شناسهٔ خبر: 56183956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توافق آتش بس جمهوري آذربايجان و ارمنستان

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه های ارمنستان از توافق این کشور با جمهوری آذربایجان برای برقراری آتش بس خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر برقراری آتش بس به توافق رسیدند

 
آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان برقرار شده است
گریگوری کاراسین، رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدرال روسیه با اعلام این خبر به خبرگزاری ریانووستی گفت: آتش بس در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به لطف تلاش های روسیه از جمله پس از گفتگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و تلاش های وزارت امور خارجه روسیه محقق شد.
به گفته کاراسین، با توجه به درخواست ایروان از سازمان پیمان امنیت جمعی، هنوز کارهای زیادی در رابطه با وضعیت مرزهای دو کشور باید انجام شود.
 
 
 
ادامه تنش در برخی نقاط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان
اوضاع در برخی نقاط مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان به شدت متشنج است.
به گزارش وزارت دفاع ارمنستان ، با وجود کاهش قابل توجه شدت گلوله باران ، نیروهای جمهوری آذربایجان به تلاش های خود در جهت پیشروی موضعی در برخی مسیرها ادامه می دهند.
پاشینیان نخست وزیر ارمنستان امروز اعلام کرد حداقل ۴۹ نفر از نیروهای ارمنی در حملات نیروهای جمهوری آذربایجان به خاک ارمنستان که از شب گذشته آغاز شده است، کشته شده اند.
 
 
واکنش ترکیه به تحولات اخیر در مرز ارمنستان آذربایجان
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تحولات و درگیری‌های اخیر در مرز ارمنستان و آذربایجان واکنش نشان داد.
چاووش‌اوغلو گفت ارمنستان باید حول محور مذاکرات صلح و همکاری با آذربایجان تمرکز کند.
 
 
توافق آتش بس جمهوري آذربايجان و ارمنستان
به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه های ارمنستان از توافق این کشور با جمهوری آذربایجان برای برقراری آتش بس خبر دادند.

  

دست کم ۴۹ نظامی ارمنستان در درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شدند
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ساعتی قبل در دیدار با نمایندگان مجلس ملی این کشور با اعلام این خبر گفت:متأسفانه رقم اعلام شده نهایی نیست.
پاشینیان گفت: نیرو‌های مسلح آذربایجان در چهار جهت عملیات تهاجمی انجام دادند که بعد دو یا سه جهت دیگر اضافه شد.
رئیس قوه مجریه ارمنستان اظهارات باکو را مبنی بر اینکه این حملات در واکنش به تحریکات طرف ارمنی انجام شده است، تکذیب کرد و آن را کاملا کذب و نادرست خواند.
پاشینیان افزود:از شدت عملیات نظامی کاسته شده است.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛  از ایروان آرام توروسیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با اعلام این خبر افزود: نبردها در برخی نقاط مرزی ادامه دارد.

درگیری های مرزی مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان
وی با اشاره به این که نیروهای جمهوری آذربایجان استفاده از توپخانه، خمپاره، پهپاد و تفنگ های کالیبر بزرگ در مسیرهای واردنیس، سوتک، آرتانیش، ایشخاناسر، گوریس و کاپان ادامه می دهد، گفت: این نیروها زیرساخت های نظامی و غیرنظامی را هدف قرار می دهند.
وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان به این حملات پاسخ می دهند و اطلاعات مربوط به تلفات طرف ارمنی در حال بررسی است.
توروسیان گفت: مسئولیت کامل وضعیت ایجاد شده و تحولات بعدی آن بر عهده رهبری نظامی - سیاسی جمهوری آذربایجان است.

 

بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص درگیری‌های مرزی شب گذشته با ارمنستان
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان: از هر اقدامی علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قاطعانه جلوگیری خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از باکو؛ وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای تخریبات گسترده‌ی مرزی در مسیر‌های " داشکسان"، " کلبجر " و " لاچین " در مرز با ارمنستان را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: "از شب ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، یگان‌های نیرو‌های مسلح ارمنستان عملیات خرابکاری گسترده‌ای را در مسیر‌های داشکسان، کلباجار و لاچین را آغاز کردند و با استفاده از تاریکی شب با مین‌گذاری در مناطق و با انواع تسلیحات مانند خمپاره به شدت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را در این مناطق هدف قرار دادند و در نتیجه‌ی آن علاوه برآسیب به زیرساخت‌های نظامی، تلفاتی در بین پرسنل نیرو‌های مسلح ما گزارش شده است.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به پاسخ متقابل نیرو‌های مسلح این کشور اعلام کرد: یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان برای خاموش کردن نقاط تیراندازی نیرو‌های مسلح ارمنستان، در این مسیر مستقر شدند و اقدامات تلافی‌جویانه انجام شد.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر روند عادی سازی روابط و برقراری صلح افزود: "ارمنستان با بهانه‌های مختلف روند عادی سازی را به تعویق می‌اندازد، و برخلاف تعهدات بیانیه‌ها و توافقات سه جانبه علاقه‌ای به روند صلح ندارد و هدفش تضعیف این روند است".درگیری های مرزی مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب تیراندازی به آمبولانس در منطقه "قاپان" با تکید بر پاسخ متقابل اعلام کرد:" اقدامات متقابل و تلافی جویانه یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان تنها علیه اهداف نظامی نیرو‌های مسلح ارمنستان با هدف تضمین امنیت مرز‌ها و پایان دادن به تحریکات ارمنستان است.
در این ارتبط وزیر خارجه آمریکا ضمن تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار توقف این مناقشه شد.
در بیانیه‌ی وزارت خارجه آمریکا تأکید شده است: " ایالات متحده عمیقاً نگران درگیری‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و از این رو از طرف‌ها می‌خواهد که فورا آتش بس کنند".
بر اساس بیانیه‌ی وزارت دفاع: دیشب، یگان‌های نیرو‌های مسلح ارمنستان در مسیر‌های " داشکسان "، " کلبجر" و "لاچین" در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان دست به خرابکاری‌های گسترده زدند.
در حالی شبکه‌های اجتماعی از کشته شدن ۷ نظامی جمهوری آذربایجان خبر دادند وزارت دفاع این کشور با صدور اطلاعیه‌ای از کاربران خواست " فقط باید از اطلاعات رسمی که وزارت دفاع منتشر می‌کند استفاده شود و اطلاعات نادرست با ماهیت کذب طرف مقابل به اشتراک گذاشته نشود!

 

 

جلسه شورای امنیت ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از ایروان به نقل از خبرگزاری آرمن پرس ر این نشست اقدامات تجاوزکارانه آذربایجان علیه ارمنستان که از نیمه شب آغاز شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مقرر شد به منظور اجرای مفاد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل در خصوص تجاوز به قلمرو مستقل جمهوری ارمنستان، این کشور خواستار مداخله فدراسیون روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از ایروان به نقل از وزارت دفاع ارمنستان یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان از نیمه شب گذشته حملات گسترده ای علیه مواضع نیروهای ارمنی آغاز کرده اند.

نظر شما