شناسهٔ خبر: 56171622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سرنوشت پایانه‌های فروشگاهی در عصر هوش مصنوعی

نسل جدید پایانه‌های فروشگاهی علیرغم اینکه قابلیت آنلاین شدن و اتصال به اینترنت را دارد، اما هنوز به نظر می‌رسد جای پیشرفت و تغییر بیشتری دارد.

صاحب‌خبر -

سرنوشت پایانه‌های فروشگاهی در عصر هوش مصنوعیبه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پایانه‌های فروشگاهی که امروز در اشکال مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله فناوری‌هایی است که استفاده از آن طیف وسیعی از مزایا را در حوزه‌های مختلف در پی داشته است. این فناوری‌ها از بدو اختراع مدام تغییر شکل داده و با فناوری‌های جدید سازگارتر و کارآمدتر شده است. نسل جدید پایانه‌های فروشگاهی علیرغم اینکه قابلیت آنلاین شدن و اتصال به اینترنت را دارد، اما هنوز به نظر می‌رسد جای پیشرفت و تغییر بیشتری دارد.

یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در مورد پایانه‌های فروشگاهی همچنان در حال تغییر است آن است که این دستگاه‏ها هر چقدر هم که پیشرفته باشند هنوز نیازمند وجود یک اپراتور یا به اصطلاح صندوق دار هستند. این مسئله باعث شده است کسب و کار‌ها و فروشگاه‌های بزرگ علاوه بر اینکه ناچارند همیشه به ازای هر پایانه فروشگاهی حداقل یک متصدی یا به اصطلاح صندوق دار در استخدام خود داشته باشند، با مشکل ازدحام خریدارانی که پشت پایانه‌های فروشگاهی در صف‌های طولانی به انتظار ایستاده اند، مواجه باشند.

اگر از این منظر بخواهیم آینده پایانه‌های فروشگاهی را پیش بینی کنیم، احتمالا باید پایانه‌های فروشگاهی خودکاری را تصور کنیم که به مدد فناوری هوش مصنوعی دیگر نیازی به عوامل انسانی ندارند. در اینجا به مرور نمونه‌هایی می‏پردازیم که در آن‌ها تلاش شده است پایانه‌های فروشگاهی با فناوری‌های جدید سازگار شوند.

فروشگاه آمازون گو (Amazon Go) که در سال ۲۰۱۸ در سیاتل آمریکا افتتاح شد اولین فروشگاه زنجیره‌ای از نوع «متصل» است که در آن از پایانه‌های فروشگاهی به شکل مرسوم استفاده نمی‌شود. در این فروشگاه تعدادی دوربین و حسگر‌های حساس به وزن وجود دارد که بر روی قفسه کالا‌ها نصب شده و سیستم خاصی را شکل می‌دهند. این سیستم می‌تواند تشخیص دهد چه کسی، چه کالایی را بر می‌دارد. مشتریانی که قصد خرید از این فروشگاه‌ها را دارند می‏بایست اپلیکیشن ویژه‌ای را که برای این منظور طراحی شده است بر روی گوشی خود نصب کنند و هنگام ورود به فروشگاه با کمک این اپلیکیشن کیو آر کد خاصی را اسکن کنند. پس از آن می‌توانند به سراغ قفسه‌های فروشگاه رفته، کالا‌های خود را انتخاب و فروشگاه را ترک کنند. به محض اینکه خریدار از گیت فروشگاه خارج شد، رسید خرید‌های وی صادر خواهد شد.

در شانگ‌های چین نیز شرکت کاره‏فور (Carrefour) با همکاری شرکت تِن‏سنت (Tencent) در حال آزمایش شیوه پرداخت از طریق فناوری تشخیص چهره است. در این روش، سیستم به کار رفته در داخل فروشگاه چهره مشتریان را اسکن می‏کند و تصویر آن‌ها را با تصاویر موجود در پایگاه داده خود که به سیستم پرداخت «وی چت» متصل است، مقایسه می‏کند. به محض شناسایی هویت صاحب تصویر، بهای کالای خریداری شده از حساب وی کسر و اجازه خروج از فروشگاه به وی داده خواهد شد.

تا بدینجا این فروشگاه‌ها هم در آمریکا و هم در چین عملکرد موفقیت آمیزی داشته اند. آمازون قصد دارد ۳ هزار رستوران افتتاح کند که در آن‌ها از پایانه‌های فروشگاهی به شکل مرسوم استفاده نمی‌شود. این شرکت برنامه‌هایی نیز برای افتتاح این نوع فروشگاه‌ها در بریتانیا دارد. در چین نیز شرکت معروف علی بابا در حال تاسیس مجموعه فروشگاه‌هایی با نام هِما (Hema) است که در آن‌ها پایانه‌های فروشگاهی به صورت خودکار و بدون احتیاج به صندوق دار کار خود را انجام می‌دهند.

در فرانسه نیز گروه شرکت‌های کامپس (Compass Group) که از جمله پیشتازان صنعت تهیه غذا و کیترینگ هستند از سیستم خاصی که مبتنی بر فناوری تشخیص تصویر است استفاده می‌کنند. این سیستم قادر است غذا‌های روی سینی را تشخیص دهد و به صورت خودکار برای مشتریانی که آن‌ها را سفارش داده اند رسید صادر کند.

با مروری بر این نمونه‌ها می‌توان امیدوار بود که در آینده نه چندان دور شاهد استفاده از پایانه‌های فروشگاهی مجهز به هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین خواهیم بود که تجربه و لذت بدیعی از خرید را برایمان به ارمغان می‌آورند.

منبع: اینتا

نظر شما