شناسهٔ خبر: 56189797 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت 104 طرح در برنامه «تولید بار اول»/ 500 میلیون دلار صرفه جویی ارزی شد

تولید محصولاتی که تاکنون در کشور ساخته نشده‌اند و تامین آنها از خارج کشور با مشکل مواجه شده، ذیل برنامه تولید بار اول، از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند. تاکنون 104 طرح از این حمایت برخوردار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولویت تولیدی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شکل گیری کارگروه تولید بار اول، به صورت جدی و مستمر پیگیری می شود.

بنا به گفته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، این کارگروه به منظور مقابله با تحریم‌های حوزه محصولات فناورانه، با عضویت نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شهریور ۱۳۹۸ تشکیل شده است.

در صورت تأیید کارگروه فوق الذکر، برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید بار اول اقلام فناورانه تحریمی و راهبردی، الزامی به برگزاری مناقصه نیست و معامله مورد نظر بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات قابل انجام است.

این کارگروه از بدو تاسیس تاکنون توانسته است 104 طرح تولید بار اول را حمایت و از خروج بیش از 500 میلیون دلار ارز از کشور پیشگیری کند. شرکت‌هایی که برای انجام پروژه‌های تولید بار اول به دستگاه‌ها معرفی می‌شوند، شرکت‌های تازه کار نیستند و حداقل دانش تولید را تا سطحی کسب کرده و یا محصولات مشابهی را تولید کرده اند.

استفاده از شرکتهای دانش بنیان در این مسیر بهترین راه است. زیرا علاوه بر کاهش قیمت و به صرفه بودن، می‌توانند خدمات پس از فروش سریع‌تری را نسبت به شرکت‌های خارجی ارائه کنند. بنابراین ریسک بومی سازی تا حد ممکن کاهش می‌یابد.

پایان پیام/ ت 42

نظر شما