این نهاد و دادن آن به دست افرادنا آگاه انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادی های قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعده بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خود هدایت نشده اند تا دیگران را هدایت کنند – (وسایل ج۱۱ ص۲۰۰)

۴-مظهر کامل معروف تذکر خیرخواهانه و نقد قدرت حاکمه است و نه دخالت در حریم خصوصی شهروندان و منحرف ساختن افکار عمومی از وظایف اصلی آنان.

۵-در جامعه ای که فساد و سوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی به گوش می رسد و ارقامش حیرت آور است به یقین نهی از منکر معنای دیگری می یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است.

۶- تامین امنیت شهروندان اصلی ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمی تواند با به کارگیری افراد نا آگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان‌ موجبات سلب آسایش گردد. اینگونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است.

۷- جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق و علوم اجتماعی و روانشناسی انجام می گیرد و در جامعه ما نیز آنچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدود و ثغورش جای سوال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم آورد.

۸-پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا و دروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و از این رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند. ربنا وعلیک توکلنا والیک انبنا والیک المصیر

آیت الله بیات زنجانی با اشاره به درگذشت خانم امینی: این رفتارها «غیرقانونی، غیرعُقلائی و نامشروع» است

آیت الله بیات زنجانی در پی درگذشت مرحومه مهسا امینی، بیان کرد: مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.

متن کامل یادداشت آیت الله بیات زنجانی بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

در ارتباط با اتفاقی که پس از مواجهه‌ی گشت ارشاد، برای دختر جوان‌مان مرحومه مهسا امینی رخ داده است عرض می‌کنم که مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.

غیرقانونی است از آن حیث که هیچ یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛

غیرعُقلائی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهری هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است چون همان‌طور که بارها گفته‌ام آیۀ کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانۀ ارزش‌هایی که آنها را دینی و اخلاقی می‌پندارند بازداشته است چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ کجای عالم بقاء ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب: امر به معروف قرار بود یکی از امکانات در اختیار جامعه برای کنترل قدرت باشد

حجت الاسلام و الملسمین مسعود ادیب در گفت وگو با شفقنا، بیان کرد: در حال جاضر امر به معروف یکی از امکانات در اختیار قدرت و حاکمیت است در حالی که امر به معروف قرار بود یکی از امکانات در اختیار جامعه و فضای عمومی برای کنترل قدرت و ثروت در ملاء جامعه باشد، به گمانم امروز این قصه کاملاً معکوس شده است.

وی معتقد است: از دهه 60 که به نوع های مختلف توصیه، اجبار و الزام به حجاب تا به امروز شروع شده، روز به روز وضع حجاب جامعه بدتر شده است. من نمی خواهم بگویم که «الزام» علت بدتر شدن حجاب جامعه است بلکه عوامل متعددی از جمله اوضاع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مشکلات داخلی و مداخلات خارجی و گسترده شدن نوعی از فرهنگ در کل دنیا و فضای ارتباطات جمعی تأثیر گذار بودند، اما پرسش مهم من این است که «آیا این الزام و برآیندهایی مثل گشت ارشاد و امثالهم آثار مثبتی داشته؟ نتیجه ای به بار آورده است؟»

وی سپس اظهار داشت: به نظر می آید که باید آثار مثبت الزام و برآیندهایی مثل گشت ارشاد را ارزیابی جدی کنیم که از منظر بسیاری از اهل فن ناچیز یا صفر تلقی می شود و باید بگوییم آثار منفی بسیاری از جمله بدبین شدن مردم و لج کردن کسانی به همراه داشته و به ابزاری برای مخالفت با برخی مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. به عبارت دیگر دستاورد مثبتی برای این فرایند نمی توان بشمرد، اگر هم الزام به حجاب واقعاً حکم باشد، اما مسلماً در این سالها نتیجه بخش ارزیابی نمی شود، در صورتی که اینگونه موارد تابع نتایج هستند.

وی همچنین افزود: کدام عقلانیتی حکم می کند که این چنین رفتار کنیم؟ بر فرض محال هم، بنا شد گشت ارشاد فعال باشد و این اقدام درست تلقی شد، نحوه رفتار باید چگونه باشد؟ رفتار امروز در این مورد چنان است که گویی ما تعمدی در خشمگین کردن و دلسرد کردن مردم و عاصی کردن جوانان داریم!

متن کامل گفت وگو با آقای ادیب را در این لینک بخوانید.

تسلیت سخنگوی دولت در پی درگذشت مهسا امینی

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب تویئیتر خود نوشت: درگذشت غم‌انگیز خانم مهسا امینی را به خانواده آن مرحومه، به‌ویژه پدر و مادر داغدارش، تسلیت عرض می‌کنم. تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود.

تسلیت ظریف برای درگذشت مهسا امینی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین ایران در پستی اینستاگرامی درگذشت مهسا امینی را تسلیت گفت. آقای ظریف نوشت: دوستان سلام و تسلیت. به سهم خودم شرمنده و عذرخواهم و از زبان مولانا به خودم می گویم:  شیر را بچه همی ماند بدو / تو به پیغمبر بچه مانی بگو

عبدالله نوری: عالمان دین دست از سکوت بردارند

عبداللّه نوری در پیامی نسبت به درگذشت مهسا امینی واکنش نشان داد. در بخش‌هایی از پیام عبداللّه نوری آمده است: از مراجع تقلید و عالمان دینی انتظار می‌رود برای تحقق مسئولیتی که برای دفاع از حقوق مردم بر عهده دارند و نیز برای پیراستن دامان دین و روحانیت از چنین اتهامی ‌و خشکاندن ریشه‌ای تفکرات جاهلانه، بنیادگرایانه و طالبانی عده‌ای که در حاکمیت جایگاهی برای خود یافته‌اند، دست از سکوت بردارند و با واکنش صریح، شفاف و قاطع، پیگیری و مجازات آمران و عاملان این اقدامات و فجایع را از دستگاه‌های مربوطه طلب کنند.

مجمع روحانیون مبارز: عامل مرگ مهسا امینی هر چه باشد از مسئولیت عاملان و آمران این فاجعه نمی‌کاهد

مجمع روحانیون مبارز در بخشی از بیانیه خود در پی درگذشت مهسا امینی چندین نکته را متذکر شده است:

1-متصدیان قوای سه گانه نگذارند خون مظلومانی مانند این دختر مظلوم هدر رفته و توجیه گران حرفه ایی همچون موارد مشابه به توجیه گری و خود بیگناه پنداری یا بیگناه نمایی زنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و یا در نازلترین شکل آن مسئولیت را از آمران به مجریان و مباشران تنزل دهند.

2- سالها است از این شیوه بیگانه با محتوای شریعت و در تزاحم با حقوق اولیه انسانها استفاده شده و علیرغم هشدار کارشناسان متعهد و دلسوز جامعه و ظهور و بروز نتایج زیان بار و نفرت زای آن معلوم نیست چه دستهایی در کار است تا با تداوم شیوه ها و رویه هایی این چنین حقوق اولیه شهروندان تضییع و بر اندام اسلام محمدی پوستینی وارونه بپوشانند و نسل طالب حقیقت را از حقیقت دین محروم نمایند.

3-بانیان و حامیان این رویه نامعقول و بی ثمر به جای پرداختن به معلولها و برخورد با چند سرباز و درجه دار که آنهم در جای خود لازم است باید به علتها و بن مایه ها بپردازند و شیوه و رویه ای که سالهاست ناکارآمدی آن برملا شده است کنار بگذارند.

4- مجمع روحانیون مبارز خاضعانه از همه علماء و روحانیون بویژه اساتید و فضلاء معزز حوزه های علمیه، اساتید با فضیلت دانشگاهها و کارشناسان و خبرگان متعهد حوزه اجتماعی میخواهد تا در هر جایگاهی که قرار دارند این حادثه دلخراش را محکوم نموده با این خانواده مظلوم ابراز همدردی نمایند یکپارچه و یکصدا مسئولین امر را به تجدید نظر در شیوه هایی که منجر به این حوادث میشود وادار نمایند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: انتظار از علما، مراجع و مسئولین این است که مانع تکرار این فجایع شوند

در پی درگذشت خانم مهسا امینی، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با انتقاد از شیوه ی گشت ارشاد آورده است: فلو ان امرأ مسلما مات من بعد هذا اسفا ما کان ملوما بل کان به عندی جدیرا؛ و اگر بر این حادثه تلخ مسلمانی از غصه بمیرد، نه تنها ملامتی بر او نیست که به نظرم مرگ سزاوارتر است. (نهج البلاغه خطبه ۲۷)

درگذشت اندوهناک خانم مهسا امینی،

ضایعه ای بزرگ و داغی بر دل ملت بود. این رخداد تلخ نخستین بار نیست که انجام می گیرد. تاسف اینکه این برخوردهای حرام به نام دین و تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود.

بر اساس کدام حکم شرعی و قانونی باید با کسانی که بدحجاب به نظر می رسند، اینگونه برخورد کرد؟ چرا با وجود تکرار چنین فجایعی، تاکنون پیگیری جدی صورت نگرفته است و کسی بازخواست نمی‌شود؟ تا کجا باید این بی اخلاقی ها و جرم های آشکار به پای دین نوشته شود و جوانان را به دین بدبین سازد؟

انتظار از علما، مراجع و مسئولین این است که مانع تکرار این فجایع شوند. نفس این گونه نهی از منکرها خود منکر بزرگتری است که صورت می‌گیرد.

بی شک این دختر جوان، قربانی جهل و نادانی کسانی شد که دین خدا را درست در نیافته و یا آن را ابزار منافع خود ساخته‌اند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این نوع برخوردها را محکوم می‌کند و به خانواده داغدار خانم امینی تسلیت می‌گوید و از مسئولان می‌خواهیم عامل یا عاملان مرگ ایشان را شناسایی کرده و بر اساس قانون برخورد کنند تا دگر بار شاهد این فجایع دردناک نباشیم.

مجمع نیروهای خط امام: آنچه به نام مبارزه با بی حجابی در حال انجام است، روشی بغایت غلط است

شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام با اشاره به درگذشت خانم مهسا امینی در بیانیه ای نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خبر ناگوار درگذشت غیر طبیعی دختری جوان که به نام ارشاد و هدایت، در بازداشت بوده است، موجب تأسف و تاثر و حیرت گردید.

به راستی این چگونه هدایت و ارشادی است که سلامت جسمی و روحی و روانی جوانی با صدها امید و آرزو را خدشه‌دار کرده و از زندگی محروم می‌کند؟

بی تردید آنچه که در ماه‌های اخیر به نام مبارزه با بی حجابی در حال انجام است، روشی بغایت غلط و متأثر از نگاهی متحجرانه به دین و بدبینانه به دیگران و سخت گیرانه درباره جامعه است.

سیاست‌هایی که متاسفانه در سال‌های اخیر جز آسیب به کرامت مردم و ترویج بی اعتمادی عمومی و تضعیف ارزش‌های دینی، ثمر دیگری نداشته است.

روشن است که در این فقره، دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های مسئول، موظفند مسببان را در هر مقام و موقعیتی به کیفر رسانند، لکن این انتظار، پایانی بر این روند غلط نخواهد بود و همه دلسوزان و نخبگان و عالمان و فرهیختگان کشور و صاحبان تصمیم و تدبیر باید برای مهار و کاهش نفوذ اینگونه افکار و روش‌ها، چاره‌ای جدی بیاندیشند و بدانند که غفلت در این امر، نه تنها نظام جمهوری اسلامی که کیان ملت و ایران عزیز را به خطر خواهد انداخت.

واکنش پزشکیان به درگذشت مهسا امینی: خدا به آینده ما رحم کند

مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس با اشاره به آنچه بر سر مهسا امینی آمد و در نهایت به جان باختن او ختم شد، گفت: برای اتفاقی که برای خانمی در تهران افتاد و او را برای حجاب گرفتند و در نهایت کشته شده واقعا اگر زمین دهان باز کند و آدم خودش بمیرد جا دارد.

به گزارش شفقنا از انصاف نیوز، آقای پزشکیان در مراسم عزاداری اربعین حسینی در حسینیه‌ی خامس آل عبا در اسلامشهر گفت: خداوند از تک تک ماها پیمان گرفته که برابر مردم صادق باشید، که حق بگویید و پایبند به حق و عدالت باشید. الان در جامعه ما اینطور هستیم؟ مگر می شود پذیرفت آن وقت ما ادعا کنیم راه امام حسین را می‌رویم؟! امام حسین، حضرت عباس، حضرت زینب و تمام یارانشان در کربلا این چنین بودند؟! در کربلا خواستند حضرت عباس را بخرند و به او وعده‌ها دادند اما حضرت ابوالفضل که ماها اینطور عاشقش هستیم چه جوابی داد؟ ما برای اینکه مردانگی داشت و بر روی تعهدی که در برابر امامش داشت پایبند بود عاشقش هستیم. حتی آب را در فرات نخورد و گفت که امامِ من و دوستانِ من تشنه هستند و من آب بخورم آنها تشنه لب بمانند؟! این پیشوا و امام ما است.

وی در ادامه افزود: امام حسینی که ما عاشقش هستیم این رفتار طرفداران‌شان است. منی که طرفدار امام حسین هستم می‌توانم غیر از آن راه را بروم؟! وعده بدهم و خلاف وعده عمل کنم که می‌کنم! این مشکل ما است. در زمان شاه که ما وارد دانشگاه شدیم چپی‌ها و دیگران هم در دانشگاه‌ها بودند و خیلی بحث می‌کردند. اساتید ما چپی بودند و دیگر گرایش‌ها در برابر آنها یک عده بحث می‌کردند در کلاس و در دانشگاه. برخی می‌گفتند با اینها حرف نزن زیرا محکوم می‌شوی اما من در پاسخ آنها می‌گفتم کسی که امامش، امام علی است، الگویش امام حسین و یارانش شهیدش باشد از اینکه در مقابل اینها بنشیند و بحث کند باکی ندارد.

پزشکیان در بخش دیگری از گفته‌های خود می‌گوید: چهل سال است می‌گوییم الگوی ما و افتخار ما امام حسین و حضرت علی است و این همه شهدا در این مملکت داشتیم، اما با وجود این ادعاها خیلی از مردم ما محتاج نان شب هستند. آیا می‌شود از منِ مسلمان، از منِ دانشگاهی، از منِ مسئول کاری بکنم که مردم ما مشکل داشته باشند؟! به نظرم نمی‌شود پذیرفت. براداران! خواهران! ما مقصریم. ما در برابر این مردم و شهدا مقصریم برای اینکه آنچه که برازنده و شایسته این مردم است را نتوانستیم تهیه کنیم. منِ نماینده وقتی در دفتر می‌نشینم جوانانی با مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس هم می‌آیند و از من کار می‌خواهند و نمی‌توانم جواب بدهم دلم می‌خواهد زمین باز شود در آن بروم. چرا بعد از ۴۰ سال جوان‌های ما نباید زندگی راحتی داشته باشند؟! این وضعیت را نمی‌شود پذیرفت؟!

این نماینده‌ی مردم در مجلس در ادامه گفت: ما الان مشکل‌مان همان صداقت و تعهد است. باید با مردم صادق باشیم و به مردم راست بگوییم. ما راست نمی‌گوییم، صادق نیستیم؛ در حالی که خدا تعهد و پیمان گرفته از تک تک ما و از تمام پیامبران. من نمی‌خواهم ذهن شما را خراب کنم اما خیلی وعده‌ها دادند و خلافش عمل کردند. حضرت علی (ع) وقتی به قدرت می‌رسد و خلیفه می‌شود اولین کلامی که از زبانش جاری می‌شود می‌فرمایند که ذِمَّتی بِما أقولُ رَهینَهٌ و أنا بِه زَعیمٌ؛ گردنم را در مقابل حرفهایم گرو می‌گذارم و اگر به آنها عمل نکردم گردنم را بزنید. ما چقدر حرف‌ها زدیم و عمل نکردیم و بعد آمدیم وعده‌ی دیگری دادیم. آیا ما می‌توانیم بگوییم رهرو این امام هستیم؟! ما می‌توانیم بگوییم امام حسین الگوی ما است؟!

پزشکیان با بیان اینکه « ما باید در مقابل مردم و همینطور در روز قیامت در برابر خداوند جواب بدهیم»، گفت: من به عنوان یک دانشگاهی و یک نماینده و یک آدمی که مسئولیت داشته و دارد هر کسی را گول بزنم خود را نمی‌توانم فریب بدهم، باید بپذیریم حرفی که زدیم را نتوانستیم عمل کنیم. نباید گناه را به گردن دیگران بیندازیم؛ ما مقصر هستیم. برازنده‌ی جامعه‌ی اسلامی و شیعه‌ی آل علی و طرفدار امام حسین این نیست که مردمش در چنین وضعیتی زندگی کنند. ما باید شب و روز تلاش کنیم که آن عزت و سربلندی را به جامعه برگردانیم. از خداوند بزرگ می‌خواهم به ما این قدرت و جسارت و لیاقت را بدهد که بر اساس حق و عدالت و صادقانه با مردم صحبت کنیم و صادقانه عمل کنیم. اگر حرفی را می‌زنیم یا به آن پاینبند باشیم یا از ابتدا آن حرف را نزنیم. برای اینکه خدا از ما در قبال حرف‌هایمان پیمان گرفته و در قرآن می‌فرماید ای کسانی که ایمان آوردید چرا حرف‌هایی می‌زنید که به آن عمل نمی‌کنید. این کار خدا را خشمگین می‌کند.

این نماینده‌ی مردم در مجلس در ادامه افزود: چقدر حرف شنیدید و بعد دیدید خلافش واقعیت دارد؟! اینها برازنده‌ی جامعه ما نیست و و ما حق نداریم اینطور رفتار کنیم. چه بگویم که چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید / گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست! از من برای روز دانشجو و دهه فجر و سایر مناسبت‌ها دعوت کرده بوند که در دانشگاه‌ها سخنرانی کنم اما جایی نرفتم چون من که نمی‌توانم بروم شعارهای اول انقلاب را بدهم، از من می‌پرسند برای عملی شدن آن شعارها چه کردی؟ از ما گذشته که دیگر حرف بزنیم و شعار بدهیم، ما باید الان عمل کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه بگوییم و وعده بدهیم و ادعا کنیم گناه آن یکی بود و گناه این یکی بود. مردم مشکل دارند و ما باید حلش کنیم.

مسعود پزشکیان در پایان سخنرانی خود پیرامون آنچه بر سر مهسا امینی آمد و در نهایت به جان باختن او ختم شد، گفت: برای اتفاقی که برای خانمی در تهران افتاد و او را برای حجاب گرفتند و در نهایت کشته شده واقعا اگر زمین دهان باز کند و آدم خودش بمیرد جا دارد. زمانی که خبر آمد خلخالی را از پای زن یهودی در آوردند حضرت علی (ع) گفت اگر هر مسلمانی این را بشنود و دق کند جای ملامت ندارد. آن وقت ما در کشورمان دختر مردم را می‌گیرند به خاطر اینکه چهار تا موی او بیرون بوده و می‌برند و مرده‌اش را تحویل خانواده‌اش می‌دهند، این وضعیت خیلی سخت است و این رفتار ما غیرقابل قبول است؛ خدا به ما رحم کند، به بچه های ما، به آینده‌ی ما خدا رحم کند. خداوند این جسارت را به ما بدهد که مملکتی درست کنیم که باعث عزت امامان ما بشویم و باعث بی آبرویی برای آنان نباشیم.

 

حزب مردم‌سالاری: فعالیت گشت ارشاد متوقف شود

در بخش هایی از بیانیه سازمان زنان حزب مردم‌سالاری در پی فوت مهسا امینی آمده است:

1- شکی نیست که ایشان پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد نیروی انتظامی استان تهران جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد لذا فراجا و وزارت کشور دولت جناب آقای رئیسی باید مسئولیت اصلی این حادثه دلخراش را برعهده گرفته و به افکار عمومی پاسخگو باشند.

2- با توجه به تخلفات متعدد قانونی و خلاف منطق و شرع، گشت ارشاد باید هرچه سریع‌تر فعالیت این نهاد که با اقدامات و رفتارهای طالبانی خویش آبروی اسلام و نظام را خدشه‌دار می‌سازد، پایان یافته و متوقف شود.

3- متخلفان حادثه اخیر باید هرچه سریع‌تر به صورت علنی محاکمه شده و به مجازات قانونی برسند.

4- امید است با تجدیدنظر در قوانین مربوط به حجاب زنان، از هرگونه برخورد قهر‌آمیز و خشونت‌بار با زنان جلوگیری شود.

5- از همه دلسوزان کشور به ویژه مراجع معظم تقلید و همه فعالان سیاسی (اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا) می‌خواهیم با واکنش مناسب جلوی این‌گونه حوادث دلخراش گرفته شود و همه دست‌اندرکاران به فکر تامین حداقل معیشت مردم باشند.

سیدعباس صالحی: اتفاقات ناگوار در گشت ارشاد خطای راهبردی را نشان می دهد 

سیدعباس صالحی، مدیرمسئول مؤسسه و روزنامه اطلاعات در توییتی نوشت:

سردار حسین علایی: نمایندگان مجلس قوانینی که باعث چنین رفتارها و فجایعی می شوند را بازنگری کنند

سردار حسین علایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، به حادثه فوت خانم امینی اشاره کرد که در بخشی از این یادداشت آمده است: «با کشته شدن خانم مهسا امینی دختر جوان و مظلوم ایرانی در جریان دستگیری توسط نیروهای گشت اجبار، برای بسیاری از مردم این سوال پدید آمده است که چرا بعضی از افرادی که به اتهام های گوناگون بازداشت می شوند، در زندان ها و در بازداشتگاه های مختلف جان خود را از دست می دهند؟ فاجعه کهریزک و ماجرای ستار بهشتی را همه به یاد دارند. همچنین فیلم مادری که جلوی خودروی گشت اضلال را گرفته و فریاد می زد که دخترم مریض است فراموش شدنی نیست!

حال باید پرسید آیا عملکرد گشت اجبار باعث افزایش علاقه خانم ها به پوشش بهتر شده است یا بعضی را به واکنش متقابل و به مخالفت با پوشش اجباری واداشته است؟

سوال دیگری که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد اینست که آیا اصولاً چنین روش هایی اسلامی و دینی است؟ پس ماجرای سخن امام علی علیه السلام در باره بیرون آوردن خلخال از پای یک زن یهودی چیست؟

نماینده مجلس: حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی را به صورت میدانی بررسی خواهیم کرد

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این نخستین بار نیست که گشت ارشاد دست به اقدامات این چنینی می‌زند و در گذشته نیز شاهد رفتارهای بودیم که باعث جریحه‌دار شدن احساس عمومی و افکار عمومی شده است آیا بهتر نیست در این رابطه اقدامات دیگری همچون اقدامات فرهنگی صورت گیرد؟ گفت: در این رابطه اقدامات و فعالیت‌های ایجابی اهمیت دارد و دستگاه‌ها و نهادهایی که با موضوع حجاب و عفاف مرتبط هستند مسئولیت دارند و باید اقدامات خودشان را انجام دهند.

جوکار خاطرنشان کرد: البته پلیس نقش خودش را به عنوان ضابط قضایی ایفا خواهد کرد اما در رابطه با این حادثه تاسف باری که اتفاق افتاده باید همه جوانب را مورد بررسی قرار دهیم.

وی بیان کرد: حقوق همه شهروندان ما در هر شرایطی باید حفظ شود، تکالیفی که ضابطان قضایی دارند، جای خودش را دارد.

آقای جوکار تأکید کرد که حادثه ناگوار مرگ مهسا امینی را به صورت میدانی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نماینده مجلس: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا حد امکان از احضار و بازداشت خودداری شود

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، بیان کرد: برای اجرای قانون می‌توان از روش‌های مختلفی بهره جست اما بسیار بهتر است که اجرای قانون با خوش سلیقگی انجام شود تا جامعه را همراه کند. نباید با وقوع حوادثی مانند آنچه که برای مهسا امینی رخ داد خانواده‌ها را نسبت به حضور فرزندانشان در جامعه نگران کرد.

وی افزود: نیروی انتظامی در توضیحاتی که نسبت به این حادثه داشته آورده است که «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد». عزیزان باید توجه داشته باشند که حضور در اماکن مرتبط با نیروی انتظامی برای جامعه دارای یک قبح است و وقتی افراد در قالب «هدایت»، «توجیه»، «آموزش» و یا هر اسم دیگری که بر آن می‌گذاریم بازداشت یا احضار می‌شوند این مساله ناخودآگاه برایشان استرس‌آفرین است و بهتر است در اجرای امر به معروف و نهی از منکر تا حد امکان از احضار و بازداشت خودداری شود.

علی کمساری: «مهسا امینی» قربانی دست‌هایی است که کمر به هدم دین و انقلاب بسته‌اند

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نوشت: «در طول تاریخ، «تحجر» بزرگترین دشمن اسلام راستین بوده است.

در این قضیه دلخراش اما، مهسا امینی فقط قربانی تحجر نیست. این دختر بی گناه قربانی نفوذ دست های مرموزیست که کمر به هدم دین و انقلاب بسته اند.»

این خبر در حال تکمیل است…

نظر شما