شناسهٔ خبر: 56226009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا درباره بخش یونانی قبرس

دولت ترکیه تصمیم آمریکا برای لغو بیشتر تحریم تسلیحاتی بخش یونانی قبرس را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

دولت ترکیه در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد افزایش لغو تحریم تسلیحاتی علیه دولت یونانی قبرس را محکوم می‌داند.

به گزارش آناتولی، دولت ترکیه در این بیانیه گفت: «ما از آمریکا می‌خواهیم که در این تصمیم تجدید نظر و سیاست متعادلی را در قبال دو طرف ترک و یونانی در قبرس دنبال کند. این تصمیم که با اصل برابری دو طرف در جزیره مغایرت دارد و ناسازگاری طرف یونانی قبرس را بیشتر تقویت می‌کند، بر تلاش‌ها برای حل مجدد مسئله قبرس تأثیر منفی خواهد گذاشت و به مسابقه تسلیحاتی در جزیره منجر خواهد شد که به صلح و ثبات در شرق مدیترانه آسیب می‌رساند.»

در انتها دولت ترکیه با بیان آنکه در هر صورت، ترکیه در راستای مسئولیت‌های قانونی و تاریخی خود، به هر طریقی اقدامات لازم را برای موجودیت، امنیت و آرامش ترک‌های قبرس انجام خواهد داد، گفت: «جامعه بین‌المللی، از جمله آمریکا، باید بار دیگر بر برابری حاکمیتی و موقعیت بین‌المللی مردم ترک و یونانی قبرس تاکید کند و بر این اساس عمل کند.»

تنش‌ها در مدیترانه شرقی از ماه‌ها پیش با جستجوی ترکیه برای اکتشاف نفت‌وگاز در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آن‌هاست، آغاز شده است.

همچنین جزیره قبرس چندین دهه است که به دو قسمت قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه‌ای در شمال که تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته می‌شود، تقسیم شده است. با پیدا شدن منابع هیدروکربنی در ساحل جزیره قبرس در سال ۲۰۱۱ اختلافات یونان و ترکیه بر سر این جزیره عمیق‌تر شده است. یونان نیز ۲ جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.

نظر شما