شناسهٔ خبر: 56189410 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ببینید | نفر به نفر با کشتی گیران اعزامی به جهانی صربستان

با کشتی گیران اعزامی به مسابقات جهانی کشتی آزاد که در صربستان برگزار می شود، آشنا شوید.

صاحب‌خبر -
تعداد بازدید : 88
<div id="video-display-embed-code_692043" ><script type="text/JavaScript" src="https://jamejamonline.ir/fa/news/play/embed/1380358/692043?width=400&height=300"></script></div>

وزن 57 کیلوگرم، علیرضا سرلک
نماینده 57 کیلوی کشتی آزاد ایران در جهانی صربستان علیرضا سرلک است. کشتی گیر جوانی که برای دومین سال پیاپی می خواهد حضور در این آوردگاه معتبر را تجربه کند. بعد از خداحافظی حسن رحیمی، چهره مطرح این وزن، ایران تا سال ها نتوانست در وزن 57 صاحب مدالی شود تا این که از این پدیده لرستانی رونمایی شد. آخرین نشان تیم ملی آزاد در این وزن را سال 2015، حسن رحیمی در لاس وگاس (مدال نقره)گرفته بود.سرلک اما در جهانی 2021 نروژ رکوردشکنی کرد و به طلسم این بی مدالی پایان داد. جدی ترین حریف علیرضا در جهانی پیش رو گیلمان آمریکایی است که نفر سوم المپیک توکیو و نفر اول جهان است .

وزن 61 کیلوگرم، رضا اطری
اطری از سال 2017 به عنوان نماینده ایران در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته است. او جانشین حسن رحیمی شد و سال ها در وزن 57 کیلوگرم کشتی گرفت اما هیچ وقت به توفیقی نرسید. این چهارمین حضور اطری در مسابقات جهانی است اما این بار در وزن 61 کیلو. نفر سوم بازی های آسیا و قهرمان آسیا، برای رسیدن به دوبنده این وزن همه مدعیان را در جام تختی برد. در انتخابی نهایی هم داریوش حضرت قلی را شکست داد.به نظر می رسد اطری به واسطه تجربه ای که از حضور در میادین جهانی دارد، این بار شانس رفتن روی سکو را داشته باشد.

وزن 65 کیلوگرم، رحمان عموزاده خلیلی
رحمان نیز به تازگی تغییر وزن داده است. او از وقتی که در 65 کیلوکشتی گرفته، عملکرد خوبی داشته. در قهرمانی کشور نفر اول شد.در قهرمانی آسیا طلا گرفت و مدعی این وزن را که باجرانگ هندی بود را برد. بعد از کشتی های خوب او در آسیا با تشخیص کادر فنی او از حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی معاف شد تا دوبنده تیم ملی را تنش کند.ایران سال گذشته در جهانی نروژ توسط امیرمحمد یزدانی در وزن 65 کیلوگرم صاحب مدال نقره شد.باید دید رحمان که در جهانی 2021 با ناکامی مواجه شد در این دوره به چه نتیجه ای می رسد.

وزن 70 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی
امیرمحمد یزدانی نیز مثل دو کشتی گیر سبک وزن قبلی تغییر وزن داده از 65 به 70 کیلوگرم آمده است. او کشتی گیر جوان ولی باتجربه است. بعد از تغییر وزنش در قهرمانی کشور کشتی به مهدی یگانه جعفری باخت. جعفری در قهرمانی آسیایی اوت شد تا در نهایت امیرمحمد با شکست رقیبان خارجی و داخلی در جام تختی ملی پوش شود.امیرمحمد نیز در مرحله نهایی انتخابی حاضر نبود. این سومین حضور او در میدان جهانی محسوب می شود. یزدانی اولین بار سال 2019 وقتی که 18 سالش بود، ملی پوش شد.قهرمان امیدهای آسیا هر سال پیشرفت خودش را نشان داده و بعید نیست اینجا هم به مدال برسد. 70 وزن غیر المپیکی است و ترافیک وزن های غیرالمپیکی معمولا سبک تر است.

وزن 74 کیلوگرم، یونس امامی
یونس امامی با هدف این که المپیکی شود تغییر وزن داده و از 70 به 74 کیلیوگرم آمده است. او مدال برنز جهان را در وزن 70 کیلوگرم در کارنامه دارد . 74 ، وزن شلوغی هست. نکته ای که این وزن دارد و کمتر کسی به آن اشاره می کند این است که ما از بعد حسن یزدانی در این وزن مدال نگرفتیم. نکته مهمتر اینکه مدال حسن در المپیک 2016 به دست آمد. آخرین مدال این وزن در جهانی بر می گردد به سال 2013 که عزت الله اکبری نایب قهرمان شد. این وزن قهرمانان خوبی دارد. تا سال ها جردون باروز آمریکایی مدال طلای وزن 74 را برای خودش کنار گذشاته بود. بعد از آن هم کایل دایک دیگر نماینده آمریکا جایگزینش شد تا قهرمان دنیا شود.

وزن 79 کیلوگرم، محمد نخودی
نخودی نوسان زیادی در این وزن داشت اما بعد از یک مدت تثبیت شد. به پشتوانه مدال نقره اش جهانی در 2021 ،در جام تختی کشتی گرفت و اول شد . دیگر نماینده این وزن دعلی سوادکوهی بود که او نیز در کشوری و قهرمانی آسیا اول شد. با توجه به این موضوع تکلیف نماینده این وزن در صربستان را تورنمنت بین المللی تونس مشخص می کرد که نخودی در این میدان سوم شد و سواد کوهی اوت کرد.حریف اصلی نخودی در جهانی 2022 جردن باروز آمریکایی است که او نیز تغییر وزن داده است. هیچ کشتی گیر ایرانی تا به حال باروز را نبرده است. این وزن غیرالمپیکی است و جردن طلای آن را دارد.باید دید آیا نخودی در دومین حضور در جهانی می تواند دوباره به فینال برسد یا نه.

وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی
بدون تردید یکی از جذاب ترین وزن رقابت های کشتی آزاد چه در جهانی و چه در المپیک، وزن 86 کیلوگرم است. به خصوص این که حسن یزدانی و دیوید تیلور دو مدعیان فینالیست این مسابقه باشند. جدی ترین حریف برای ستاره دوست داشتنی کشتی ایران همچنان تیلور است. این دو تا به حال چهار بار مقابل هم قرار گرفته اند که سهم یزدانی از این مبارزات تنها یک پیروزی بوده است. آخرین رویارویی این دو چهره مطرح کشتی آزاد به جهانی نروژ برمیگردد که بالاخره یزدانی او را شکست داد.

وزن 92 کیلوگرم، کامران قاسم پور
در مورد کامران قاسم پور باید گفت که او جز نوابغ واقعی کشتی ایران است.این گوش شکسته جویباری سال ها پشت حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم ماند اما هیچ وقت عقب نشینی نکرد تا خودش را ثابت کند. کامران با زیر گیری های ناب ایرانی اش تمام حریفانش را خلع سلاح می کند.او همیشه یک رقیب جدی برای حسن یزدانی بود و برای این که ارنج تیم ملی بهم نخور به وزن 92 کیلوگرم آمد. قاسم پور پارسال در اولین حضورش در مسابقات جهانی مدال طلا گرفت. نکته قابل توجه در مورد او این است که کامران از برخی حریفانش 10، 12 کیلوگرم سبک تر است. کامران در جهانی 2021 کاکس آمریکایی را برد. کاکس چهار بار علیرضا کریمی را شکست داده بود و به هیچ ایرانی نباخته بود ولی کامران رکوردشکنی کرد. کامران شانس اصلی مدال طلا در این وزن غیرالمپیکی محسوب می شود.

وزن 97 ،محمد حسین محمدیان
پسر عسگری محمدیان اولین مدال جهانی اش را سال 2014 (برنز) گرفت. بعد از آن چهار سال تمام به خاطر محرومیت دوپینگ از کشتی دور بود اما بازگشتی استثنایی داشت . محمد حسین به قهرمانی آسیا رسید. هرچند که المپیک توکیو را به راحتی از دست داد. حریفان اصلی او روس و آمریکا هستند. اسنایدر نماینده این وزن است. محمدحسین یک بار او را در تورنمنت ایتالیت شکست داده است. مجتبی گلیج سال گذشته در نروژ برنز جهان را گرفت.

وزن 125 کیلوگرم، امیرحسین زارع
خیلی ها امیرحسین زارع را به عنوان پدیده کشتی آزاد ایران معرفی می کنند.او بدون این که تجربه حضور در جهانی را داشته باشد سال گذشته نماینده سنگین وزن ایران در المپیک توکیو بود که صاحب مدال برنز شد.اوج اقتدارش در جهانی نروژ بود که قهرمان شد. اگر اتفاق خاصی نیفتد او سال ها روی سکوی جهانی و المپیک است. امیر حسین به خاطر آسیب دیدگی مدت ها کشتی نگرفته بود اما در تورنمنت توریخانوف قهرمان شد و در انتخابی هم عنوان اولی را از آن خود کرد که ملی پوش شود.طاها آکاگل ترک قهرمان المپیک و پتروشویلی گرجستانی، رقبای او در صربستان هستند.

نظر شما